Sachs med för högt komp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Sachs med för högt komp

Inlägg av Lali »

Hejsan
Jag har en sachs 3v som när den blir riktigt varmt börja den att spika och blir orkeslös på högre varv ☹️ Har ställt tändningen efter konstens alla regler.

Min setup
60cc
Topp med centrerat stift
17 mm ‘bing’
Öppet avgassystem
Kokusan
Retarderande krets
Ett komp på 14 bar

Hur får jag lägre komp? Som jag tror är problemet Extra topplocks packning?, tjockare cylinderfots packning?, slipa ur toppen?, eller har ni något annat förslag

Med vänlig hälsning, Lasse
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Tillotson »

Vad har du för tändstift? Det kanske behövs ett kallare stift med det trimmet?
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Lali »

Typ NGK 8
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av erlan »

Det du helst vill göra är att svarva ur förbränningsrommet i toppen, så det blir större.
Du missade att nämna hur stor klämspalt du har.0,7-1,0 mm får anses som en säker klämspalt.
du skriver att du ställt tändningen, men vad har du för förtändning på dom varvtal där det spikar.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Micke S »

14 Bar kickkomp är alldeles för mycket. Jag brukar försöka hamna på 10 Bar. Lite mindre fungerar också mycket bra. Så gör som Erland skriver att öka volymen i grytan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Lali »

Hejsan
Jag har ett klämspalt på 0,6 ska prova att höja cylindern 0,4 till totalt 1,5 mm 😀 hur mycket ska man svarva ur grytan?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Micke S »

Jag gissar att en CC borde räcka. Du kan göra sidorna rakare och lite mindre radie än innan om den är skålformad nu.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Lali »

Svarvade ur grytan så den blev konkav iställe för raka sidor, nu har jag ett komp på 10,6 och en klämspalt på 0,86 😀
Nu är det bara hoppas att det slutar å regna
Bilagor
20210612_124758.jpg
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1562
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Coolvette »

Lägg gärna lite kiselfett mellan den lösa insatsen och kylflänsarna för bästa värmeavledning.

Jag slipade samman insats och flänsar med ventilslippasta för att få delarna att ligga så tajt som möjlig.
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Lali »

Tack för all bra fidback 😀 Ökade toppfarten med 5-6 km/h nu börjar det bli vingligt på topp 🤯 Trevlig helg
Tillotson
Inlägg: 58
Blev medlem: 09 apr 2021, 18:22

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Tillotson »

Kompressionen blir olika på olika cylindrar beroende på hur hög avgasporten är, din topp utan modifiering kanske funkar bra på en cylinder med aggressivare porttider.
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Lali »

Tillotson Om jag höjer avgasporten ca 1,5 mm hur mycke sänker jag kompet då ?
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Skåning »

Kompression är svårt att räkna på och få fram något vettigt (många faktorer som spelar in), är mera ett mätvärde utifrån aktuell status. Till skillnad mot kompressionsförhållande som absolut är något man får räkna fram.

Men visst, har man en gedigen erfarenhet av motortypen så kan man säkert (mer eller mindre exakt) antaga att x,x förändring kommer att påverka kompressionstrycket med y,y Bar.
Andreas.
Lali
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 nov 2019, 07:00

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av Lali »

Hejsan
Har nu höjt avgas porten ca 1,8 mm MEN kompet är de samma 11 bar 😩
Måste jag svarva av kolven? För jag kan inte svarva ur toppen mera

Med vänlig hälsning, Lasse
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: Sachs med för högt komp

Inlägg av billykid »

Hmmm..Ingen här talar inget om du har cylinderfotspackning eller inte och hur tjock den är.... :?: :?: :?:
Tycker det skulle vara det enklaste att göra en tjock cylle-fots packning av ALU-plåt på 1- 2.mm, då kan du inte
förstöra nåt genom att fila eller slipa bort för mycket, så gör jag.... 8)

Vad vet jag....slog iaf alla på isen tävlingen i Trollebo på rak banan 2014 med min bölande F50GLX 80cc Sachs 5vxl... :)
.
Här med 50cc Cylinder: https://www.youtube.com/watch?v=mJVhzdr16rc

F50GLX SACH 50SW vattenkyld motor 5vxl Dubbat 2016: https://www.youtube.com/watch?v=OgzECrhy8_k
Skriv svar