Sida 1 av 1

Hjälp med Boatian moped...

Postat: 09 nov 2018, 09:55
av Jackson
Hej, ny på forumet. Hoppas det är OK om jag frågar om en lite nyare moped som jag behöver hjälp med.
Det är en "kina-moppe" med GY-6 4 takts motor (139QMA) och membranförgasare.
Jag är helt ny på mopeder, jobbar bara med bilar och då speciellt med bränsleinsprutning.

Min fråga är: Jag tycker mopeden känns trött. Det är en Boatian från 2017. Köpte den begagnad, har gått ca 270 mil.
Jag bytte ut förgasaren och bytte då huvudmunstycket från original 082 till 096 i hopp om att få lite mer kraft ur den.
Satte även dit en obegränsad CDI modul för tändningen och bytte tändstift, olja.
Kollade ventilspel, och dessa är ca 0.05 mm på både in och ut, vilket får anses OK.

Tycker ändå den känns trött. Får den för lite luft? Behöver jag även byta lågfartsmunstycket?

Även om detta inte är en veteranmoped så vore jag ytterst tacksam för lite tips.

Re: Hjälp med Boatian moped...

Postat: 09 nov 2018, 13:05
av HSE
Ingen motor som jag kan så mycket om. Rent allmänt vinner man inte mycket på att byta förgasare på en sådan motor och trimma en fyrtaktare inne bär ju byta kamaxel mm. Jag skulle börja med att ta kompprov, dålig kompression sänker ju motorns prestanda oavsett vad man gör med den. Den skall ju ha ganska hög komp, vad jag vet från början...

Re: Hjälp med Boatian moped...

Postat: 09 nov 2018, 13:46
av Jackson
Tackar ödmjukast för ditt svar.
Har funderat på kompprov så det får bli nästa att göra på listan. Vilken dimension på tändstiftsgängan är det i en mopedmotor vanligen? Passar en vanlig komptestare för bilar ?

Re: Hjälp med Boatian moped...

Postat: 09 nov 2018, 16:42
av erlan
det låter som ett stort hopp i större munstycke. från 82 till 84 hade varit mer normalt.
du borde kunna se på mittenelektroden på stiftet om det är rätt munstycke. den ska bli ljusbrun
efter några mil.
kan fyrtaktsmopeder sota igen i avgasröret?
har du kollat luftfiltret?

erlan

Re: Hjälp med Boatian moped...

Postat: 09 nov 2018, 18:55
av Jackson
Kan tycka att den går marginellt bättre efter byte av munstycke.
Luftfiltret har jag kollat, det satt en strypning i luftfilterhuset som är nu är bortplockad.
Jag ska kolla kompressionen imorgon, kanske kan det ge en ledtråd.
Eller så är denna moppen helt enkelt så här slö.
Jag ska öppna upp variatorn också kolla om det sitter ring där för strypning.

Re: Hjälp med Boatian moped...

Postat: 14 nov 2018, 08:55
av Jackson
Kollat kompressionen, låg på ca 12kg. Får anses OK.
Tändstiftet var gyllenbrunt så bränsle/luft verkar ligga bra till.
En lite genant detalj var att bakdäcket hade nån pyspunka så det var väldigt lite luft i. Detta hade stark effekt på topphastigheten :)
Så den gör faktiskt uppåt 50km/h så jag tror den är i relativt gott skick. Pluggade även EGR ventilen.

Försökte med största förmåga att få loss startkransen så jag kunde plocka bort variatorringen, men jag gick ta mig f-n bet. Försökte med mutterknack, olika typer av hemmagjorda låsmekanismer, men inget funkade.
Någon som har nåt annat tips för att få bort centrumbulten på startkransen?
Är det OK och borra ett hål i startkransen så jag kan dra fast en bult där som fästs i en profil som dras fast i variatorkåpans bulthål ?

Re: Hjälp med Boatian moped...

Postat: 14 nov 2018, 18:08
av erlan
två vilda gissningar: vänstergänga eller loctite mutterlim. det senare förstörs av ca 300 graders värme.

erlan

Re: Hjälp med Boatian moped...

Postat: 17 nov 2018, 13:19
av JanneHagnell
Bytte själv munstycke från 82 till 90 (vill jag minnas). Dramatisk förbättring. mistick_yes.gif

Re: Hjälp med Boatian moped...

Postat: 17 nov 2018, 16:26
av T M
:twisted:
R T F M!

https://baotianmotor.se/newsitem.html/s ... -gy6-motor" onclick="window.open(this.href);return false;