Framgaffel problem HMW

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Framgaffel problem HMW

Inlägg av HVA59 »

Så... Jag har inte riktigt vågat köra min HMW pga fruktansvärt stort spel i styrlagret, jag trodde först att det var själva kullagret som var kass, men insåg snart att det av någon anledning inte gick att spänna lagren... Det var därför det glappade så illa.
Så nu skruvades det ner och, vilken överraskning, den långa gängan som går ner hela vägen var fin, ända till den biten där styrlagrets spännare suttit, där är gängan helt totalt förstörd, knappt ett spår av gänga kvar :shock: :(
Så vad ska jag göra? Jag har inga ideer... hate-wall.gif
Ska ta en bild på elendet imorgon så att man förstår lite bättre.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Framgaffel problem HMW

Inlägg av HSE »

Ett liknande problem var uppe tidigare så det är inte så ovanligt problem. Utan att ha sett delarna är min första ide att använda en distans mellan lagrets spänndel och den oskadda delen av gängorna. Går inte det så återstår att byta hela den gängade delen eller hela gaffeln men det sistnämnda fodrar att man har tur och hittar en bra HMW gaffel att köpa :?
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Framgaffel problem HMW

Inlägg av HVA59 »

Jo jag tänkte först också på en distans under spänndelen, men spänndelen fungerar ju även som en del av själva lagret... Dock satt där redan en ca 7-8 mm tjock distans över spänndelen, så om man hade hittat en stor, tunn mutter med rätt gänga så hade man kanske kunnat spänna åt spänndelen med den... Bara en tanke, har inte så många andra idéer...
Att hitta en annan gaffel av den modellen är nog som att leta efter en nål i tio höstackar :roll: :wink: Speciellt eftersom det bara är den tidiga Super Luxus som har den gafflen, den senare hade ju någon typ av Earlsgaffel.
20130307_032802.jpg
Här är själva lagret, ser väll ok ut tycker jag... Väldigt små kulor om jag ska anmärka på något, på pappas Saxoped var dem större...
20130307_032708.jpg
Det är inte mycket till gänga kvar :(
20130307_032722.jpg
Här är spänndelen också.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Framgaffel problem HMW

Inlägg av HSE »

Ju spänndelen är ju samtidigt lagerkona men framgafflar brukar ha en separat spännmutter som låser den konade delan så den inte gängar upp sig med glapp till följd när man vrider styret fram och tillbaka under belastning när man kör mopeden. Fattas den delen förklarar det nog varför gängorna tagit stryk, bara halva ytan som tagit belastningen utan spänn/låsmuttern. Säker på att passbiten du skriver du har inte haft gängor och varit låsmuttern från början? Brukar vara standard gängor och dimension så du får försöka hitta muttrer och en distansbit. Alternativet fodrar att du tar hela den gängade rördelen från ex någon cykelgaffel eller moped och byter ut din men det betyder en del maskinbearbetning och svetsning. Skär nya gängor på din del tror jag den är för sliten för.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor
Inlägg: 1528
Blev medlem: 30 maj 2013, 08:16
Ort: Mellanöstern i Halland

Re: Framgaffel problem HMW

Inlägg av T M »

:twisted:
Du har akut risk för brott på gaffelröret, det enda som hindrar är styrstammen och knappt det :!:
Har du en bild på hela gaffeln :?:

Här en tråd där problemet diskuteras:

viewtopic.php?f=3&t=22521" onclick="window.open(this.href);return false;

PS Du har vad jag kallar Europeiskt styrlager, det ska ligga en härdad bricka med tapp i skålen nån mm högre än fördjupningen
Har du otur kan denna ha franska gängor istf Bct
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Framgaffel problem HMW

Inlägg av HVA59 »

Jag förstår inte ritigt vad du menar med den härdade brickan TM men, den här låsmuttern... En rund sådan ska det nog vara, den gamla distansen som låg där över har nog alldrig haft gängor, och den är dessutom lite för stor för det. Men om jag nu skulle hitta en annan låsmutter som passar skulle det då lösa problemet, eller bara förlänga gafflens livstid något?
Om det nu hade räckt med en sådan så söker jag en sådan med ljus och låga, om någon har env passande...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Framgaffel problem HMW

Inlägg av HVA59 »

Snälla, hjälp mig! Jag vet inte vad jag ska göra nu! Jag har provat med muttrar, brickor, men inget fungerar, styrstammen, ideerna, (och tålamodet) är slut.
Min allra sista tanke är att man måste tillverka en helt ny styrstamm, men, nej, det krävs att ma kapar av den gammla och på något sätt lyckas gjöra en ny, med rätt gängor, och sedan svetsar fast den så pass bra att det håller... Och jag har inte möjlighet till detta, varken verktygen eller kunskapen :(

Annars är väll alternativet att sälja den till något riktigt vrakpris och hoppas att någon mer kunnig kan fixa det, det vore kanske bäst.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Framgaffel problem HMW

Inlägg av HSE »

Citerar från gammal tråd om rep av denna gaffeldel.Att reparera gaffelröret är pilligt och kräver noggrannhet
Skaffa en gaffel från 50 - 60 tals cykel, kapa av röret mått mopedgaffelns längd 5 cm över slits för styrlås.
Borra ett tio mm hål rakt igenom 2 cm från kant fasa båda och kant 45 grader (tvärs mot slits i gängan)
Kapa en fem cm lång bit gör en slits så den kan klämmas ihop & knackas in i röret pluggsvetsas i hålen
Kapa gaffeln till rätt mått och borra hålet i linje med slits i gänga (OBS 2 mm av hylsan ska synas anpassa mått efter detta)
En svetssträng i mitten och en på var sida, ska inte vara för höga bör inte slipas. (gäller också pluggsvetsarna)
Min mentor på detta rekommenderade pinnsvets med elektrod för cro-moly stål Det fodrar att du får hjälp av någon duktig svetsare, hade du bott i mina trakter så hade jag hjärna hjälp dig men det finns nog någon på närmare håll :wink:
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Framgaffel problem HMW

Inlägg av HVA59 »

Det verkade... Krångligt... Men visst det är kanske en lösning, om jag kan hitta någon kunnig i närheten.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Framgaffel problem HMW

Inlägg av HSE »

HVA59 skrev:Det verkade... Krångligt... Men visst det är kanske en lösning, om jag kan hitta någon kunnig i närheten.
Inte särskilt svårt, problem för din del är ju mest att det krävs en bra svets och svetsare.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Framgaffel problem HMW

Inlägg av HVA59 »

Som en liten obetydlig uppdatering på denna mopeden så står den fortfarande där den stod senast, utan några framsteg, jag har svarvat olika distanshylsor som passat jäkligt bra, men det funkar tyvärr inte i höjdled...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar