Avgassystemet blir alldeles för varmt

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Brehmer
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2021, 16:23

Avgassystemet blir alldeles för varmt

Inlägg av Brehmer »

Tjena!
Jag har en peugeot speedfight 4 (2-takt) som strulat en hel del.
På avgasröret sitter en liten gummislang som leder upp i sadeln där en del avgaser renas för att göra moppen lite mer miljövänlig. Problemet är bara att avgaserna bränt rakt igenom slangen och det har då blivit ett stort hål i den. Mopeden läter därför som att den är trimmad i taket. Efter att ha bytt ut slangen skedde samma sak bara efter 10 minuter.
Jag förmodar att detta har något att göra med att avgaserna blir för varma. Min gissning är för att förgasaren gör en för mager blandning och därmed släpper in för mycket luft och gör avgaserna alldeles för varma. Är detta det enda som kan vara ett problem eller inte? Isåfall, vad kan det mer bero på.
Om det nu skulle vara förgasaren som är problemet, hur vet jag hur mycket jag ska justera luftinsläppet? Måste jag montera tillbaka allt för varje liten justering och testköra med en ny slang eller finns det ett mer effektivt sätt att göra detta på?
Om någon kan hjälpa mig med detta vore jag otroligt tacksam.
Tack!
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Avgassystemet blir alldeles för varmt

Inlägg av Tillotson »

Det måste nog vara en speciell slang som tål värme om det ska funka, en vanlig gummislang håller aldrig för avgaser, silikonslang håller för höga temperaturer, det kanske satt en sån ifrån början på din moppe?
Brehmer
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2021, 16:23

Re: Avgassystemet blir alldeles för varmt

Inlägg av Brehmer »

Avgaserna brände rakt igenom originalslangen på moppen också. Efter det bytte jag till en oljebeständig slang som ska tåla 150C. Men den rök likaså.
Jag förmodar att avgaserna är för varma?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Avgassystemet blir alldeles för varmt

Inlägg av erlan »

Nu framgår det inte hur långt ifrån cylindern slangen sitter, men upp till 600 grader kan vara normalt alldeles efter cylindern.
men nu vet jag inte hur dom tänkt med den avgasreningen.
Har du gjort någon modifiering som stört avgasreningen?
Om det inte vore för avgasreningen, så vore dom generella råden större huvudmunstycke i förgasaren och/eller tidigare tändning.

erlan
Brehmer
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2021, 16:23

Re: Avgassystemet blir alldeles för varmt

Inlägg av Brehmer »

Tjena!
Jag har inte mixtrat med avgasreningen och jag kollade precis tåndstiftet för att undersöka ifall det möjligtvis släpps in för lite bränsle och därmed blir på tok för varmt. Men tändstiftet verkade vara i okej skick. Absolut inte vitt utan lite lätt sotigt svart. Däremot var det lite lite ”build up” av något precis bakom kroken. Inget märkvärdigt men jag vet inte riktigt hur jag ska läsa tändstiftet.
Eftersom att tändstiftet var svart formodar jag att bensininsläppet är okej och därför behöver jag inte byta huvudmunstycke för att förhindra att motorn skär?
Eller finns det något annat som kan vara problem?
Allt är ju original på moppen men ändå är avgaserna så varma…
Brehmer
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2021, 16:23

Re: Avgassystemet blir alldeles för varmt

Inlägg av Brehmer »

När moppen är igång så är avgaserna lite sotigt. Jag vet inte exakt hur det ska se ut på dehär tvåtaktarna men det är lite grå rök liksom. Kan det ha att göra med för mycket 2-takt som blandas in i soppan som orsakar temperaturproblem?
Brehmer
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2021, 16:23

Re: Avgassystemet blir alldeles för varmt

Inlägg av Brehmer »

Vänta lite nu…
Det är en gängad ingång i förgasarrn som saknar en skruv. Det ser ut som luftskruven som saknas. Alltså borde väl det komma in alldeles för mycket luft på det sättet? Moppen går däremot fint vid tomgång men kan det vara det som leder till att det blir för varmt. Oavsett ja eller nej så är det ju ett stort fel…
Jag lyckas inte lägga in bilder i tråden men det ser ut att vara där luftskruven ska sitta.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Avgassystemet blir alldeles för varmt

Inlägg av SS440-80 »

Här är info om hur man lägger in bilder. Ganska enkelt faktiskt :)

viewtopic.php?f=1&t=18053
Brehmer
Inlägg: 6
Blev medlem: 25 aug 2021, 16:23

Re: Avgassystemet blir alldeles för varmt

Inlägg av Brehmer »

E71112C9-D1D8-4F8D-8253-78A4B8D5613E.jpeg
9DA0E8BE-3A0E-4B56-83D3-C099C8B1A7EB.jpeg
189F456F-9E0C-40F7-B9CC-1EC5E6C85557.jpeg
50682C30-A702-4109-9F83-D79C88E9011B.jpeg
Där är bilderna på tändstiftet samt förgasaren och den saknade luftskruven.
Men frågan är som sagt ifall det är luftskruven som är det enda problemet och anledningen till de varma avgaserna eller om det kan vara ytterligare proböem?
Skriv svar