Knas med elen på en flakmoped

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Johanlang27
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 aug 2018, 22:29

Knas med elen på en flakmoped

Inlägg av Johanlang27 »

Hej! Har en Crescent 1210 med en sachs 50/3 ls där elen strular har mät ström från motorn och fick 12V har även mät från framlampan där fick jag 17V på full gas och varken framlampan eller tutan funkar :( behöver all hjälp som kan fås!
Trifiden
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 nov 2015, 17:08

Re: Knas med elen på en flakmoped

Inlägg av Trifiden »

Tänk på att den spänning du mäter från ljusspolen, påverkas i mycket hög grad av hur hårt du lastar denna krets. Dvs skulle lampan fram vara trasig är det inte konstigt att du får hög spänning (borde vara runt 6 volt, om du har original ljusspole och belysningen fungerar och är påslagen). Själv hade jag tagit en annan strålkastarlampa som garanterat är hel, och kopplat in den där du mätte spänningen, och samtidigt fortsatt att mäta som du gjorde vid framlampan. Då borde nya lampan lysa och spänningen visa runt 6V.
Jag hade väntat med att fundera på problemet med tutan tills framlampan fungerar. Men du kan ju mäta även spänningen över anslutningen till tutan när du försöker tuta, borde vara identisk med den spänning du mäter vid lampan. Något ändrat vid tändplattan, eller kör du original?
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 155
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Knas med elen på en flakmoped

Inlägg av Petrolhead »

Kolla att du har bra jord uppe vid lampan.
Johanlang27
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 aug 2018, 22:29

Re: Knas med elen på en flakmoped

Inlägg av Johanlang27 »

Kör original
Johanlang27
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 aug 2018, 22:29

Re: Knas med elen på en flakmoped

Inlägg av Johanlang27 »

Om man kopplar på en lampa direkt från motorn och jordar på ramen så lysser lampan men inte annars så borde va nått fel vid omkopplaren
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Knas med elen på en flakmoped

Inlägg av HSE »

Slitna omkopplare kan ge diverse fel inklusive kortslutning! Kina skit skall vi inte tala om :evil:
Johanlang27
Inlägg: 20
Blev medlem: 17 aug 2018, 22:29

Re: Knas med elen på en flakmoped

Inlägg av Johanlang27 »

Tack för all hjälp
Skriv svar