Vobblingseffekt vid inbromsning

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
simme42
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 jun 2009, 23:00
Ort: linköping

Vobblingseffekt vid inbromsning

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[img][img]http://img814.imageshack.us/img814/1443/dsc00096ca.jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

Har upplevt ett visst vobblande vi inbromsning kan man stabilisera på något sätt eller är det något jag får leva med? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet att Conrad byggt ett stag vid gummibussningarna i fram, så den blir stum. Vet dock inte om detta hjälper mot vobbel.

Grym stummis i alla fall! <!-- </EdIndex> --></div>
Ari
Inlägg: 111
Blev medlem: 21 nov 2008, 00:00
Ort: Borlänge

Re: Vobblingseffekt vid inbromsning

Inlägg av Ari »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
simme42 skrev:[img][img]http://img814.imageshack.us/img814/1443/dsc00096ca.jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]

Har upplevt ett visst vobblande vi inbromsning kan man stabilisera på något sätt eller är det något jag får leva med?
De bli så när man har Fel motor i Rätt ram , bara att leva med vobblingen :wink: :wink: :wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
simme42
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 jun 2009, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Vet att Conrad byggt ett stag vid gummibussningarna i fram, så den blir stum. Vet dock inte om detta hjälper mot vobbel.

Grym stummis i alla fall!
Det var intressant då blir det ju en riktig stummis <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror att du behöver byta ut dina stötdämpargummin fram. Är det mjuka och slitna så kan det wobbla rejält. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fattar inte hur du kan få en sån stadig gaffelkonstruktion att vobbla :notme:

Jag har aldrig känt nåt sånt och då har jag åkt mycket fortare än den är gjord för (39 med GPS) :shocked: <!-- </EdIndex> --></div>
simme42
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 jun 2009, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag tror att du behöver byta ut dina stötdämpargummin fram. Är det mjuka och slitna så kan det wobbla rejält.
Det fladdrar och far som f-n vart hittar man Bra stötdämpargummin.
Funderar på att montera en DBS gaffel men då känns det som jag har gått för långt ifrån originalet.Fast den gränsen är kanske redan nådd. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om jag inte har fel så är inte Conrads gaffel stum. Staget eller stagen är väl bara där för att slippa resning (nejnejnej tänk inte så) vid bromsning.
Sedan vobblar den säkert inte heller. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag läste i en bok från 40-talet

"Harley Davidson är vobblingens fader, alla tvåhjulingar som skjuter framhjulet framför sig har en tendens att vilja vobbla.
det optimala är att man drar framhjulet efter framaxeln"

fast min 1151 raket vobblar inget trots att den nog har originalgummin som är 50 år gamla :? <!-- </EdIndex> --></div>
simme42
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 jun 2009, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Om jag inte har fel så är inte Conrads gaffel stum. Staget eller stagen är väl bara där för att slippa resning (nejnejnej tänk inte så) vid bromsning.
Sedan vobblar den säkert inte heller. :D
Det är vid inbromsningar som det är värst känns även ostabilt vid kurvtagning. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3236
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men vad har ni gjort med en sån fin orginalmoppe människa !!!!!!!!!!!!!!
det skulle då aldrig jag komma på att göra :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brytkraften från bromsen går ut i fjädringen. DÅRSKAP. En arm från bromsskölden som går upp till gaffeln.
Vobblig har inte jag på min.
Fins nog en bild på Hallsta moppers.
Den andra pigga raketaren jag har vobblar inte häller. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen
Inlägg: 2422
Blev medlem: 19 jul 2009, 23:00
Ort: Samma stad som Dr snuggles

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan ju vara så enkelt att däcket inte sitter rätt på fälgen eller att bromsskölden har ojämn verkan :idea:
Hjulaxeln inte är spikrak :idea:
Det behöver ju inte vara värre men stötdämpargummina är väl det troliga.. :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->E n del har monterad spårkullager i hjulet och då går det åt en distans mellan lager och trumma. Om distansen är oval uppstår fenomenet.
Om styrlagret är lite glappt, uppstår samma fenomen. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->o?? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar