Rex miniped sachs 501. Trim hjälp

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
phillan
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jul 2021, 14:39

Rex miniped sachs 501. Trim hjälp

Inlägg av phillan »

Hej!

Jag behöver ha eran expert hjälp. Vill trimma mopeden lite. Gärna så den går 45. Nuvarande förgasare är lite trött så funderar på byta allt. Och köpa ett kitt på ettansmoped.

Dock har jag några frågor. Förgasaren till en kyrkportcylinder verkar bli fel monterad? Och finns det uttag för pysventilen på en 60cc?
20210704_142248.jpg
20210704_121439.jpg
20210704_142426.jpg
Ett sådant kitt tänkte jag. https://www.ettansmopeder.se/product/tr ... mplett-nts

Hoppas bilderna gav någon förståelse.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rex miniped sachs 501. Trim hjälp

Inlägg av erlan »

nej, det kittet passar inte, och så vitt jag vet finns det inga ostrypta/trimmade delar till
den motorn.
så vill du åka fortare så är det nog bäst att byta moped.

erlan
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Rex miniped sachs 501. Trim hjälp

Inlägg av TolvNollNio »

Vet att Agge som driver Tivedens motor har trimmat en sån motor, men den satt i en Crescent 1238 som lottades ut till någon stackare där pengarna från lotteriet gick till något välgörande ändamål.
Ingen aning om hur snabb den blev, men var nog inte särskilt mycket.
Som Erlan redan svarat finns det knappast trimdelar att köpa till denna.
Mest troligt pga den märkliga vevaxeln som troligen inte lämpar sig för några högre varvtal.
Den är enklast beskriven bara hälften av ett normalt vevparti, där vevstaken hålls på plats med en skruv!

Däremot är det någon mer som trimmat en sån, men om det beskrevs på detta forumet eller Hallstamoppers forum är mer än mitt minne klarar.
Dock rätt säker på att den personen var aktiv på dessa forum, för länge sen..

Bästa rådet är nog att om den nu fungerar som den är, rör inget!

M.v.h. Mårten.
Blå/vit Monark 1209
phillan
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jul 2021, 14:39

Re: Rex miniped sachs 501. Trim hjälp

Inlägg av phillan »

Hej!

Tack så mycket för alla svar. Bara hoppas motorn är pålitlig med andra ord.
Byta förgasare lär väl inte tillföra något heller. Då får jag vara nöjd med 30. Är ju lite kult vibbar om mopeden i mina ögon. Kanske ingen annans.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Rex miniped sachs 501. Trim hjälp

Inlägg av TolvNollNio »

Kan också vara kul köra något som ingen annan har!
Kvoten av blå Puch Dakota och Zündapp KS50 på mopedrallyn är nog nästan fylld..?
Sett någon på nätet som körde trimmad Fram moped,
också en med liggande cylinder men den hade väl då samma motor som flakmoppen 1188 hade för till den finns det färdigt trimkit att köpa.

Men du kan ju alltid prova att kontakta Tivedens motor på Facebook om du har det, Agge alias Håkan Argander tycker säkert det vore skoj fila i en sådan cylinder som din till omväxling från de mer vanliga han gör.
Isåfall försök få tag i en annan likadan cylinder och kolv så du kan återställa till original utifall du själv eller nästa ägare vill det.
Blå/vit Monark 1209
Skriv svar