Hur byta sliten stödklack till sidostöd MCB 1248

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
ingv16
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 aug 2020, 17:58

Hur byta sliten stödklack till sidostöd MCB 1248

Inlägg av ingv16 »

Sidostödet hänger lite trött efter montering och jag inser att stödklacken i botten av rörinfästningen är sliten. Innan jag börjar banka från baksidan av infästningen tänkte jag höra med forumet hur stödklacken enklast kan bytas ut för jag misstänker att erfarenheten finns här
F71556
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 sep 2019, 19:09

Re: Hur byta sliten stödklack till sidostöd MCB 1248

Inlägg av F71556 »

Ta bort stödet, knacka ur stödklacken, tryck i en ny, montera tillbaka stödet. Ungefär så.
aussiebob
Inlägg: 63
Blev medlem: 11 sep 2019, 15:33
Ort: Sollentuna

Re: Hur byta sliten stödklack till sidostöd MCB 1248

Inlägg av aussiebob »

Innan du lossar skruven som håller stödet montera en slangklämma runt stödet mot ringen som är fastskruvad i ramen då den är fjäderbelastad. Gör det enklare vid åter notering då du slipper pressan in ringen i röret.

Robban
Antimag
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 okt 2020, 18:51

Re: Hur byta sliten stödklack till sidostöd MCB 1248

Inlägg av Antimag »

ingv16 skrev: 31 aug 2020, 18:06 Sidostödet hänger lite trött efter montering och jag inser att stödklacken i botten av rörinfästningen är sliten. Innan jag börjar banka från baksidan av infästningen tänkte jag höra med forumet hur stödklacken enklast kan bytas ut för jag misstänker att erfarenheten finns här
Köp en ny stödklack. jag gjorde detta på min mcb för inte så pass länge sen (ungefär en vecka sedan). Det tog ungefär tre försök tills jag fick det rätt. Här är mina förslag till dig: den pinnen som sitter på fjädern på stödet ska va parallellt med markering på stödklacken när du monterar tillbaka det. Det finns typ som ett streck på baksidan av stödklacken. när du monterar in det igen så ska du vika stödet uppåt alltså så som det ska stå när stödet är uppfällt. jag och min kompis använde oss av polygrip där jag höll fast stödet i rätt position så att min kompis kunde skruva in skruven. Har funkat galant sen dess. Den gamla stödklacken var alldeles rostig och när vi tog ut så ramla delar av toppen av. Om du inte får monterandet rätt igen så är de bara o försöka igen, som sakt så fick vi göra om det tre gånger.
hoppas detta hjälper och om inte så är det bara fråga om mer hjälp :D
Blåkullaola
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 feb 2021, 20:30

Re: Hur byta sliten stödklack till sidostöd MCB 1248

Inlägg av Blåkullaola »

Jag plankar tråden.. Jag har en cresent 1209 där stödet går runt.. Har skaffat ny stödklack, men hur f-n får jag ut den gamla? 🤔
Användarens profilbild
GhR08
Inlägg: 340
Blev medlem: 16 okt 2014, 08:16
Ort: Stockholm

Re: Hur byta sliten stödklack till sidostöd MCB 1248

Inlägg av GhR08 »

Blåkullaola skrev: 26 feb 2021, 20:41 Jag plankar tråden.. Jag har en cresent 1209 där stödet går runt.. Har skaffat ny stödklack, men hur f-n får jag ut den gamla? 🤔
Ska "bara" vara att slå ut den.
Klacken är ju typ 3 kantig, så den sitter "fast" inne i röret. Bara ta ett passande verktyg och en hammare och knaka ut den.
Förutsatt att stödet är borttaget vill säga.
FN M13 450 SV. 4vxl. 1952
Monarscoot. Ilo Piano G50. 3 vxl. 54cc. 12V HPI. Rito-vev. 1957. Fläktkyld.
MBA Panda. Sachs 501. 4 vxl. 1976
Ducati Mini 2. 3 vxl. 1972
2 små barn!
Skriv svar