Årsmodeller på MCB-mopeder, är sägnen sann?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Crescentcompact1252
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 mar 2020, 17:16

Årsmodeller på MCB-mopeder, är sägnen sann?

Inlägg av Crescentcompact1252 »

Hej, ny medlem här. Är återfallsmopedist och höll på mycket med MCB-mopeder på 90-talet och minns att jag kontaktade Monarkfabriken för att fråga om dom kunde hjälpa mig med att åldersbestämma mopeder de tillverkat. Hade hört att det skulle finnas någon som jobbade/hade jobbat på fabriken som satt inne med den infon och mycket annat som exempelvis hur många exemplar det tillverkats av de olika modellerna. Kom aldrig någon vart med det då men har nu hört mig för på senare tid och det verkar som att samma historia berättas fortfarande.

Är det någon här som kan bekräfta eller dementera denna historia?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Årsmodeller på MCB-mopeder, är sägnen sann?

Inlägg av erlan »

Det är näst intill omöjligt med en exakt datering, av dom flesta modeller.
är mopeden orenoverad, och intakt kan den samlade kunskapen på raketsport komma nära, ibland, om man har tur.
även om man har typintyget så säger det inge om när mopeden tillverkades. det anger dagen mopeden blev såld av mopedhandlaren.

Den sägen jag hört är att när MCB lade ner mopedavdelningen så hamnade arkivet i en sopkontainer.

erlan
Crescentcompact1252
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 mar 2020, 17:16

Re: Årsmodeller på MCB-mopeder, är sägnen sann?

Inlägg av Crescentcompact1252 »

erlan skrev: 19 mar 2020, 00:14 Det är näst intill omöjligt med en exakt datering, av dom flesta modeller.
är mopeden orenoverad, och intakt kan den samlade kunskapen på raketsport komma nära, ibland, om man har tur.
även om man har typintyget så säger det inge om när mopeden tillverkades. det anger dagen mopeden blev såld av mopedhandlaren.

Den sägen jag hört är att när MCB lade ner mopedavdelningen så hamnade arkivet i en sopkontainer.

erlan
Vilket år kan det ha varit som MCB lade ner mopedavdelningen? Synd om allt hamnat i en sopkontainer.
Skriv svar