Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Compakt
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 okt 2018, 18:56

Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Compakt »

Hej!
Tack för insläppet. Efter 38 år så har man blivit med moppe igen :D Har fått tag i en compact 1252 som jag har tänkt total renovera. Nu vill jag ha lacken Bärnsten färg som fanns på denna modellen men har upptäckt att det är inte det lättaste att få tag i denna färg tyvärr. Så mina förhoppningar står nu hos er här på forumet. Är det ngn som vet hur jag kan få tag i denna färg? Finns den överhuvudtaget? Kanske den har bytt namn? Hoppas någon här inne sitter inne med informationen.

Mvh
Thomas
Empo80
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 jun 2018, 13:09
Ort: Norrtälje

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Empo80 »

Verkar va nått när man blir 38... samma scenario här :)

Denna tråd finns i Färgkods forumet: viewtopic.php?f=6&t=21964" onclick="window.open(this.href);return false;
Compakt
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 okt 2018, 18:56

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Compakt »

Empo80 skrev:Verkar va nått när man blir 38... samma scenario här :)

Denna tråd finns i Färgkods forumet: viewtopic.php?f=6&t=21964" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har sätt detta tidigare men tyvärr så gav det inget svar då detta var vattenbaserad färg.
Nu är jag iofs inte 38, det är 38 år sedan jag hade moppe :lol: :lol: men man är inte äldre än vad man gör sig...som tur är :D
Compakt
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 okt 2018, 18:56

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Compakt »

Är det någon som lackat sin moped med färgen Guldbrun? Är det samma färg som bärnsten? Eller är det två olika färger? Det står att compacten har haft färgen guldbrun. Är det någon som vet något om detta?
Compakt
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 okt 2018, 18:56

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Compakt »

Här är färgen guldbrun så ni vet vilken färg jag menar.

https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... nr-55.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
McbMannen
Inlägg: 260
Blev medlem: 08 dec 2016, 21:19
Ort: Varberg

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av McbMannen »

Ska du ha en sånära orginal färg som möjligt får du blanda den på firma. Finns inga färgkoder. Någon enstaka solid färg finns men annars nej. Finns brun med guld i men den ser brun ut förens solen lyser. Bärnsten är mer guldig än brun. Den bruna är ovanligare.
Monark 1247-67Blå Såld
Monark 1248-71Gul Såld
Maraton 1248-71Mandarin Såld
Crescent 1239-72Röd Såld
Crescent 1248-78Silver Såld
Crescent 1252-82Silver Såld
Crescent 1228-72Blå Såld
Post 1142-65 Såld
Försvaret 1142-67
Monark Export 1248-71Grön Såld
Crescent 1248-70Gul Såld
Monark 1240-70Gul Såld
Televerk 1279-69 Såld
Monark 1273-66Vit/svart
Monark 1252-75Bärnsten
Monark 1293-73Röd
Såld
Compakt
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 okt 2018, 18:56

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Compakt »

McbMannen skrev:Ska du ha en sånära orginal färg som möjligt får du blanda den på firma. Finns inga färgkoder. Någon enstaka solid färg finns men annars nej. Finns brun med guld i men den ser brun ut förens solen lyser. Bärnsten är mer guldig än brun. Den bruna är ovanligare.
Tack för svar. Det var som jag misstänkte om den guldbruna färgen. Ett företag som jag hörde av sa att den färgen skulle vara bärnstens färgen men tyckte det lätt konstigt. Hittade en compact med den färgen och färgen såg inte alls ut att stämma. Tur jag inte köpte färgen :o
Måste väl vara någon här på forumet som har fått denna färg blandad som kanske har färg koden, eller är jag helt ensam om att vilja ha denna färg :?
Empo80
Inlägg: 34
Blev medlem: 27 jun 2018, 13:09
Ort: Norrtälje

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Empo80 »

Compakt skrev:
Empo80 skrev:Verkar va nått när man blir 38... samma scenario här :)

Denna tråd finns i Färgkods forumet: viewtopic.php?f=6&t=21964" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag har sätt detta tidigare men tyvärr så gav det inget svar då detta var vattenbaserad färg.
Nu är jag iofs inte 38, det är 38 år sedan jag hade moppe :lol: :lol: men man är inte äldre än vad man gör sig...som tur är :D
Haha :oops: Jag får skylla på att jag stog och lacka med sprayburk igår kväll i dåligt ventilerat utrymme :)
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av billykid »

Känner igen den sjukan....då jag fick en ny Compackt av min pappa om jag lovade att ej köra moped innan jag var 15år!

Det fixade jag ej tyvärr...men jag var otroligt försiktig när jag skulle åka på min första egen köpta moped NSU Qviley
köpte jag för sparde pengar a 350kr....den var trimmade så jag åkte ifrån alla original mopeder som polarna hadde nya
som gammla....naturligt visst nog pappsen att jag åkte på nåt....***ler***... :?

Massa år senare kom jag i kontakt med en Old klass kamrat som meka mopeder, en sån ska jag ha eller fixa....***ler**. :!:
Allt kunde jag fixa utan Bärstens lacken.....men hittade en Poster att dom även gjort den i en röd kulör...så blev det.. :!:
Bilagor
Compact_03.JPG
Compact_02.JPG
Compakt
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 okt 2018, 18:56

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Compakt »

billykid skrev:Känner igen den sjukan....då jag fick en ny Compackt av min pappa om jag lovade att ej köra moped innan jag var 15år!

Det fixade jag ej tyvärr...men jag var otroligt försiktig när jag skulle åka på min första egen köpta moped NSU Qviley
köpte jag för sparde pengar a 350kr....den var trimmade så jag åkte ifrån alla original mopeder som polarna hadde nya
som gammla....naturligt visst nog pappsen att jag åkte på nåt....***ler***... :?

Massa år senare kom jag i kontakt med en Old klass kamrat som meka mopeder, en sån ska jag ha eller fixa....***ler**. :!:
Allt kunde jag fixa utan Bärstens lacken.....men hittade en Poster att dom även gjort den i en röd kulör...så blev det.. :!:
Alltid kul att se andras projekt.
Jag hade en compact 1252 med bärnstens färg när jag var 15 år och har gett mig sjutton på att denna också ska vara bärnstens färg på. På ett eller annat sätt så ska jag fixa färgen. :D
Har även kvar min 7.5 som jag hade på den tiden så nu 38 år senare så det ska bli kul att få prova den igen. Det sista jag gjorde var att lämna in cylindern för borrning pga en liten skada i cylindern och köpte ny kolv sedan dess har den legat i en låda. Så nu är der dags att väcka den till liv igen 8)
Har inhandlat allt som ska bytas på mopeden=dyrt
Så nu återstår bara att få fram färgen också.
Suy
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 maj 2016, 20:25

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Suy »

Prova Volvos saffran 435 se min C70 o grabbens Bärnsten Compact
Bilagor
AE1FD84D-7E93-449B-B765-86B1F353B724.jpeg
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Raketsport »

Suy skrev:Prova Volvos saffran 435 se min C70 o grabbens Bärnsten Compact
Oj, de är riktigt lika
//Jossan
Josefine Andersson
Compakt
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 okt 2018, 18:56

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Compakt »

Suy skrev:Prova Volvos saffran 435 se min C70 o grabbens Bärnsten Compact
Hej!

Är moppen lackad med Volvos saffran? Eller är det orginal färgen på compacten dvs bärnsten?
Compakt
Inlägg: 17
Blev medlem: 18 okt 2018, 18:56

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Compakt »

Suy skrev:Prova Volvos saffran 435 se min C70 o grabbens Bärnsten Compact
Kollar man bilden så är färgen jäkligt lika. Hur lika är färgen när du själv jämför med egna ögon? En kamera säger inte alltid hela sanningen om färgen då det är så många faktorer som spelar in när en bild är tagen. Jag läste på ett annat ställe att mopeden har orginal lacken kvar. På bilden ser färgerna väldigt lika ut.

Så det är alltså volvo som är lackad i bärnsten :wink: :lol: :lol:
Suy
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 maj 2016, 20:25

Re: Crescent compact 1252 Bärnsten färg.

Inlägg av Suy »

Hej båda har orginalack en Volvos den andra MCB:)
Skriv svar