Dela/öppna avgasrör?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
10110
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 maj 2020, 16:17

Dela/öppna avgasrör?

Inlägg av 10110 »

Som ni som läst mina två andra inlägg förstått så har jag gett mig på att fixa med en gammal sachs-motor. Jag tänkte jag skulle försöka öppna avgasröret, men jag blir inte klok på det. Att lossa från ram och cylinder är inga problem, men hur tusan får man loss det lilla ändröret? Där inne ser jag en mutter, men sista lilla pipen på röret är så litet att jag inte får in en fast hylsnyckel där... :?
Crescent Saxoped 1138 -60
Användarens profilbild
HVA59
Inlägg: 1220
Blev medlem: 23 feb 2017, 21:21
Ort: Norraskåne

Re: Dela/öppna avgasrör?

Inlägg av HVA59 »

Jag vet inte om det är samma som på Crescent 1126, men på den så får man försöka få in en ledad hylsnyckel och vrida. Där är en lång bult genom hela ljuddämparen och även i andra änden borde det synas en bultskalle. Där är det lättare att komma in med en hylsnyckel, men du behöver troligtvis hålla emot på muttern i andra änden med något ändå om du ska få loss den
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

/Erik
10110
Inlägg: 12
Blev medlem: 16 maj 2020, 16:17

Re: Dela/öppna avgasrör?

Inlägg av 10110 »

HVA59 skrev: 21 maj 2020, 19:24 Jag vet inte om det är samma som på Crescent 1126, men på den så får man försöka få in en ledad hylsnyckel och vrida. Där är en lång bult genom hela ljuddämparen och även i andra änden borde det synas en bultskalle. Där är det lättare att komma in med en hylsnyckel, men du behöver troligtvis hålla emot på muttern i andra änden med något ändå om du ska få loss den
Ser ut som att vi nog har identiska avgasrör, så jag ska se om jag har några tillräckligt små ledade på jobb. Tack!
Crescent Saxoped 1138 -60
Skriv svar