Årsmodell på Yamaha DT 50 MX

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Årsmodell på Yamaha DT 50 MX

Inlägg av HVA59 »

Skaffade mig en Yamaha DT50 i sommras som jag har haft och kört med ca 3 mil till och från skolan nu dagligen, går bra och så, hade bränt elsystem när jag köppte den, men fixade till det. Jag undrar däremot vilket år den kan vara tillverkad... Har ju en sliten DT sedan innan och dem är ganska lika, men lite grejjer skiljer sig.
Den jag haft sedan innan vet jag är en 89:a, och den jag köpte i sommras sa säljaren att han trodde var en 84:a, men jag är inte säker.

Grejjer som jag märkt skiljer sig på mopederna:
-"84:an" har "rund" framskärm medans 89:an har kantig
-"84:an" har inga hål för fäste av reflex ovanpå lampkåpan fram
-"84:an" har två lampspakar, en för hel/hal lyse och en för lyse/inget lyse. Medans 89:an bara har en för lyse/inget lyse
-"84:an" har grå motorkåpor medans 89:an har svarta, dessutom så ska den ena motorn ha 6 dl olja i motorn och den andra 8 dl, jag mins dock inte vilken som ska ha vilket just nu...
-"84:an" har en dosa unde tanken som skiljer sig från 89:an, jag har fått fram att denna dosan ska vara blinkersreläet, och på 84:an så är det en rund metalldosa medans det är en plastdosa på 89:an
-"84:an" har silverfärgad ram, svarta kåpor och tank, och blå/lila dekaler. 89:an har röd ram och dekaler och svarta kåpor och tank

Där är nog något mer som skiljer sig mellan dem tror jag, men kan inte komma på det just nu...
Ramnummret är 29J-041***

Någon som vet om det kan vara en 84:a eller om det är någon annan årsmodell??
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
twostroker
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 sep 2014, 19:01
Ort: Skåne

Re: Årsmodell på Yamaha DT 50 MX

Inlägg av twostroker »

Absolut ingen 84:a. Det du har är den sista varianten av DT50MX i Sverige, årsmodell ca: 1991-93. Dessa MX hade samma skärm som den DT50R som kom 1992 som är rundare i formen, ram och motor i silverlack är också kännetecken för dessa sista DT MX.
Yamaha FS1 x4
Puch Maxi
Monarscoot -57
Usch Dakota-77
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Årsmodell på Yamaha DT 50 MX

Inlägg av HVA59 »

Hmm, okej, det var lite det jag trodde också... Hoppades i och för sig att det skulle vara en äldre, men visst.
Tack för svar i alla fall slider_thankyou.gif

Kom att tänka på en sak till, har hör en del säga att DT50MX motorn är helt totalt värdelös, att det ska vara en av de absolut sämsta motorkonstruktionerna genom världshistorien... Hur mycket jag nu tror på detta vet jag dock inte :roll:
Har hört att de ska vara väldigt klent och dumt konstruerade och inte hålla för det minsta trim alls... Blir lite rädd då eftersom det sitter 70cc på min, jag vill ju inte förstöra motorn i förtid...
Vet dock inte om man kan lita riktigt på sånt som folk säger till en, men du har kanske erfarenhet av det?
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Användarens profilbild
twostroker
Inlägg: 34
Blev medlem: 20 sep 2014, 19:01
Ort: Skåne

Re: Årsmodell på Yamaha DT 50 MX

Inlägg av twostroker »

Att denna motor skulle vara dålig har jag aldrig hört. Motorn är baserad på Yamahas lilla YZ-block, det vill säga en Crossmotor i grunden.
Jag har själv lång erfarenhet av att jobba med moped och mc, och generellt dåliga mopedmotorer från Japan har jag aldrig sett, tvärtom.
De som påstår att dessa japanska kvalitetsmotorer är dåliga har nog inte riktigt klart för sig vilka som har lett den tekniska utvecklingen på tvåhjuliga fordon de senaste 50 åren.
Yamaha FS1 x4
Puch Maxi
Monarscoot -57
Usch Dakota-77
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Årsmodell på Yamaha DT 50 MX

Inlägg av HVA59 »

Det var ju skönt att höra att det inte är en dålig motor! Jag har ju alldrig heller haft någon personlig erfarenhet av att det skulle vara det, men har hört och läst en hel del om växellådor, kopplingar, vevar, mm som inte varit allt för possitiva.
Då kan jag köra utan att vara orolig igen! Tack!
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
Skriv svar