Bränsleblandning Sachs 76:a

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Turbo100
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 maj 2021, 06:25

Bränsleblandning Sachs 76:a

Inlägg av Turbo100 »

Hej,
Har precis införskaffat mig en compact som jag tror är otrimmad förutom ställbart munstycke.
Vad är en lagom blandning för bränsle?
Jag har ren 95 oktan och köpt biltema syntetisk 2-taktsolja https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-o ... 2000022980
Min trimmer/röjsåg brukar jag köra på 2% men Seachsen kanske vill ha mer smörja?
Så - hur mycket olja i 4 liter bensin? - tänkte 1dl olja kunde vara lagom..
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Bränsleblandning Sachs 76:a

Inlägg av Skåning »

1:40 = 2.5% Det känns lite snålt.
Kör alla mina mopeder (std och 3½hk cyl) på 4 %. Lätt och blanda, bara att slå i 2 dl i 5L dunken. :D
Hade säkert fungerat med lite mindre oljeinblandning än det med, men nu rasar det inte pga för lite olja ivf...
Andreas.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Bränsleblandning Sachs 76:a

Inlägg av erlan »

Törs inte säga nåt om biltemas olja. men aspenbränsle 2% funkar även med bussning vid kolvbulten. åtminstone med så låg trimningsgrad.

erlan
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Bränsleblandning Sachs 76:a

Inlägg av HSE »

Med ställbart munstycke så skulle jag köra på 4% för att ha lite marginal, frestande ju att ställa lite snålt för att krama ur de sista km ur motorn :)
Turbo100
Inlägg: 23
Blev medlem: 05 maj 2021, 06:25

Re: Bränsleblandning Sachs 76:a

Inlägg av Turbo100 »

HSE skrev: 28 jun 2021, 08:24 Med ställbart munstycke så skulle jag köra på 4% för att ha lite marginal, frestande ju att ställa lite snålt för att krama ur de sista km ur motorn :)
Ja - det är så sant.. men det är inte lika enkelt att ligga och justera nu vid 40+ ålder och 40+ vikt :oops: .. men iaf fått bra alternativ att banta :D
Jag kör på Skånings tips nere och lätt att blanda ska inte föringas när knoppen tröttnat :)
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Bränsleblandning Sachs 76:a

Inlägg av Skåning »

Var just det som "HSE" skrev som jag också var inne på då jag rek 4% oljeinblandning.:thumb:
Den lilla "onödiga" extra oljemänden lär knappast ställa till något negativt, men kompenserar väl för en ev lite snål bränslemängd och/eller "okänd oljekvalite". Och med den ökade E-inblandningen i dagens bensin så borde det krävas ännu högre bränslemängd för att det inte ska gå för magert...
Andreas.
Skriv svar