bak dämpare 1252

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
masen
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 sep 2008, 23:00
Ort: Tällberg

bak dämpare 1252

Inlägg av masen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej på er. är ny här har en liten fråga hur långa är original bakdämpare på en compact 1252 års 72-74 och var hittar man bäst sådana, tack <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja .. mycket vet jag om compakt
men om dom är 290mm eller 300mm
är jag osäker på , kan också bero på om man mäter hela längden eller sk centrumhålet

tips.. köp ställbara

dalabutik

http://www.mopedkraft.se/index.php?page=shop.product_details&category_id=48&flypage=shop.flypage&product_id=1075&option=com_virtuemart&Itemid=26 <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->290 mm ska dom vara <!-- </EdIndex> --></div>
masen
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 sep 2008, 23:00
Ort: Tällberg

Inlägg av masen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack ska ni ha. har precis införskaffat en ny gammal moppe efter att min lillebror lura i mig att jag skulle följa med på moppe rally nu under sommarn i Rättvik under ccw och jag tyckte det var för j..la roligt att glida omkring i byarna som man åkte som liten (15 år då) för 26 år sedan.
så nu är man med moppe igen. en 1252 som lillbror fixa åt mig som jag tänkte små pula med i vinter, man har lixom glömt bort hur man meka och grejjade med mopparna man hade då.men allt finns på nätet nu för tiden.
kanske vi ses nästa sommar i rättvik på moppe rallyt då om man inte kört sta nu under vintern..... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom ska vara 275mm, enligt reserdelskatalogen. Men du kan gott använda 290mm om du behöver lite extra spel.

Mopedfantasterna har fina som inte är helt olika original, finns i både 275 o 290mm:
http://www.mopedfantasterna.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=718&category_id=9&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=34 <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->275mm är det rätta
jag gick dock och kollade på mina compakter
2st med 290mm 1 med 275mm och 2 med 278mm

alla mätta med centrum på "hålet"

Men den med 275 är aldrig bytt på
jag rekar dock 290mm då man ändå ska sitta på den
man är ju inte lika lätt som när man var 15 :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev: jag rekar dock 290mm då man ändå ska sitta på den
man är ju inte lika lätt som när man var 15 :oops:
:| Mm, det är ju oftast inte bara åldern som ökat.... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
masen
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 sep 2008, 23:00
Ort: Tällberg

Inlägg av masen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej på er, tack för alla svar, satte på stötdämparna igår och det vart inte bra (290 långa mellan centrumhålen) som ni ser på bilden så vart det väldigt trångt mellan svingen och staget som man skruvar fast ljuddämparn i plus att broms staget kärvar mellan dom. jag har lossat på allt som går att skruva l lossa ifall det spänner nån stans , den går att köra och när jag sätter mig på mopeden så sjunker den ihop ,har jag gjort nått fel . det känns som dom är för långa . när jag satte på dom fick jag bända rätt mycket .
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oj det blev trångt! Vad skumt, det funkar med 290 på våran...... Har du dubbelkollat längden på stötdämparna. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
masen
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 sep 2008, 23:00
Ort: Tällberg

Inlägg av masen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->japp dubbel kollat 290 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det verkar ju onekligen som att 290 blev för högt för din Compact... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->?? .. ingen av mina tar i .. den som är närmast har ca:2,5 cm till godo <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ljuddämparfästet kanske har kanske böjt sig. <!-- </EdIndex> --></div>
masen
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 sep 2008, 23:00
Ort: Tällberg

Inlägg av masen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kan ni ta nått kort på era så kan man jämföra min bild så kanske man ser om ljudämpar fästet kanske fått sig nån smäll, och kan se på ramen där svingen sitter fastskruvad och kolla vinkeln om det är lika. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar