vad är detta? Svalan Svalette !?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: vad är detta? Svalan Svalette !?

Inlägg av HVA59 »

Det är precis vad det står! En Svalan svalette, borde vara 1954 års modell, 1953 såg helt annorlunda ut. Motorn är en JB 48cc som även satt i 53 års modell. Ramen är designad av Rune Monö, en väldigt futuristisk och vacker konstruktion tycker jag! Integrerad tank i ramen, jag kallar den för ufo mopeden för den ser ut som om den kommer från rymden :) Parralellogram gaffel fram, 24" hjul, enpetare...
Samma ram fanns även med Zundapp enpetarmotor, och Express motor, med dessa motorerna var dem dock rödmålade och hade bottenlänksgaffel istället för paralellogramgaffel. De med JB motor fanns bara i blått.

Den i annonsen ser rätt fin ut, men det saknas en del grejor ju, framlampa, reglage, stöd, avgasrör, förgasare, förgasarkåpa, mm... Sen ser det ut som om nån har varit och kapat i motorns toppkåpa för att mecka dit en större förgasare...
Det är en väldigt trevlig och ovanlig moped, och jag har letat efter en sån länge, älskar allt med JB motor :D Men tycker alltid dem blir för dyra för vad dem är, JB motorn är ju trots allt en rätt slö sak, även om den är robust byggd.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: vad är detta? Svalan Svalette !?

Inlägg av umekille »

Tack för fint svar...jo oftast så kan delar plockats loss för att sen när intresse svalnat städas bort och försvinna
(i sopor eller i nån kartong nånstans)...denna går nog få körbar med andra delar i väntan på att hitta orginalen.
Designen ger jag en slider_score.gif
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: vad är detta? Svalan Svalette !?

Inlägg av HVA59 »

Ja den i annonsen går säkert att få igång, verkar vara ett rätt bra objekt!
Tycker med designen är en en 10 poängare, väldigt unik :)
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: vad är detta? Svalan Svalette !?

Inlägg av umekille »

Bild
Skriv svar