Däck till Yamaha FS1

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Däck till Yamaha FS1

Inlägg av hobbe »

Hej,

Har en Yamaha FS1 -84 Drums som jag tycker att originaldäcken är lite väl tunna på, 2 1/2 både fram och bak. Då bakhjulet börjar få lite lite mönster så passar det ju bra att köpa nya däck men vilka?

Dessa https://www.continental-tires.com/motor ... /conticity däck tyckte jag var ganska snygga och så är det ju av ett bra märke, jag vill inte åka på sk. mopeddäck gjorda av "plast" utan jag föredrar motorcykeldäck av känd tillverkare.

Jag är dock på intet viss låst till någon specifik tillverkare utan vill bara ha bra och tidstypiska däck.

Vad kör ni själva med för storlekar fram och bak, jag vill ha större däck men det behöver inte se ut som på en -35 Ford hotrod där däcken (bak) fyller ut varje millimeter exakt. Utan jag är på jakt efter lite lagom.

Mvh
Hobbe
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Däck till Yamaha FS1

Inlägg av Skåning »

Hej

Har exakt ett sådant du länkat till i dimension 2.75 bak på min ena Suzuki K50 och det ser lagom ut. Skulle kanske se ok ut även med ett 3.00 då det är ett "elegant däck" till skillnad från de som har grova klackar åt alla håll.

Vet en som har ett "cross-mönstrat" 3.00 bak på sin FS1:a och passar då inte alls in där (enligt mig), möjligt att det t.o.m är ett 3.50 då jag vet att han ville kompensera för en lite låg drevning med ett så stort däck som möjligt...

Funkar riktigt bra på hårda underlag, men det blir lätt lite svajigt på dåliga grusvägar och lösa stenar gillas inte alls. Så kör du mycket på ej asfalterade vägar så finns det absolut andra lite stabilare (och säkert billigare) däck som är bättre lämpade.
Andreas.
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Däck till Yamaha FS1

Inlägg av hobbe »

Hej Skåning,

Tack för ditt svar, jag är lite inne på 3bak men jag vet inte. Det däcket jag har idag är ju 2,5 och ser väldigt smalt ut men det är ju av modell framhjul (även bak).

Kanske man skulle ha 2,75 fram och 3 bak eller ska man ha 2,5 fram och 2,75 bak? Svårt detta.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Däck till Yamaha FS1

Inlägg av Skåning »

Tänk på att inte montera ett däck med för stor diameter fram, ser lätt illa ut om radien inte stämmer in mot den lågt placerade skärmens!
Andreas.
hobbe
Inlägg: 32
Blev medlem: 07 sep 2015, 15:48

Re: Däck till Yamaha FS1

Inlägg av hobbe »

Jag gjorde det "rätta" och köpte stora hjul (2,75 och 3,00) igår, om det inte blir bra så får framhjulet (2,75) bli bakhjul och så köper jag ett nytt (2,50) framhjul.

3,00 kan jag nog klämma på, på ett annat projekt :twisted:

Tack för hjälpen Skåning.
Skriv svar