krånglig ciao -78

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
björne
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 feb 2012, 00:00
Kontakt:

krånglig ciao -78

Inlägg av björne »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag köpte en Ciao -78 för 3 veckor sen, funkade bra första veckan, sen lite strul me täppt bensin filter. Rengjord tank mm nu.

Men så härom dagen så hade jag ingen gnista, ville inte alls...
köpte nya stift (3 st).. och får igång den ibland, hackar o pruttar och dör direkt jag sänker gasen. kollade brytarna och gjorde rent men ingen skillnad.

Jag är inte så haj på motorer.. vet inte vad som kan va fel nu...
vet att det finns tändspole o kondensator men inte hur dom funkar.

Tacksam för svar om någon har en ide om felet... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändspole och kondensator, hur dom funkar? Dom funkar ibland och ibland inte.
Kolla om det fins brytare och rengör dom och justera in dom. Vanligt avstånd när kolven är i topp, är 0,3- 0,4 mm. Kolla avgassystemet och sota ur det. Blås ur förgasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Tändspole och kondensator, hur dom funkar? Dom funkar ibland och ibland inte.
Kolla om det fins brytare och rengör dom och justera in dom. Vanligt avstånd när kolven är i topp, är 0,3- 0,4 mm. Kolla avgassystemet och sota ur det. Blås ur förgasaren.
0.35 i brytaravstånd skall ciao ha om jag inte missminner mig, vanligvis bränner dem kondensatorn lite då o då ( av egna erfarenheter ) :) <!-- </EdIndex> --></div>
björne
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 feb 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av björne »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok tack, ska kolla brytaren närmare, fast kollade härom dagen och rengjorde och kollade med bara ögat... tyckte det såg bra ut. Nytt stift och kollad kabel och tändhatt. <!-- </EdIndex> --></div>
björne
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 feb 2012, 00:00
Kontakt:

Inlägg av björne »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag bytte ut tändspolen och den startade direkt...
men går lite puttrigt på halvfart nu ...

ska kolla brytarna eller vad tror ni det kan vara... har inte bytt kondensator... kan det vara den? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar