Yamah aerox 2003 dör på tomgång med maxgas?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Vikke123
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 aug 2020, 08:39

Yamah aerox 2003 dör på tomgång med maxgas?

Inlägg av Vikke123 »

Har kört denna moped ett tag, gått helt okej nu har jag fått ett problem.
''Ovanliga'' saker som jag märkt av denna moped.
Rycker ovanligt mycket, luktar även konstigt/''giftigt'' av blandningen med 2taktsolja och bensin.
Den drar väldigt mycket även fast den inte är mycket trimmad över huvud taget.
När motorn är varm så dör den på tomgång/när motorn är kall så kör den av sig själv (denna moped har ingen automat choke)
Sen hör jag ett konstigt ljud när jag åker med den på maxgas eller åker allmänt snabbt. Det låter som att den ''sprutar'' in bensin typ, vid förgasaren.
Sen när jag kör max så vibrerar hela moppen av cylidern antar jag att det är.
Just nu vad jag vet så toppar den 70km/h. Orginalrör, lättare vikter, anndra koppligsfjädrar, annan variator.
Men till det riktiga problemet som gör att jag inte kan köra moppen:

[youtube]https://youtu.be/KTddynsht9g[/youtube]
Som ni ser på videon så håller jag max gas hela tiden fast inget händer alls, den går inte ens framåt eller varvar och den dör.
När jag precis tar ut min moped på morgonen eller om den stått av ca 30 min så ''åker''/''gasar'' den av sig själv som fan, tills man kört någon minut och motorn är tillräkligt varm, då kan mopden rulla, men efter den har blivit varm och jag gasar så händer inget alls, den står still o dör direkt som ni kan se på videon.
Allt detta hände efter jag lät moppen stå på tomgång i någon sekund medans jag kollade på mobilen, jag körde in på vägen och sedan började den ''hoppa'' framåt när jag gasade på fullt eller halva typ, jag stannade direkt och fyllde på med 2takts olja men det hjälpte inte, starta den, körde 50m till och problemet uppstog igen.

Nu har jag demonterat alla kåpor inprincip, vi försökte kolla om det var fel med någon slang med vi kollade inte jätte jätte noga men vi hittade inget ang någon slang iaf.
Det jag har täknt på är att den inte blandar 2taktsoljan rätt och benisen och därför prova blanda 2takt direkt i tanken istället.
Sedan har jag ett ''kit'' med munstycken också, inte för att de lär hjälpa den att gå som vanligt men det kanske hjälper lite andra problem.
Vad tror ni att det kan vara?
Mvh/ Viktor
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Yamah aerox 2003 dör på tomgång med maxgas?

Inlägg av TolvNollNio »

Vet att Yamaha gjort FS1 men efter det.. variatorvikter?!!!
Lessen, men det är nog inte många på detta forum som kan något om detta fordon.
Veteranmopeder däremot!
Det finns här gott om kunskaper om 👍
Blå/vit Monark 1209
Skriv svar