Hjälp med lösning för framlyse på 2000 tank med benskydd??

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Hjälp med lösning för framlyse på 2000 tank med benskydd??

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har ett buckligt och eländigt 2000 vrak som jag är sugen på att börja pula med. Har nämligen fått tag i en mycket bättre bakskärm :D Har från början haft benskydd men dessa saknas ju så jag tänkte köra utan.

Behöver dock tips på vad man kan ha för framlyse. Nu sitter ju det fula plattjärnet ovanför lyset och jag vet inte om jag ska skära bort det eller inte. Rätt vad det är dyker det upp benskydd :roll:

Tips på hur jag monterar lyse önskas. Dr Novolette har väl gjort en massa kluriga lösningar på sina customobjekt väl?


Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 okt 2008, 23:00
Ort: Stockholm / Värmdö

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ju erbjudit att skicka med benskydd och fotplattor på köpet om du ska ha mitt nästan kompletta styre och står för frakt :P

På min så var tanken sprucken under fästet så jag kapade bort å fixade hålet, är inte sugen på skoterlooken.

Sen hur jag fäste framlyktan så är det rejält klåparaktigt.

Mätte ut vart jag behövde ha skruvar för att montera lyktan som skulle sitta i benskyddet egentligen och "gjöt" skruvhål av kemiskt metall i försänkningen framtill i tanken. <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ziddan skrev:Jag har ju erbjudit att skicka med benskydd och fotplattor på köpet om du ska ha mitt nästan kompletta styre och står för frakt :P

På min så var tanken sprucken under fästet så jag kapade bort å fixade hålet, är inte sugen på skoterlooken.

Sen hur jag fäste framlyktan så är det rejält klåparaktigt.

Mätte ut vart jag behövde ha skruvar för att montera lyktan som skulle sitta i benskyddet egentligen och "gjöt" skruvhål av kemiskt metall i försänkningen framtill i tanken.
Jo iochförsig har du ju det :oops: Men jag ska inte ha fotplattor, finns inga fästen för det...eller är de bultade kanske? Nämen, jag vill gärna slippa benskydd, en sån har jag redan i orört originalskick.

Har du kanske några bilder på hur du löste lyset, eller hur det såg ut när det var färdigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Leone
Inlägg: 336
Blev medlem: 23 jun 2008, 23:00
Ort: Uddevalla

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har du org lyset? isf så kan du fixa dit två fästen i "hålet" i tanken där lyktan ska i. spackla sedan upp runtom så att det inte är något glapp... <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 okt 2008, 23:00
Ort: Stockholm / Värmdö

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska se ifall jag kommer ner till morsans källare i morgon å kan ta en bild.
Finns dock en bilder i mina tidigare poster.


Dock är det så lätt som det låter, i mitt fall, ögonmåtta vart jag skulle ha skruvarna å kladda på kemisk metall å hålla skruvarna på plats tills de härdat nog för att inte ramla bort.

När det härdat så var det bara att skruva ut skruvarna, dit med lyktan å sen i med skruvarna igen.

Nej det som är fotpinnar är även fästet för fotplattorna vad jag förstår. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är en bild på min lösningBild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Re: Hjälp med lösning för framlyse på 2000 tank med benskydd

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Har ett buckligt och eländigt 2000 vrak som jag är sugen på att börja pula med. Har nämligen fått tag i en mycket bättre bakskärm :D Har från början haft benskydd men dessa saknas ju så jag tänkte köra utan.

Behöver dock tips på vad man kan ha för framlyse. Nu sitter ju det fula plattjärnet ovanför lyset och jag vet inte om jag ska skära bort det eller inte. Rätt vad det är dyker det upp benskydd :roll:

Tips på hur jag monterar lyse önskas. Dr Novolette har väl gjort en massa kluriga lösningar på sina customobjekt väl?

Hej pälle å tack för moppen förresten!

jo jag har gjort en del olika lösningar (4st) på lyktinfästningar det har varit en modell där jag skar bort flänsen från ett monark lykthus å moldade den efter tankens form sedan punktade jag tre öron på insidan som jag drog originalskruvarna i detta var på en vanlig 2000tank med tre öron på insidan i tankpottan (inga ingrepp på originaltanken).
Sedan har jag gort en modell med fragment av originalbenskyddet som stomme (benskyddet var redan sönderkapat)
jag har även gjort en bisarr modell med ett fristående asea lyse inuti tankskålen.
å slutligen hittade jag en lyktsarg som efter viss modellering gick att pressa efter tankhålets form (en aning oval) pga. ovaliteten var jag tvungen att forma om glaslinsens fäste (slipa hålet runt) den lösningen blev klart snyggast men krävde svetsning av ett öra i tanken samt en punkting av en mutter för sargens nedre fäste..

Bild

Bild
<!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hejejejj, wow! det var en , , fräsig lösning på lysfästet, ser ut som en aluminiumplatta som du använt.
Tror att Doktorn har en del fina lösningar som jag sett irl.
Fräna till era 2000 moppar, kapa - svetsa å spackla upp innan lack så
får ni fräna custommoppar till sommarens rallyn :) <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->harru druckit nu igenn hick* <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Näää, men jag har ammoniak liggandes i näsan efter ha varit och letat
toaletten i ditt gröna gummibadrum.
Onsdag hela veckan Dr. <!-- </EdIndex> --></div>
Agent.007
Inlägg: 164
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:00
Ort: Hässelby, Stockholm

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är min lösning på lampproblemet.
Detta är en prototyp som jag tror kommer att fungera bra.
Jag tycker att linjerna på tanken blir helt förstörda om man
försöker att montera en kromring på tanken.
Därför försökte jag efterlikna orginalet på en 2000 tank.

Bild Bild Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snyggt! Du verkar händig med plåt och svets :D Får man se resten av bygget också? <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->här är två av sargerna som jag gjorde.. nog går det att göra betydligt snyggare arr. men det kräver så mkt tid dessutom är jag inte så glad åt att svetsa i gamla tankar sedan kan det ju vara kul om tanken är original om man får tag i en sarg ngn. gång i framtiden. då provar vi med att lägga in bilder då...

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->å det gick ju bara fint men det tog lite längre tid fastän bilderna ligger på fjuttiga 48x640

hade tidigare bara missat att högerklicka /kopiera å högerklicka klistra in :wink:

men nu blev sidan så där konstigt breeeed så man får pila åt sidan en meter :evil:

förresten du har väl stuntat i det första bygget med att arrangera eget lyse å tagit genvägen att basera bygget på mer färdiga bitar din slöpropp hehe 8)

Hur som helst.. på den ena bilden håller jag på att passa in sargen å det är inte riktigt färdig. Kanten på tanken är rå å det finns inget glas mm..
På den andra bilden så ser man att jag gjort ett nytt sargfäste för en standard insats å har skurit dit ett vanligt planglas på skoj.. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ojoj Doktorn, dina coola lösningar på svåra plåtjobb är helt enkelt
världsklass - tack för att jag får vara med i ditt garage när du löser
oändliga problem lekandes lätt. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar