Norsjö shopper batteri

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Andreas13
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 aug 2022, 07:14

Norsjö shopper batteri

Inlägg av Andreas13 »

Någon som vet hur mycket amper batteriet behöver ha?

Anledningen till att jag frågar är att jagg har köpt ett nytt batteri på 5ah, och efter två tre start försök med elatarten så behöver jag ladda det igen för att kunna få motorn ens att gå igång igen.
Skåning
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Norsjö shopper batteri

Inlägg av Skåning »

Har du syra i batteriet?
Många batterier i den storleken säljs torrladdade UTAN syra, som sen är upp till köparna att slabba med det innan användning.

Ett 5Ah känns faktiskt ganska litet, får det inte plats ett större i batterilådan på de (om det är samma låda som till Norsjö Partner)?
Andreas.
Andreas13
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 aug 2022, 07:14

Re: Norsjö shopper batteri

Inlägg av Andreas13 »

Det är ett SMF batteri.

Kanske det kan vara generatorn(om det finns på en shopper) eller något som gör att batteriet töms?
Skåning
Inlägg: 256
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Norsjö shopper batteri

Inlägg av Skåning »

Sitter en Dynastart (en typ av kombinerad startmotor & generator) på de.

Om du har ett fel som göra att batteriet töms så borde det bli rejält varmt någonstans och det är något du verkligen ska kolla upp och åtgärda innan något mera händer. Eller är det efter du kört en stund (förbrukat ström till tändning etc..) som batteriet tar slut och hade du samma fenomen med det förra batteriet?

Finns en hel del att läsa om dessa elsystem och problem på nätet.
Tex https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... saxonette/
Andreas.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Re: Norsjö shopper batteri

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!
Den har 12 V elsystem vill jag minnas?
Så, om det är så att det är 12 V, då tycker jag att energin i ett 12 V / 5 Ah batteri borde klara långt många fler starter än två-tre startförsök.
Jag tänker mig någorlunda normala startförsök nu, inte trilskande motorer som tar evigheter att få igång.

Vi får nu fundera på om det är något som på ett onormalt vis laddar ur batteriet eller om det är så att det är så att det inte laddas under drift och då även får får står för hela eller stora delar av energiförsörjningen i mopedens elsystem.

Beroende på vad du har tillgång till för mätinstrument, så finns lite olika metodiker.
A) Mät spänningen då motorn är i gång, vid lite olika varvtal.
Vid "normalt arbetsvarvtal" så borde du se i storleksordningen 14 V för att säkerställa god laddning.
Prova MED ljuset tänt och UTAN.
Om du ser en OK spänning så är antingen absorberar batteriet inte energi eller så är det något som förbrukar energi när batteriet inte laddas.
Hur länge står mopeden parkerad mellan startförsöken?

B) Misstänker du att något "drar tjuvström" så antingen mät med en ampere meter, eller om du inte har det, lossa minuspolen på batteriet och koppla en liten lampa i serie med batteri-kabelsko. Lyser lampan när mopeden är avstängd så är det nå't som drar tjuvström.

Så, här har du lite att fundera över, återkom med tankar/resultat!
Skriv svar