Grimeca 105 mm baknav

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
alqz
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 aug 2016, 21:09
Ort: Mariestad

Grimeca 105 mm baknav

Inlägg av alqz »

Hej,
Håller på att sätter ihop ett baknav till min Mustang och har köpt en reparationssats till det.
Funderar dock på i vilken ordning grejerna ska sitta, navet var tomt när jag fick det. Har gjort en liten skiss på hur jag tror det ska vara, men har kikat på lite bilder å då tycker ja det ser annorlunda ut på dom.

Stämmer detta?
Bilagor
baknav.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Grimeca 105 mm baknav

Inlägg av erlan »

fråga 1: har du köpt en original repsats med lösa konor och lösa kulor?
eller är det en ombyggnadsats med spårkullager?

fråga 2: är det mustangs grimeca stålnav eller MCB grimeca aluminiumnav?

erlan
alqz
Inlägg: 9
Blev medlem: 25 aug 2016, 21:09
Ort: Mariestad

Re: Grimeca 105 mm baknav

Inlägg av alqz »

Hej,
Det är en sån här sats som jag köpt:
http://www.norscand.com/nyheter-1/2016/06-33-901" onclick="window.open(this.href);return false;

Satte först grejerna som dom är på deras bild, lirade inte alls. Mycket mutter på drevsidan och och glapp på bromssidan.
Är egentligen den korta blanka hylsan jag lurar på vart den ska sitta?
Misstänker att den ska vara innanför bromsskölden, men kikade på lite bilder och tycker då det ser ut som den ska vara distans innanför bromsskölden då.

Är ett stålnav, mopeden är en Mustang 618, 70-talare.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Grimeca 105 mm baknav

Inlägg av erlan »

jag kollade och det såg ut som dom hade separata satser till MCB och mustang.

men när man bygger om till spåprkullager (alla mustangnav jag sett har haft lager med lösa kulor original) gäller det att få exakt rätt längd på distansröret mellan lagren. aluminiumnaven finns i olika bredd, så där är det en extra, kort, distanshylsa samt justerbrickor med för att passa alla bredder.
kan det vara så även på stålnaven? sen gissar jag bred mutter + bricka/brickor mellan lager och bromsköld.
men jag bara gissar.

aluminium grimeca är så trevliga att dom har 32mm lagerlägen, så där köper jag lösa spårkullager.
och sedan mäter jag noga avståndet mellan lagren, och kapar en exakt lagom lång bit hydrulrör att stoppa imellan. tunn mutter och ev brickor mellan lager och sköld. tunn mutter utanför skölden. bred mutter + bricka/brickor på drevsidan.

erlan
Skriv svar