Pulver- eller tvåkomponent?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Tångaren
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 nov 2015, 16:25

Pulver- eller tvåkomponent?

Inlägg av Tångaren »

Ser i annonser att andelen renoverade mopeder som pulverlackas ökar. Någon jag pratat med säger att pulverlack är bra på nytt men sämre på begagnat. Han menar att pulverlacken fungerar som en plastfilm och att rosten trivs under. Någon so har erfarenhet?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Pulver- eller tvåkomponent?

Inlägg av erlan »

får man rostmolekyler kvar har man problem, vilken färg man än använder.

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Pulver- eller tvåkomponent?

Inlägg av Raketsport »

Pulverlack är något jag inte använt mig av och jag har inte heller planer på att prova.
Har hört att Pulver inte flagar som 2-K gör om du fått rost under utan måste blästras bort, vilket faktiskt är en bra indikator på rost. Om det finns rostporer under pulverlacken så borde den inte växa om man inte får in syre via håligheter inunder, men det är ju å andra sidan inte alla håligheter som lackas på en ram med sving.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Pulver- eller tvåkomponent?

Inlägg av erlan »

"det är ju å andra sidan inte alla håligheter som lackas på en ram med sving."

Det är just det som är poängen med pulverlack.
i och med att pulvret ges en elektrisk laddning, och objektet som ska lackas ges polvänd laddning,
så dras pulvret till alla ytor på det som ska lackas.
naturligtvis inom vissa gränser, man måste spruta in pulvret något så när jämt runt om det som ska lackas.

erlan
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Pulver- eller tvåkomponent?

Inlägg av Raketsport »

Jag tänkte mer på håligheter exempelvis vid gänghålen för kedjeskyddets skruvar, svingbussningar och framgaffelröret. Där borde ju lackfilmen brytas så det inte blir en helt sluten yta överallt.
//Jossan
Josefine Andersson
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Re: Pulver- eller tvåkomponent?

Inlägg av evelinas pappa »

Mina kompisar har en lackfirma och lackar både pulver och våtlack. Dom har lackat mycket till mig utan problem.
Ramar gaffeln svingar stag fäste mm brukar bli pulver medans tankar skärmar och liknande ofta blir våtlack.
Pulver skall lackas i olika omgångar beroende på om det skall vara utomhus eller inomhus. Finns grundfärg med rostskydd i och klarlack samt solida såväl som metallick kulörer. Det finns även som ser ut som rostfritt eller aluminium. Det ställer inte samma krav på underarbete som våtlack. Räcker att blästra helt rent. Dock kan man ej spackla pga den höga värmen i ugnen, så delar med bulor får våtlackas.
Sen handlar allt om kontakter, har man bara tillgång till billackerare så får det bli våtlack, om det finns industrilackare på orten så har dom ofta pulver vilket blir billigare och lika hållbart.
Sprayburkar med enkomponent går bort helt.
Skriv svar