Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
TTL
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 okt 2021, 12:36

Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av TTL »

Hej
har en Derbi Senda -07 som startade som vanligt en morgon, körde ca 2minuter sen dog den och vill inte starta efter det.

Jag har gjort;
1. Bytt förgasare (tänkte ändå byta), köpte en orginalförgasare.
2. Bytt tändstift
3. Bytt bensin
4. Kollat vaccumventilen (bränsle flödar om jag suger i den undre slangen)

Mopeden går att "springastarta" ibland när den är kall, och den går då bra på höga varv, men så fort jag går ner på lågvarv dör den och går inte att springstarta igen.

Vad kan tänkas vara fel?

Har lag en beställning på en vaccumventil, insugsgummi , bränsleslangar och sånt (men går att lämna tillbaka om det inte används). Börjar bli lätt irriterad att den inte vill starta efter alla byten av delar.

Mycke tacksam för tips vad som skulle kunna vara fel

/ TTL
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av SS440-80 »

Reedventilen?
Tjuvluft vid insugsgummi, packning cylinderfot, vevaxel. Vid något av dessa punkter alltså.
TolvNollNio
Inlägg: 783
Blev medlem: 26 jan 2015, 20:46
Ort: Nordvästskåne

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av TolvNollNio »

Bytte du förgasaren före eller efter felet uppstod?
Blå/vit Monark 1209
TTL
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 okt 2021, 12:36

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av TTL »

SS440-80 skrev: 04 okt 2021, 16:57 Reedventilen?
Tjuvluft vid insugsgummi, packning cylinderfot, vevaxel. Vid något av dessa punkter alltså.
Har Derbi någon Reedventilen .. ? Dom fråga kanske (ny på moped..), men vart sitter den? När jag kollar på motorn så hittar jag ingen... (Mopeden är köpt begagnad, så kanske det problemet...).

Nytt insugsgummi är beställt, så ska testa att byta det. Packning cylindetfot / vevaxel blir lite avancerat att kolla, så får hoppas att det är något enklare..
TTL
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 okt 2021, 12:36

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av TTL »

TolvNollNio skrev: 04 okt 2021, 19:02 Bytte du förgasaren före eller efter felet uppstod?
Efter, så det borde inte vara den (men hade ändå tänkt byta). Så det borde inte vara den. Och det är exakt samma fel innan som efter.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av SS440-80 »

Finns då reedventil att köpa till dem så... jo, det ska vara reed i insuget.
Sitter i insuget, in i cylindern.

https://www.mopedrenovering.se/minarell ... a0QAvD_BwE
TTL
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 okt 2021, 12:36

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av TTL »

SS440-80 skrev: 05 okt 2021, 08:43 Finns då reedventil att köpa till dem så... jo, det ska vara reed i insuget.
Sitter i insuget, in i cylindern.

https://www.mopedrenovering.se/minarell ... a0QAvD_BwE
Aha, tack för tipset, ska kolla up den. Men är det möjligt att en trasig reedventil ger det felsymptomet att den inte vill starta (med undantag för springstart när den är kall)?
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 951
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av SS440-80 »

Om reedmembranen inte sluter helt tätt så trycks inte all bränsleblandning upp genom spolportarna till förbränningsrummet, utan en del trycks tillbaka genom insuget mot förgasaren.
TTL
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 okt 2021, 12:36

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av TTL »

Nu har jag testat att kolla reedventilen som var hel, bytt insugspackngning men utan resultat. Men det "känns" som att motorn suger dåligt om jag håller handen för insuget när jag kickar, verkar som att tändstiftet är helt torrt också. Bensin kommer till förgasaren.. Så börjar misstänka dåligt komp i motorn, för antar att det ger som effekt att insuget blir svagt?

Så det blir en tur till biltema och köpa kompressionsmätare, någon som vet vad det ska vara ungefär på en Senda -07 motor?
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av HSE »

Dåligt sug när man kickar kan bero på dåliga tätningar runt vevaxeln, Då sugs tjuvluft in i vevhuset den vägen istället för genom insug/förgasare. Då kommer kompressions mätaren att visa bra värden men gasblandningen som komprimeras innehåller mest luft.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av Micke S »

TTL skrev: 08 okt 2021, 07:16 Nu har jag testat att kolla reedventilen som var hel, bytt insugspackngning men utan resultat. Men det "känns" som att motorn suger dåligt om jag håller handen för insuget när jag kickar, verkar som att tändstiftet är helt torrt också. Bensin kommer till förgasaren.. Så börjar misstänka dåligt komp i motorn, för antar att det ger som effekt att insuget blir svagt?

Så det blir en tur till biltema och köpa kompressionsmätare, någon som vet vad det ska vara ungefär på en Senda -07 motor?
Normala värden för en standard moppemotor är runt 8 bar. Är det t.ex. 6 bar kommer motorn knappt att kunna startas.
Värden ihop med trim brukar kunna vara 9-11 bar för att få motorn dragvillig även innan varvtalet når det aktiva området för ett trimssystem.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
TTL
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 okt 2021, 12:36

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av TTL »

Micke S skrev: 08 okt 2021, 08:26
TTL skrev: 08 okt 2021, 07:16 Nu har jag testat att kolla reedventilen som var hel, bytt insugspackngning men utan resultat. Men det "känns" som att motorn suger dåligt om jag håller handen för insuget när jag kickar, verkar som att tändstiftet är helt torrt också. Bensin kommer till förgasaren.. Så börjar misstänka dåligt komp i motorn, för antar att det ger som effekt att insuget blir svagt?

Så det blir en tur till biltema och köpa kompressionsmätare, någon som vet vad det ska vara ungefär på en Senda -07 motor?
Normala värden för en standard moppemotor är runt 8 bar. Är det t.ex. 6 bar kommer motorn knappt att kunna startas.
Värden ihop med trim brukar kunna vara 9-11 bar för att få motorn dragvillig även innan varvtalet når det aktiva området för ett trimssystem.
Då kan det vara något med det, låg runt 4 - 5 när jag mätte. Det förklarar varför jag kunde springstarta den när den är kall, men sen aldrig få igång den om den stannade vid lägre varv.

Så med lite tur kanske det är någon topplockspackning eller liknande. Blir till att riva bort toppen idag och se. Skulle vara skönt om man slapp montera bort hela motorn från mopeden..
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Derbi Senda 07 startar ej - vad är fel?

Inlägg av Micke S »

Kolla i cylindern också att den inte är repor och aluminiumrester på cylinderväggen. Att kolven ser okey ut på avgassidan och ringen inte har smält fast går nog att se genom avgasporten alt. lyfta av cyllen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar