Är den värd att bevara?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Är den värd att bevara?

Inlägg av Jfk »

Bekant ringde och hörde om jag var intresserad av en moped. Den fick han av nån granne förut. Den hade funkat när dom ställde bort den,men nu startar den inte. Inget jobb är heller nedlagt på att finna felet. Moppen är en Hercules m2 från 1976 med trampor. Verkar komplett och inte ”förstörd”. Finns delar och sånt till en sån? 1000kr är väl överkomligt,eller?
Monark monarped -62
MCB 1195
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Är den värd att bevara?

Inlägg av HSE »

För en tusenlapp hade jag förbarmat mig över den :wink:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Är den värd att bevara?

Inlägg av HVA59 »

Ja, samma här, är den inte allt för dålig så skulle jag nog också gjort det...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Är den värd att bevara?

Inlägg av Jfk »

Grejen är att jag vet inte nått om just hercules. Fanns nån ktm hobby,som verkade vara samma maskin... Motorn är en sachs,och jag tror den heter 504 eller nått. Är det en ”bra” motor eller skräp?
Monark monarped -62
MCB 1195
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Är den värd att bevara?

Inlägg av T M »

:twisted:
Hercules såldes också under namnen Dkw och DBS, Ktm såldes som Rex miniped i sverige
Motorn är väl bra om inte vill trimma tresiffrigt

Info och delar ett par exempel:
http://www.50er-forum.de/wiki/index.php/Hercules_M2" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.ettansmopeder.se/category/hercules" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Är den värd att bevara?

Inlägg av Jfk »

Tack för svaren. :-D
Monark monarped -62
MCB 1195
Jfk
Inlägg: 165
Blev medlem: 12 maj 2016, 17:45
Ort: Södra Dalarna

Re: Är den värd att bevara?

Inlägg av Jfk »

Har nu fått hem skapelsen och upptäckte att den nog behöver en hel del omvårdnad. Den är spraylackad röd för längesedan,som nu krakelerat fullständigt. Orginal färgen är nån ljust gul historia. Tankemblemen är borta,men nog borde det väl stått Dbs på dessa? Sitter nån rund lampa fram med skyddsgaller,Rinder,made in Espana,står det på den. Lär väl inte heller vara orgiginal. Hittar inte mycket att läsa om Dbs Hercules nånstans. Jo,på tyska där den heter bara Hercules i Tyskland. Men jag är totalt borta på det germaska språket. Motordelar verkar inte heller vara jättevanliga på svenska sidor. Sachs 504/1b s är det jag har. Så,har ni några tips vart det kan finnas info om dessa lustiga mopeder på svenska?
Bilagor
0C43C61B-70F6-4FF8-AD2F-CDB2ED4CD5A2.jpeg
Monark monarped -62
MCB 1195
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Är den värd att bevara?

Inlägg av Raketsport »

Jag har köpt delar i tyskland till sachs 504: http://classic-mopedshop.de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var inga problem att få hem delarna till Sverige bara man kollar med dem först. Engelska går bra.
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar