LED-ljuskällor i standard lyktor. Erfarenheter?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: LED-ljuskällor i standard lyktor. Erfarenheter?

Inlägg av erlan »

efter en nattlig provkörning så håller jag med om att ljusbilden var lite skum.
får nästan intryck av att kineserna vänt lampan upp och ner.
kanske därför just den varianten är försvunnen från alla europeiska vebshoppar?

erlan
Sven-Johan
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 jul 2020, 19:01

Re: LED-ljuskällor i standard lyktor. Erfarenheter?

Inlägg av Sven-Johan »

erlan skrev: 16 jul 2020, 07:46 efter en nattlig provkörning så håller jag med om att ljusbilden var lite skum.
får nästan intryck av att kineserna vänt lampan upp och ner.
kanske därför just den varianten är försvunnen från alla europeiska vebshoppar?
Jag har köpt den som du tipsade om ovan, men inte testat ännu. Är det en sådan du har provat nu?

Funderar på att man kanske måste labba lite med hur och var lampan är placerad inne i lykthuset... Ja, ja, ja... vi får se...

Sven-Johan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: LED-ljuskällor i standard lyktor. Erfarenheter?

Inlägg av erlan »

nej det är en annan variant. troligen är den jag länkade till på tradera en vidareutveckling av den jag har.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: LED-ljuskällor i standard lyktor. Erfarenheter?

Inlägg av billykid »

Alla DC-lamp/(diod funkar med..
Bilagor
DC_lamp.JPG
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: LED-ljuskällor i standard lyktor. Erfarenheter?

Inlägg av JanneHagnell »

Kör själv med en Kinaled, den där typen med solfjäderkylflänsar. Letade länge för att hitta en som gav både hel- och halvljus. När jag äntligen hittat en visade det sig att ”helljuset” bara lyser neråt, mao i nedre delen av reflektorn! :o Därmed får jag ljus nära ELLER långt bort. :x
Den behövde dessutom kapas framtill för att få plats. :? Efter det gav jag upp och den får sitta där tills vidare. Dock är själva ljuset helt ok.
Om någon har tips på LED med riktigt hel-halvljus vore det trevligt. 12V AC BA20d mitt fall.
Baklampa med bromsljus, BA15d, funkar (hittills) utmärkt. Bytte till LED för mopparna har en tendens att käka glödlampor bak.
Sven-Johan
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 jul 2020, 19:01

Re: LED-ljuskällor i standard lyktor. Erfarenheter?

Inlägg av Sven-Johan »

JanneHagnell skrev: 23 jul 2020, 10:54 ...När jag äntligen hittat en visade det sig att ”helljuset” bara lyser neråt, mao i nedre delen av reflektorn! :o Därmed får jag ljus nära ELLER långt bort. :x ...

...Om någon har tips på LED med riktigt hel-halvljus vore det trevligt. 12V AC BA20d mitt fall...
Jag har beställt några LED-lampor enligt länk och bild nedan. De verkar vara med "riktigt hel-halvljus" som du skriver. Alltså att helljuset lyser i hela reflektorn, men att halvljuset bara lyser uppåt i reflektorn (så att ljusbilden blir kortare och riktas mer nedåt).

De ska vara för 12 - 24 VDC så jag kommer att fixa det med en helvågs spänningsdubblare. Jag får se om det behövs spänningsregulator också, men om de pallar upp till 24 VDC kanske det går utan. I så fall planerar jag att ha LED-lampor som är för 12 - 24 VDC för alla lysen på mopeden.

Jag gjorde även en bildjämförelse var LED-cellerna är placerade jämfört mot var glödtrådarna i en vanlig glödlampa BA20d 15/15 W för hel- och halvljus är placerade. Det ser bra ut och bådar gott (typ en medelplacering mot helljus- respektive halvlljusglödtråden), men det återstår att se i verkligheten... Se bild nedan.

Jag återkommer när jag har provat.

Bild

Bild

https://www.lightinthebox.com/sv/p/1-st ... BEX0J3RQ..

Sven-Johan
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Re: LED-ljuskällor i standard lyktor. Erfarenheter?

Inlägg av JanneHagnell »

Väntar med spänning! 8)
Dock ser den lite oroväckande lång ut - har du mätt så den får plats?
Bakljus-LED:en, plus lite annat, handlade jag också på lightinthebox, de verkar bra.
Sven-Johan
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 jul 2020, 19:01

Re: LED-ljuskällor i standard lyktor. Erfarenheter?

Inlägg av Sven-Johan »

JanneHagnell skrev: 25 jul 2020, 11:32 ...Dock ser den lite oroväckande lång ut - har du mätt så den får plats?...
Enligt specifikationen på hemsidan är denna 64 mm lång. Jag har provat med en annan LED-lampa som är 70 mm lång och den fick plats... :wink:

Sven-Johan
umekille
Inlägg: 1492
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: LED-ljuskällor i standard lyktor. Erfarenheter?

Inlägg av umekille »

Hej har märkt att många led-lampor ger ett lysrörsliknande sken och i en
strålkastare syns reflexskyltar på långt håll men på nära håll lyser den inte
upp mång meter...men syns för mötnde som bländande långt håll. :?
Skriv svar