Hur kommer man åt framdrevet på en fs1

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Hur kommer man åt framdrevet på en fs1

Inlägg av JNar »

Hej, har inte vågat ge mig på detta ännu, men jag vill byta till ett originalframdrev 10T där fram.
Kåpan som täcker drevet är ju inte helt lätt att få bort, ty exempelvis går kopplingswiren igenom kåpan. Hur har ni gjort. Måste man lossa kopplingswiren från handtaget.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Hur kommer man åt framdrevet på en fs1

Inlägg av HVA59 »

Vet inte hur det är på FS1, men på min DT50 kan man bara ta av kåpan utan att ta bort vajer mm.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Hur kommer man åt framdrevet på en fs1

Inlägg av JNar »

Tack för svar, på FS1:an går wiren igenom ovansidan av höljet, gör den det på dt50 oxå?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Hur kommer man åt framdrevet på en fs1

Inlägg av HVA59 »

Ja det gör den, men sen är det ju helt olika motorer på DT och FS, på DT:n är kåpan ganska enkel att plocka av, men den sitter kanste annorlunda på FS1:an?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Hur kommer man åt framdrevet på en fs1

Inlägg av JNar »

Jag provar med att ta bort kåpan försiktigt, så fort jag fått drevkugget levererat
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Hur kommer man åt framdrevet på en fs1

Inlägg av JNar »

Det var hur lätt somhelst, bara att ta bort växelspaken o bort med kåpan, några minuter senare neddrevat med en 10 kugge därfram, kedjan kapad o allt i sin ordning. Planen är att göra moppen lite mer laglig o mindre iögonfallande.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Hur kommer man åt framdrevet på en fs1

Inlägg av HVA59 »

Jag tänkte väll det, även om FS1 är en äldre konstruktion än DT50 så borde det ju vara ganska lika :) Bra med nerdrevning om du vill få de laglig, men borde det inte bli ett väldigt motorvarv på den? Och i så fall nästan mer iögonfallande pga motorljudet?

Dessutom är det ju inte jättebra för motorn att gå på motorvarv långt över vad som är tänkt utan större motstånd? Man minskar ju motståndet för motorn när man drevar ner den...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Hur kommer man åt framdrevet på en fs1

Inlägg av JNar »

Stämmer! Men jag kommer att lägga ett litet trottelstopp, antingen som en ”ställbar skruvl genom trottellocket (men det är trångt) eller helt enkelt ett par brickor som hindrar maxläget på trotteln.
Skriv svar