Skall i morgon köpa en yamaha fs1, vad tänka på?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Skall i morgon köpa en yamaha fs1, vad tänka på?

Inlägg av JNar »

Hej, under morgondagen skall jag skaffa en fs1:a, beg mitten 80 talet. Ser fin ut på bild.
Den är till min son, själv kör jag en gammal HD.

Vad skall jag kolla upp gällande moppen för att inte köpa grisen i säcken?

Den är tyvärr trimmad, 60cc samt 16mm förgasare o ingen plugg samt drevad.
Enl säljare gör den nästan 70.
I ärlighetens namn vill jag helst inte att den skall vara så hårt trimmad. Hur gör jag enklast för att få ned effekten till att den gör kring 45 kmph (vi bor i sthlm, och det är både farligt o olagligt att köra denna moppe i nuläget) - ja, jag vet, 45 är även det för fort.
Det följer med ett par cylindrar samt original fögge.

Byter jag cylle o fögge (är det svårt?j eller kan jag helt enkelt införskaffa ett pluggat insug (låter enklast?)
Sorry för så många frågor, vore jättetacksam om någon orkar svara på någon av dem.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Skall i morgon köpa en yamaha fs1, vad tänka på?

Inlägg av JNar »

Den är så otroligt fin! Väl mycket effekt dock...

Nu ett par frågor:
Hastighetsmätaren hoppar. Jag skruvade bort wiren och vred den på hjulnavssidan. Vad som sker är att mätaren beter sig underligt, den stannar då jag slutar vrida på den hastighet som den för tillfället senast visade. Vrider jag wiren åt andra hållet går den ned till noll.
Skall jag skruva isär mätaren? Tips?

Framlysets glödlampa är trasig. Den är oxå lite udda. Glödlampan trycks igenom en mässingsfot (friktionj, och lampans pol nuddar vid en fjädrande kontaktpol. Glödlampan har ingen sådandär liten knopp, som brukar sitta på bajonettinfästningar. Är detta normalt?
Skriv svar