Vilket tändstift till Sachs 41mm topplock?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Raketnisse
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 aug 2020, 19:59

Vilket tändstift till Sachs 41mm topplock?

Inlägg av Raketnisse »

Har nyligen monterat 60cc och 17mm bing på min tvåpet Sachs. Ivrig att testköra den körde jag på tändstiftet jag hade på innan, ett NGK B6HS. Har 41mm topplock till cylindern. Raketen tycks gå fint, dock verkar alla rekommendationer vara att vid denna uppgradering skaffa ett längre tändstift. Längre i gängorna eller överlag? Medveten om att min okunskap skiner igenom totalt, undrar jag nu: Vilket tändstift bör jag egentligen ha, med denna uppgradering av motorn?

Och en följdfråga: Det är en Raket jag kör, och för att få på tändstiftet med större 60cc-cylinder och större topplock, var jag tvungen att montera bort tut-mekaniken som sitter under tanken. Hur gör ni andra som kör med 60cc på Raket eller motsvarande? Skiter i tutan och köper bollhorn?

slider_thankyou.gif
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: Vilket tändstift till Sachs 41mm topplock?

Inlägg av mitofar »

Raketnisse skrev: 23 aug 2020, 18:03 Har nyligen monterat 60cc och 17mm bing på min tvåpet Sachs. Ivrig att testköra den körde jag på tändstiftet jag hade på innan, ett NGK B6HS. Har 41mm topplock till cylindern. Raketen tycks gå fint, dock verkar alla rekommendationer vara att vid denna uppgradering skaffa ett längre tändstift. Längre i gängorna eller överlag? Medveten om att min okunskap skiner igenom totalt, undrar jag nu: Vilket tändstift bör jag egentligen ha, med denna uppgradering av motorn?

Och en följdfråga: Det är en Raket jag kör, och för att få på tändstiftet med större 60cc-cylinder och större topplock, var jag tvungen att montera bort tut-mekaniken som sitter under tanken. Hur gör ni andra som kör med 60cc på Raket eller motsvarande? Skiter i tutan och köper bollhorn?

slider_thankyou.gif
Skita i tutan verkar obra, luktar nog illa :D Men ett längre tändstift kan väl va nåt, kanske ett sånt här:
15_2809-re9b-t_bmp.jpg
15_2809-re9b-t_bmp.jpg (18.87 KiB) Visad 1249 gånger
:mrgreen:
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Användarens profilbild
mitofar
Inlägg: 61
Blev medlem: 21 aug 2016, 10:50

Re: Vilket tändstift till Sachs 41mm topplock?

Inlägg av mitofar »

Svarar lite ordentligt istället. Längd på tändstiftet handlar nog mest om gängans längd,
stiftets gänga borde vara lika som gängan i topplocket så att elektroden och därmed gnistan
hamnar på rätt ställe i förbränningsrummet. Tändstiftet har också ett "värmetal" som ska vara
rätt i förhållande till kompressiontryck och tändpunkt.
Hva Novolette 3511 -55
Crescent Saxoped 1126 K -57
Crescent Compakt 1240 -71
Körde Maraton SM50 sommaren -72
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Vilket tändstift till Sachs 41mm topplock?

Inlägg av erlan »

Det där med "41 mm topplock" får du nog utveckla vidare. det finns ett antal varianter på eftermarknadstoppar till sachs. jag antar att det är någon av dom. vissa har kort tändstiftshål,
andra har långt tändstiftshål.
Tändstiftets gänga ska vara lika lång som hålets.
i värsta fall får du lyfta av toppen och kolla.

erlan
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Vilket tändstift till Sachs 41mm topplock?

Inlägg av billykid »

mitofar skrev: 23 aug 2020, 19:46
Raketnisse skrev: 23 aug 2020, 18:03 Har nyligen monterat 60cc och 17mm bing på min tvåpet Sachs. Ivrig att testköra den körde jag på tändstiftet jag hade på innan, ett NGK B6HS. Har 41mm topplock till cylindern. Raketen tycks gå fint, dock verkar alla rekommendationer vara att vid denna uppgradering skaffa ett längre tändstift. Längre i gängorna eller överlag? Medveten om att min okunskap skiner igenom totalt, undrar jag nu: Vilket tändstift bör jag egentligen ha, med denna uppgradering av motorn?

Och en följdfråga: Det är en Raket jag kör, och för att få på tändstiftet med större 60cc-cylinder och större topplock, var jag tvungen att montera bort tut-mekaniken som sitter under tanken. Hur gör ni andra som kör med 60cc på Raket eller motsvarande? Skiter i tutan och köper bollhorn?

slider_thankyou.gif
Skita i tutan verkar obra, luktar nog illa :D Men ett längre tändstift kan väl va nåt, kanske ett sånt här:
15_2809-re9b-t_bmp.jpg :mrgreen:
.
.
Nice tändstift är det med den extra långa special gänga(looong gaaang) för Sachs 60cc Topp_Trimmade... staff_gemini-1.gif staff_gemini-1.gif
.
loong gang.JPG
Skriv svar