Hej.
jag har ekrat upp ett bakhjul och fått det skapligt runt och rakt men ekrarna är rätt olika spända och det "skallrar" en hel del när jag slår på dem. Det lär aldrig kunna bli samma spänning i alla ekrar men jag antar att jag måste spänna tills det slutar skallra?
Min ide är att dra alla ekrar ett halvt varv (eller så), hjulet runt, tills det blir "stumt". Och samtidigt ha lite koll på formen och riktningen.
Är det vettigt?
Mvh, Tomas
Ekringsfråga
Ekringsfråga
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Re: Ekringsfråga
Ekra ett hjul är trixigt, olika svårt för olika hjul. Grundidén är att dra samtliga nipplar lika många varv tills det börjar gå trögt, sedan behöver man sätta upp hjulet i en ställning där man kan snurra på det och mäta hur mycket det slår i sidled och mäta om det är ovalt på något sätt. Sedan får man justera eventuella avvikelser och som slutkläm ta fram musikörat och dra åt så man har rätt ton på varje eker när man spelar på dem
Re: Ekringsfråga
Mitt tips är iaf...att du ska höra ett klar vasst pling när du knackar på varje erker,
låter det mra mjukt som tjong = ej bra. Pling = bra..ÖVA på tills du ....
låter det mra mjukt som tjong = ej bra. Pling = bra..ÖVA på tills du ....
Re: Ekringsfråga
Jo, trixigt var ordet, sa Bull. Bara att få ekrarna rätt (trekors) tog väl minst fem försök med hjälp av flera webbsidor. Men till slut fick jag ihop det.HSE skrev:Ekra ett hjul är trixigt, olika svårt för olika hjul. Grundidén är att dra samtliga nipplar lika många varv tills det börjar gå trögt, sedan behöver man sätta upp hjulet i en ställning där man kan snurra på det och mäta hur mycket det slår i sidled och mäta om det är ovalt på något sätt. Sedan får man justera eventuella avvikelser och som slutkläm ta fram musikörat och dra åt så man har rätt ton på varje eker när man spelar på dem
Fast det är ju det, fälgen är inte jätterak eller -rund från början så för att få den skaplig har jag varit tvungen(?) att dra olika mycket. Så jag ser inte hur det ska gå att få samma spänning på alla ekrar...
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Re: Ekringsfråga
Nej är fälgen skev från början blir det besvärligt, jag har också råkat ut för det Men det hjälper inte, du måste ändå få någorlunda rätt/samma ton när du klinkar på ekrarna, det går med lite tålamod. För att få ekrarna rätt från början så märker jag allt noga från början, det sparar mycket tid när man börjar korsa ekrar
Re: Ekringsfråga
Tack för tipsen. Hur mycket "sidovingel" är OK? Hur mycket ovalt är OK? 0.5, 1, 2 mm? För helt rakt/runt kommer det inte att bli...
/Tomas
/Tomas
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
Re: Ekringsfråga
Sidoskevhet tolerera jag ett par mm utan att ha ont av det. Värre om den skulle vara oval, den biten får man jobba mer på.