Glödlampor med annan watt

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Massus77
Inlägg: 20
Blev medlem: 10 mar 2021, 10:21

Glödlampor med annan watt

Inlägg av Massus77 »

Behöver byta lampor på min Gilera CB1 och försöker hitta nåt bra.

På lampan bak står 6V 3/15 W och jag tror jag har hittat att det är sockel Bay15d (stiften sitter på olika höjd). Jag har dock inte hittat någon lampa som har 3/15 W, så jag undrar om det går att sätta dit en lampa med andra wattal, t.ex. 5/18 W eller 5/21 W?

Framlampan står det Osram 7130 och om jag ser rätt så finns det nåt som heter P26S. Det sitter som en metallring (eller vad man ska kalla det) på sockeln. 15 W där också, men det är halv och helljus

Sen sitter det en spollampa på 5W i framlyktan också. Den vet jag inte vad den gör, eller om den kanske indikerar att lyset är på?
Gilera CB1 -76
Sven-Johan
Inlägg: 22
Blev medlem: 04 jul 2020, 19:01

Re: Glödlampor med annan watt

Inlägg av Sven-Johan »

Hej Massus!

Mopedrenovering.se har glödlampa BAY15D som är 6 V 5/3 W.
https://www.mopedrenovering.se/unversal ... jus-1.html

Troligen är ljusspolarna i tändsystemet gjorda för att strålkastaren ska ha en effekt på 15 W, bakljuset på 3 W och bromsljuset på 5 W. Det funkar att sätta dit glödlampor som drar mer effekt, men det kan bli problem och det är inte alls säkert att ljusspolarna pallar att ge mer effekt än vad de är gjorda för.

Om diametern på sockeln för glödlampan till strålkastaren är 15 mm kan den ha en fattning som heter BA15D.
https://www.mopedrenovering.se/unversal ... ba15d.html

Om diametern är 20 mm kan den ha fattningen BA20D.
https://www.mopedrenovering.se/unversal ... ba20d.html

Vad menar du med "spollampa"? En sådan här eller?
https://www.mopedrenovering.se/unversal ... -v-5w.html
Jag har inte tittat i lysena på en Gilera CB1. Undrar om detta är en typ av positions- eller varselljus? Eller lyse för en hastighetsmätare eller så?

Om du anser att du inte behöver den lampan, kan det betyda att du har 5 W ytterligare att tillgå för strålkastaren. Alltså totalt 20 W. Det finns nog inte några passande 20 Wattsglödlampor, men jag skulle nog prova om lyset blir bättre med en på 25/25 W...

Alla lampor ska vara 6 V.

Allt gott!

Sven-Johan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Glödlampor med annan watt

Inlägg av erlan »

Frågan är inte helt lätt att besvara.
CB1 är väl en direktimporterad moppe, så kunskapen här i sverige är nog liten.
har du provat att fråga någon av dom (i mitt tycke) bättre mopedbutikerna: mopedrenovering.se eller mopeddelar.se ?
Det där med glödlampor och gamla moppar är inte helt lätt.
Om motorn varvar mer är orginal för mopeden, så förändras ekvationen.
Och då behövs kanske andra glödlampor?
Man kan fli tvungen att testa olika styrkor.

erlan
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Glödlampor med annan watt

Inlägg av TolvNollNio »

Om det inte går hitta exakt rätt kan man prova någon som passar i hållaren?
Kanske finns 5/15 watt.
Hade problemet med att baklampan gick sönder när Monark 1209:an varvade upp rejält, typ 36-38km 😂 (kanske 45 t.om😨) för då slocknade den för gott 😭 löste detta med att montera en "felaktig" på en watt mer.
Sen höll det! mistick_yes.gif

Sen finns det tydligen nåt modernt kallat LED som tycks vara populärt blända folk med i tid och otid.
Du kan ju kolla på sådana också?

Kommer själv prova gå över till Kokusan och hela 12 volt!
Kanske rentav stabila sådana volt, inte allt mellan 3 och 8 som man kan misstänka det gamla Bosch ger. Har iofs inte mätt det, men..
Detta test blir på en Kreidler. Kanske man kan säga -Varde ljus! Då..
När jag var i femtonårsåldern första gången körde några kompisar Gilera Touring som var trimmade med 70-kubikare (60cc!) som fick liknande problem.
Så då fick deras 12-volts glödlampor, sen höll dom!
Blå/vit Monark 1209
umekille
Inlägg: 1481
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Glödlampor med annan watt

Inlägg av umekille »

Vill minnas jag o en kollega tog varsin 6v lampa från jobbet till baklyset på mopparna o sen höll dem.
Nån sorts industriglödlampa för något larm som var på 6 volt. men hur fungerar diodlampor som är polstyrda
på en moped?
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Glödlampor med annan watt

Inlägg av Skåning »

Finns lite info om LED-lampor i denna tråden.
viewtopic.php?f=3&t=25357
Andreas.
Skriv svar