Jaha, och så nästa problem på fs1:an

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Jaha, och så nästa problem på fs1:an

Inlägg av JNar »

Efter drevning o diverse annat småfix, dags för provtur...
Attans vad fort den gick ett par hundra meter, sedan dog den.
Rulla hem och kolla vad som hänt
Väl inne på garagegolvet blev det en bensinpöl under pärlan.
Efter lite analys visade det sig att flotören inte orkar stänga den lilla backventilen för bränslet, så förgasaren flödade.
Som brukligt då man köper en 30 taggare så fick jag en påse med godis påköpet. I påsen låg 3.5 förgasare.

En av dem hade en backventil som hindrade bensinflödet, bra! Slängde på den ventilen på min 16mm förgasare.

Upp o åk igen, nu kom jag 700 meter!

Död, ok rulla hem. Vafasen, tändstiftet sitter löst, passar på att byta till ett nytt, attans det nya (som visuelt ser exakt likadant ut som det gamla, men fräshare) vill inte fästa i topplocket, gängpaj i tändstiftslet - nu känner jag en viss oro, men lyckas skruva dit det gamla igen så det sitter hårt.

Upp o åk... denna gång 1500 meter! Sedan stopp...
Den tänder inte tror jag, rullar moppen hemåt (grannarna ler i medlidande...)

Väl hemma startar hon så fint igen, men det verkar vara så att hon lägger av, inte tänder då motorn blir varm, och jag tycker den missar vissa tändningar på högre varv. Vad är detta gott folk?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Jaha, och så nästa problem på fs1:an

Inlägg av HVA59 »

Tändspolen eller kondensatorn som håller på att ge upp, stannar då när motorn blir varm. Klassiskt på äldre mopeder :roll:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Jaha, och så nästa problem på fs1:an

Inlägg av JNar »

Tack för svar, ante mig.

Vad tror du, skall jag köpa en ny tänplatta (395) eller köpa ny konding o brytare typ en hundring. Kan man få av svänghjulet utan avdragare?
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Jaha, och så nästa problem på fs1:an

Inlägg av JNar »

Jag är INTE den händigaste på detta forum, snarare tvärtom. Men det är jättekul att meka :D , kanske tryggast att köpa hela plattan
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Jaha, och så nästa problem på fs1:an

Inlägg av HVA59 »

Ja det är ju bra om du nu vill köpa en hel komplett tändplatta, annars kan man väll köpa separata delar oxå, med det lönar sig nog med hela plattan.
Avdragare tror jag behövs, jag har aldrig haft av svänghjulet på DT:n, men det brukar vara så.
Jag har även en gång knackat av ett svänghjul med hammare och skruvmejsel, men det är absolut inget att rekomendera, det kan göra skada...

Finns fina avdragare att köpa på Mustang&Husqvarna center http://www.mustangohusqvarnacenter.se/Katalog" onclick="window.open(this.href);return false; Fanns bla till Yamaha såg jag :)

Jag kom på att tänka på en sak till, ditt problem kan inte ha med förgasaren att göra? Om du nu har pillat med den? Har du kollat så där kommer fram tillräckligt med bensin?

Men tändsystemet är nog troligast problemet.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Jaha, och så nästa problem på fs1:an

Inlägg av JNar »

Jo, jag har pillat med förgasaren, ty den flödade. En undran, själva flotören (den svarta plastprylen som flyter) på ena sidan sotter en mässingssko, insjunken. Skall den vara nedåt eller uppåt?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Jaha, och så nästa problem på fs1:an

Inlägg av HVA59 »

Jag är rätt säker på att det är olika förgasare till FS1 och DT50, så jag vet inte :not_a_clue:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
JNar
Inlägg: 37
Blev medlem: 09 dec 2017, 20:11

Re: Jaha, och så nästa problem på fs1:an

Inlägg av JNar »

Tack, då skickar jag en allmän fråga på detta eminenta forum!
Skriv svar