Crescent 1126 styrlagerproblem

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Crescent 1126 styrlagerproblem

Inlägg av HVA59 »

Behöver lite hjälp med en del frågor om en Crescent saxoped 1126. Mopeden är pappas, och när vi var ute och körde i höstas så kom han ner i en håla, och av stöten så bröts fästet till framlampan, "A" på bilden, av...
Nu har det kommit ett nytt fäste från Mustang och Husqvarna center, och alla vajrar och kablar är genomdragna, dock återstår ett problem, det passar inte :(

Detta kan jag konstatera:
Faktum nummer 1: NÅGON har kapat av överkanten på kåpan runt styrhuvudet. Se "B" på bilden, och på grund av detta så får inte den nya lamphållaren plats, det kommer för nära tanken, på den gamla hållaren så hade någon slipat bort kanten så då gick det...

Faktum nummer 2: Allt ihop är snett, det är fel vinklar... Jag försöker rekonstruera på bilden nedan... Det är som om hela "C" på bilden har böjt sig, och ligger emot bakre högra delen av ytterkåpan...

Det är som om hela styrlagret har rasat ihop, även om det är kapat i kåpan så räcker inte gängorna till att spänna styret med högt upp nog, det är som om gappet, "D" på bilden, är större än vad det ska vara, som om gaffeln har kasat ner på något vis cocos_acc.gif

Min tanke är att ända räddningen nog är om man kunde justera gaffeln så att den inte "C" blir så sned, jag tänker om muttrarna "E" har något med det att göra, eller håller dem bara fast kåpan?

Jättesvårt att beskriva utan bilder, men "kameran" har inget batteri slider_anon.gif
1126.png
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Crescent 1126 styrlagerproblem

Inlägg av HVA59 »

Ingen som kan hjälpa mig? :(
Tror det är liknande konstruktion på senare saxopeder och raketer, om det hjälper?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Crescent 1126 styrlagerproblem

Inlägg av T M »

:twisted:
Är det denna modell?
Bild
Liiiite svårt att säga nåt utan bilder men
Är lyktfästet av rätt modell? ska vara som ett lock över kåpan.
Du bör plocka ner det hela och kolla att lager med mera är helt + att gaffeln är rak, den är rätt vek i skarven mellan röret/kronan.

Har du köpt fäste 2362-1052-01 ?

En gissning är att gaffeln är krökt & gängorna för lagret är slut och någon myglat för att få ihop det

W Y L
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Crescent 1126 styrlagerproblem

Inlägg av HVA59 »

Jovisst är det den modellen, och lyktfästet är ett original av rätt modell.
Som du säger är det nog bäst att plocka ner alltihopa, men jag vet inte hur... Jag har alldrig gjort det förr :oops:

Jag försöker få liv i "kameran", så kanske jag kan ta någon bild.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Crescent 1126 styrlagerproblem

Inlägg av HVA59 »

20121224_031921.jpg
Här är det gamla lyktfästet, någon har slipat bort kanten...
20121224_032028.jpg
här är det nya fästet.
20121224_032057.jpg
här är allting snett... cocos_acc.gif
20121224_032108.jpg
här har man kapat i kåpan :evil:
20121224_032408.jpg
gängorna räcker inte till, även om kåpan är kapad... Fel vinkel dessutom.
20121224_032439.jpg
denna ringen ska sitta på gängorna...
20121224_032531.jpg
sak där vara så långt mellanrum här? Är som om det har kasat ner på något sett?

Gaffeln är rak, åtminstone ända upp till styrlagret, sen är allt fel :x
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5535
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Crescent 1126 styrlagerproblem

Inlägg av HSE »

Något är ju fel där. Problemen rent allmänt brukar vara att lagerskålarna och kulorna går torra på fett över åren och rost och slitage skadar skålarna och konorna, efter ett tag kan gängorna till övre konan också skadas. Möjligt att någon försökt fixa till din gaffellagring efteråt utan att kunna göra ett riktigt jobb. Du får plocka ut och byta alla lagerdelarna så får du se hur det faller ut då...
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Crescent 1126 styrlagerproblem

Inlägg av T M »

:twisted:
Verkar som att nedre kulringen ligger fel så att det inte löper rätt, närbild på nedre delarna isärtaget?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Crescent 1126 styrlagerproblem

Inlägg av HVA59 »

Ok, hur plockar jag ner lagret (steg för steg)? Och var finns det nya att få tag på?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5535
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Crescent 1126 styrlagerproblem

Inlägg av HSE »

Steg för steg taget ur minnet så skruvar man av övre låsringen på gaffeln vilket du tycks ha gjort av bilder att döma, sedan skruva själva lagerkonan av på samma sätt. Sedan kan man dra ur gaffeln och ta vara på lagerkulorna. Nästa steg är att så ut lagerskålarna ur styrhuvudet med en lämplig don eller annat metallstycke och en klubba/hammare. Om lagerskålarna är fina och sitter rätt behöver man givetvis inte ta bort dem men börjar men riva i så gammal moped brukar de behöva bytas...
Skriv svar