Åtgärda nav/broms Zündapp ks50?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Pejsper
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 sep 2021, 10:58

Åtgärda nav/broms Zündapp ks50?

Inlägg av Pejsper »

Halloj!

Här kommer en nybörjare i både forum och mopedrenovering med en broms/bakhjulsfråga.

Jag håller på att se över en ks50-76 för att få den väl körbar till våren. Bakbromsen tog riktigt dåligt och jag införskaffade nya bromsbackar och tog loss bakhjulet. Möttes av ett gediget slitage i form av djupa skåror på bromsbanden i navet och vad jag förstår, anledningen till den dåliga bromsverkan. Jag gissar att nya bromsbackar inte hjälper något vidare?

Tacksam för input och tips, går det att åtgärda och är det värt tid och pengar om den egna tillgången till slip/svarv/fräsmöjligheter består av en dremel, ett multitool och handkraft 😂

Tack på förhand // Jesper
Bilagor
D3027857-FC21-4479-BAE1-0C5D745EA180.jpeg
3B624ED4-46BD-4B7E-B914-04013D1831C3.jpeg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Åtgärda nav/broms Zündapp ks50?

Inlägg av HSE »

Enklast är nog att att byta bakhjul :( Svarva innebär att ekrarna måste lossa och då blir det mer jobb och man brukar få byta en del ekrar och det kostar en slant så i slutänden är det nog bäst att försöka hitta ett bättre hjul/nav.
Pejsper
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 sep 2021, 10:58

Re: Åtgärda nav/broms Zündapp ks50?

Inlägg av Pejsper »

Tack för svaret HSE,
Jag anade nästan att det låg till på det viset.

Det blir till att leta nytt eller bättre begagnat bakhjul. Fungerande bromsar kan vara bra att ha :)

Tack igen och trevlig helg // Jesper
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Åtgärda nav/broms Zündapp ks50?

Inlägg av HSE »

Ja absolut, visserligen är Frambromsen viktigast men en bakbroms som låser sig är farlig, tvärtom, alltså svag bakre broms är inte bra men inte lika farligt. Trevlig helg till dig också.
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Åtgärda nav/broms Zündapp ks50?

Inlägg av Skåning »

Lägg inte för mycket energi och pengar på det där!

Om du skulle få för dig att svarva ur navet tills att ytan blir ok igen sett till hur skadad ytan är, så är risken att kvarvarande gods blir för tunt och kan spricka när du trampar hårt på bromsen. Sen blir även diametern/radien fel i förhållande till bromsbackarnas, vilket gör att anläggningsytan ändå blir väldigt dålig.

En nödlösning kan vara att bara slipa/putsa bort de värsta topparna i trumman (de som repar/sliter sönder bromsbeläggen) och återmontera med ett par nya backar. Bromsa kommer det att göra, sen är det upp till dig om det är tillräckligt eller kanske bara körbart tills att du hittar något annat nav/hjul i bättre skick.
Andreas.
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Åtgärda nav/broms Zündapp ks50?

Inlägg av HSE »

Jo man kan ju rigga upp hjulet med drivning från en elmotor så det snurrar och sedan putsa med sandpapper eller en fil men mycket jobb att rigga upp drivning och riktigt bra blir det inte.
Pejsper
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 sep 2021, 10:58

Re: Åtgärda nav/broms Zündapp ks50?

Inlägg av Pejsper »

Tack för svar och input.

Jag slipade av det värsta av topparna och klämde dit nya bromsbackar. Det blev absolut bättre men som ni båda nämner, inte helt bra.

Jag kikar nu på komplett nytt fram och bakhjul då trummorna är helt slut och fälgarna både fått sig ett par smällar och samlat på sig rost de senaste 46 åren. Det verkar finnas lite olika varianter för zundappen. Bredare, ekrade aluminium, rostfritt osv. 120/150nav.

Har ni några tips? Jag tänker att jag vill ha ekrade hjul för att behålla lite originaltänk men jag är inne på de större 150 naven för lite redigare broms. Vad tror ni?

Ha en fin söndag // Jesper
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1190
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Re: Åtgärda nav/broms Zündapp ks50?

Inlägg av Johan Lat »

Det går fint att svarva av bromsytan på en Zündapp fälg jag har gjort det flera gånger men det behövs tillgång till en stor svarv om man ska få in fälgen med fälgbana och ekrar på. Jag har även tillverkat nya bromsband i navet det funkar också, man värmer navet och kyler in bromsbandet.

Men vill du ha bättre bromsar så rekommenderar jag 150mm nav, finns ofta att köpa på Ebay nyrenoverade
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Skriv svar