problem med flödaren?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Flakmoped 1189
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 maj 2020, 15:29

problem med flödaren?

Inlägg av Flakmoped 1189 »

Hej,
jag har problem med min sachs motor med bing förgasare.
Den startar bra och går ca 30 sek. sen dör den om jag inte flödar den igen(med en liten svart knapp på flottörhuset).

Är det troliga att flottören fastnat i det nedre läget?
Gjorde en snabb rengöring av flottör och även i flottörhus på plats med ren trasa och bensin.
Jag kom nog dock inte åt botten på flottörhuset helt och hållet.

Ska jag fortsätta med rengöring av flödarhuset?
Köpa ny flödare? Den ser dock inte skadad ut.

Har checkat att det kommer bensin från kranen ner i flödaren.

Tacksam för tips!
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: problem med flödaren?

Inlägg av HSE »

Fastnade flottören i nedre läget skulle den släppa genom bensin hela tiden och motor sura ned sig och dö. Det skulle också läcka ut bensin så inget fel där! Symptomen är ju istället att motorn får för lite bensin, orsaken kan vara skit i munstycket, drar tjuvluft någonstans inklusive vevaxel tätningarna eller skit i tanken/bensinkranen så det rinner till för sakta till förgasaren, när du startar går den ju på bensinen som finns i flottör huset och om det rinner till för sakta tar det slut. Men finns många tänkbara orsaker...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5461
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: problem med flödaren?

Inlägg av Micke S »

Det kan kanske också vara skit i hålet i botten på flottörhuset så att nålens undersida inte går ner ordentligt och öppnar ventilen som den ska.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Flakmoped 1189
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 maj 2020, 15:29

Re: problem med flödaren?

Inlägg av Flakmoped 1189 »

Bra tack för tipsen!
Skit i munstycket tror jag inte är huvud problemet eftersom han går rent och startar lätt efter flödning men helt riktigt så verkar han inte få tillräckligt med bensin efter en stunds körning. Ev. så rinner det till för sakta men det tror jag inte för jag kollade och tyckte det rann på hyfsat bra från kranen ner till flottören. Tjuvluft finns det säkert men tror inte heller det är problemet eftersom han tickar på bra från start i ca 30 sek och trycker jag in flödaren en stund så tickar han på ytterligare o.s.v.
Är nog inne på teorin att det är skit i nedre delen av flottörhuset. Får ta in förgasaren och göra rent i flottörhuset ordentligt.
Ska testa det nästa gång jag kommer ut till landet och flakmoppen igen.

Jättetack igen för tipsen!
Återkommer med resultat.
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: problem med flödaren?

Inlägg av HSE »

Det kan vara skit i inloppet till flotörlocket, en del flotörlock har till och med ett litet nät där. Så skruva loss locket och håll det över en burk med ansluten slang och öppna kranen så ser du hur mycket tillrinning det är till förgasaren :)
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: problem med flödaren?

Inlägg av HVA59 »

Hade nästan stopp i flottörlocket på min Cornette, var bara ett mikroskopiskt hål kvar. Men hade det varit det så borde det inte hjälpa att flöda den? Borde inte ge nån direkt effekt i alla fall, det gjorde inte det på min Cornette.
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: problem med flödaren?

Inlägg av HSE »

När man står med avstängd motor och trycker på flödaren så rinner det ju till i vilket fall, när man flödar så höjs nivån i förgasaren så det finns mer bensin för motorn att jobba med. Men du har en poäng där, om flakmoped inte flödar och låter motorn stå några minuter med öppen kran och den inte startar efter det så ligger felet inte på bränsle tillförseln utan den får helt enkelt för mager blandning. Skit i förgasaren eller tjuvluft.
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: problem med flödaren?

Inlägg av billykid »

Förutsätter att du brukat bra med tryckluft & petat i alla hål med nåt smalt...
Körd fast tidigare på samma sak, var helt övertygad att det vara förgasar fel. :!:
.
Då jag sålt mopeden, att den tjuvstannar. Sen då jag träffa köparen igen...
hitta du felet med förgasaren...
.
Näää sa han.. :?: :?: .Han bytte ut tändplattan & moppen gick som en kanon kula... :? :wink:
HSE
Inlägg: 5537
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: problem med flödaren?

Inlägg av HSE »

Jo, dålig tändspole kan göra att motorn startar och går en kort stund innan den dör. Men flöda förgasaren borde inte påverka då...
Flakmoped 1189
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 maj 2020, 15:29

Re: problem med flödaren?

Inlägg av Flakmoped 1189 »

Hej alla,

nu har jag fått flakan att rulla igen. :)
Det jag gjort är tagit loss förgasaren och rengjort.
Jag rengjorde också filtret som sitter ovanför bensinkranen inne i tanken. Den såg dock inte allt för skitig ut.

Huvudfelet var troligen skit i botten på flottörhuset.
Det var där jag kunde se mest skit, så jag tror inte att flottörnålen kom ner i botten innan rengöringen.

Tackar alla för bra tips!
Nu går i alla fall flakmoppen fint igen.
Skriv svar