Nisse Hedlund

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarvisningsbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Nisse Hedlund

Inlägg av JanneL » 21 nov 2015, 12:42

För er som känner till Nisse Hedlund är kanske detta ett kul klipp/film

https://www.youtube.com/watch?v=X4lp38wm-RY

cobra karlsson
Inlägg: 3213
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Re: Nisse Hedlund

Inlägg av cobra karlsson » 21 nov 2015, 16:06

Han slipade kamaxel till min Opel Ascona på 80 talet

Användarvisningsbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5175
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: Nisse Hedlund

Inlägg av zappafan » 21 nov 2015, 16:14

Jag hade ENEM kam till min... 8)

Användarvisningsbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Nisse Hedlund

Inlägg av JanneL » 21 nov 2015, 22:39

jag har en ny kopplingskorg till hans modell V2, jag ringde och pratade med honom om den och han var jättetrevlig och hjälpsam.
Han hade en liten mekanisk verkstad i källaren på villan där han fortfarande arbetade emellanåt.
En riktigt skön snubbe skulle man kunna säga.

HSE
Inlägg: 4592
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nisse Hedlund

Inlägg av HSE » 22 nov 2015, 09:17

Ja han är en betydande man i Svensk MC historia och ett riktigt geni av den gamla stammen när det gäller maskiner och motorer. Ont om dem i dag :wink:

crow
Inlägg: 65
Blev medlem: 06 maj 2012, 23:00
Ort: avesta

Re: Nisse Hedlund

Inlägg av crow » 22 nov 2015, 20:52

Även jag kan intyga att nisse är en riktigt trevlig man att ha o göra med, I slutet på nittiotalet var jag hem till honom i hans villa garage med en kam för omslipning och då han hade en liten rundvisning av lite roliga projekt han höll på med som en volvo alu sexa(960:an) konverterad för flygplan + lite annat smått o gott typ sidovagns cross och v-tvinnar.kan även tala om att kam slipningen blev över mina förväntningar på min redan trimmade saab 99 turbo b-motor från 223 hk till 245 hk på hjulen så nog kunde han sin sak. har hört att han har slutat med kam slipningar och någon uppöver har tagit över den delen. som sagt det finns inte många av det virket idag. JANNE.

Användarvisningsbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1516
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Nisse Hedlund

Inlägg av Coolvette » 22 nov 2015, 21:08

Jo, Nisse Hedlund är ju ett motorgeni av udda sort.

Se om minnet inte sviker mig helt här:
Omkring -79/-80 gav Yamaha honom uppdraget att tillverka ett mindre antal treventilstoppar till XT500/SR500.
Tror att det var för den så kallade HL500´an som var en tidig fyrtaktscross tillägnad Thorsten Hallman som varit generalagent i många år och även jobbat för Yamaha i USA ett antal år.
Någon annan som hört detta?

Undrar varför Yamaha inte tillverkade dom där topparna själva, dom hade väl resurser så det räckte?

HSE
Inlägg: 4592
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nisse Hedlund

Inlägg av HSE » 24 nov 2015, 20:09

Du har så rätt så, jag citerar NH själv: Sten Lundin hade börjat jobba hos Hallman & Eneqvist och att med Bengt Åberg som förare delta i VM. Yamaha tog kontakt med mej om en ny topp med tre ventiler. nu hade jag lärt mej ta betalt. Det var ett bra jobb — det bästa under hela 1977 och japanerna betalade utan att pruta en krona.

HSE
Inlägg: 4592
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Nisse Hedlund

Inlägg av HSE » 25 nov 2015, 09:50

Orsaken till att Yamaha inte tillverkade dom där topparna själva var säkert att det både blev billigare och snabbare att köpa dem av NH. Hos Yamaha hade man säkert kö på avdelningen för tävlingsverksamheten och också en sådan redovisar kostnaden noga. Jag jobbade ju själv i över 20 år med R&D och varje projekt fick ju en budget som var stenhård samt en tidsplan, väntetiden hos min grupp som var den som tillverkade de efterfrågade materialen som sedan skulle till testning och ev kundprovning hade en målsättning på högst 3 veckors väntetid innan vi började med projektet men den var oftast den dubbla och kundreklamationer kunde få prio 1 och förskjuta hela tidsschemat... Så jag förstår om Yamaha ansvariga såg en möjlighet att utnyttja en extern specialist med världsrykte :D

Skriv svar