Framgaffel compact

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
reezer
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Framgaffel compact

Inlägg av reezer »

Finns bra ideer om hur man ordna framgaffel mef dämpning till compact? Originalet med fjädring har ju viss förbättringspotential...
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Framgaffel compact

Inlägg av Coolvette »

reezer skrev:Finns bra ideer om hur man ordna framgaffel mef dämpning till compact? Originalet med fjädring har ju viss förbättringspotential...
Framgaffeln på dessa moppar är ju en enkel historia med mest fjädring och ingen direkt stötdämpning.

I min ungdom hade jag en Monark 50S med likadan gaffel.
Det enda jag fann man kunde göra var att dela gaffelbenen och tratta i kullagerfett.
Den blev mer följsam men dämpning? Inte direkt... 8)
reezer
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Re: Framgaffel compact

Inlägg av reezer »

Någon med förslag på dämpad gaffel som med smärre modifiering kan fås att passa på compacten? Den något tyngre lasten kräver lite bättre grejor än originalets "fjädring". I väntan på dämpad gaffel går jag tratta i lite fett

/A
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Framgaffel compact

Inlägg av Johan Lat »

EBR gaffel passar väl ganska bra på Compakt, här är ett excempel även om jag själv aldrig skulle handla på den sidan, första som kom fram vid googling
https://www.ettansmopeder.se/product/fr ... ustang-mfl
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Framgaffel compact

Inlägg av JoNo »

Suzuki K50 brukar kunna fungera. Jag har kört med det på några byggen.
Till buscompacten har jag en EBR med 30mm ben. Inget under av teknik men den gör sitt jobb.
Beställde från Puchshop.de, kräver lite pyssel med styrlagren för att passa https://www.puchshop.de/puch-frameparts ... -30mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har fördelen att skärminfästningen sitter på plats och styrkronorna är öppna så höjden blir justerbar. Lite bök att få orginallyset på plats dock.
reezer
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 jan 2012, 00:00
Kontakt:

Re: Framgaffel compact

Inlägg av reezer »

Hej

Tack. Hur pyssligt är det att få gaffel från k50 på plats? Är det hydrsuldämpni g i ebr-gaffrln? De jag sett säljas i Sverige har bara varit fjädrade

Mvh a
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Framgaffel compact

Inlägg av erlan »

https://www.treatland.tv/category-s/72.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

långt ner på den här sidan finns hydrauliska maxigafflar.
det blir ju ett helt annat pris då förstås.

erlan
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Framgaffel compact

Inlägg av JoNo »

reezer skrev:Hej

Tack. Hur pyssligt är det att få gaffel från k50 på plats? Är det hydrsuldämpni g i ebr-gaffrln? De jag sett säljas i Sverige har bara varit fjädrade

Mvh a
Du kan kolla mitt Snik-Type bygge här på forumet, den satte jag en sukka gaffel på. Det finns ebr med oljedämpning och ej. Den jag använde är utan men funkar för snabb vägkörning.
Skriv svar