Fråga om Crescent Skoterett

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Kalle Kuling
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jul 2017, 13:15

Fråga om Crescent Skoterett

Inlägg av Kalle Kuling »

Hejsan!

Jag är intresserad av att köpa en Crescent Skoterett som enligt ägaren startar och går men är lite ”lynnig” och stannar emellanåt. Övrig info är att den har en ny förgasare och att bränslefilter saknas. Då jag inte är speciellt kunnig på att meka, alls, så undrar jag nu vad ni tror om detta? (Förstår att det är svårt med denna knapphändiga info, men även kvalificerade gissningar uppskattas).

Kan det vara avsaknaden av bränslefilter som gör den ”lynnig”? Är det lätt att få tag på ett som passar och i sådana fall sätta dit det?

Tacksam för svar!
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Fråga om Crescent Skoterett

Inlägg av HSE »

Bränslefiltret tror jag inte påverkar, "ny" förgasare kan vara nytillverkad kina kopia, de har varierande kvalité och kan ge problem. Annars tror jag på tändnings systemet, det åldras och behöver ofta ses över på en gammal mopedmotor.
Kalle Kuling
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jul 2017, 13:15

Re: Fråga om Crescent Skoterett

Inlägg av Kalle Kuling »

Tack för svar!
Angående tändningssystemet, är det något du tror att även en icke-kunnig skulle kunna lösa med lite assistans av den kunskap som finns online?
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Fråga om Crescent Skoterett

Inlägg av HSE »

Nja, de gamla brytarsystemen är lite pilliga med kondesator som skall pressas på och lödas kabel på och brytarspetsar med med isolerande brickors mm. Enklast är nog att köpa em färdig tändplatta från någon mopeddels firma och byta enheten, då behövs bara en avdrager. Bäst är att byta till brytarlöst tändsystem men det blir dyrare och lite mer jobb.
Kalle Kuling
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jul 2017, 13:15

Re: Fråga om Crescent Skoterett

Inlägg av Kalle Kuling »

Hmm jag förstår. Klurigt, de är ju så fina och fräna!
Skriv svar