Läckande packbox Zündapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Pejsper
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 sep 2021, 10:58

Läckande packbox Zündapp

Inlägg av Pejsper »

1996CD9A-C59A-4DF3-B449-B8C25B89EF1D.jpeg
cocos_acc.gif
Glad nybörjare söker stöd.
Är det så att jag har en trasig packbox trots endast cirka 1mil i sadeln med nyrenoverad motor eller kan det läcka lite i början? Om den är trasig, går det att täta eller är det bara att försöka byta? Tacksam för all input :)
Vänligen // Jeppe
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Läckande packbox Zündapp

Inlägg av HSE »

Jag har svårt att avgöra bara av bilden om packboxen läcker. När man monterar nya packboxar så måste man smörja in tätningsytan mot vevaxeln med fett annars kan den skadas när man startar motorn efteråt då det tar lite tid innan oljan i bränslet når ut dit.

Så om det inte var gjort får packboxen bytas ut, om det var gjort kan det vara fettet från monteringen du ser...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5459
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Läckande packbox Zündapp

Inlägg av Micke S »

Säger som HSE, svårt att se på bilden om det har läckt så du får köra lite och ta en titt igen. Det som kan hända om packboxen slås in lite vårdslöst är att fjädern hoppar av på insidan. Så man behöver se till att få den rakt från början och vara försiktig. Helst pressa in den.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Pejsper
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 sep 2021, 10:58

Re: Läckande packbox Zündapp

Inlägg av Pejsper »

Tack för era svar HSE och Micke,
Då hoppas jag att det är fettet men får hålla koll. Jag har köpt motorn renoverad av erkänd renoverare och har därför inte helt koll.

Har ni tips på bra verktyg för demontering/montering av ny packbox om det kommer till det? Vore skönt att slippa rivning. Tack igen! // Jeppe
Skåning
Inlägg: 254
Blev medlem: 22 apr 2018, 07:42
Ort: Lund

Re: Läckande packbox Zündapp

Inlägg av Skåning »

Klickade på bilden och förstorade den, då gick det att se lite mera. :D

Tycker att det ser rejält söligt ut på blocket så nog läcker det allt. Syns även att p-boxen är skada i samband med monteringen, väldigt slarvigt och ovarsamt gjort. Kan dock inte urskilja om själva tätningsläppen (den som ligger an mot vevtappen) är skadad / utfläkt eller om det bara är fett från monteringen som hänger ut. Men kvittar egentligen då den är skadad och bör/ska bytas om det ska bli tätt.

Aldrig skruvat med Zundapp, så har ingen aning om tillvägagångssätt eller vilka verktyg som finns, bör användas där.

Kan du inte kontakta den/de du köpt motorn av och få den bytt där?
Helt klart är det ett dåligt utfört jobb därifrån, men alla kan misslyckas ibland (dock ska det inte komma ut / drabba kund) och är de bara minsta lilla seriösa så bör de fixar till det GRATIS åt dig.
Andreas.
Pejsper
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 sep 2021, 10:58

Re: Läckande packbox Zündapp

Inlägg av Pejsper »

Jag såg nu att bilden hamnade på fel håll vid uppladdning.
Segt, jag var rädd för att det kunde vara så. Har haft lite svårt att få den att gå bra också, trots nya spolar, kondingar, cylindrar, förgasare och otaliga munstyckeskombinationer. Sista rundan dog mopeden vid stopp och var nästintill omöjlig att få igång. Ny spole, ny konding senare, startade direkt men samma sak hände igen. Tänkte att jag fått tändinställningen felaktig, men det kanske är packboxen då?

Jag köpte motorn privat renoverad av väldigt hjälpsam, trevlig och erfaren zundapp mek/enthusiast med vetskap om att det inte finns några garantier. Jag kan alltid höra av mig om tips men jag tror att jag får byta själv.

Som jag förstår borde jag kunna byta den utan att riva blocket. Jag har sett tekniker där man skruvar in skruv, jag är dock rädd att paja mer än jag lagar. Funderar på om detta verktyg kanske ger mig som oerfaren bäst chans att få bort den iaf? vad tror ni?
https://www.amazon.com/Lisle-58430-Shaf ... B000FPYW4K

Allt gott och tacksam för supporten, man blir riktigt glad att det finns hjälpsamma människor på intranätet :D
Bilagor
Skärmavbild 2022-08-18 kl. 14.46.37.png
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Läckande packbox Zündapp

Inlägg av HSE »

Fiffigt verktyg som säkert fungerar. En plåtskruv på varje sida och dra eller lite känsligare, en skruvmejsel eller don och knacka den snett så man får grepp med en tång eller, finns många sätt att göra jobbet på. Jag tycker det är nervösare att pressa dit den nya packboxen om man skall knacka dit den med motorn kvar i ramen.

Annars tycker jag att blandningen av insex skruv och spårskruvar på bilden skär sig lite i mina ögon, men onekligen syns det inte när motorkåpan kommer på.
Pejsper
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 sep 2021, 10:58

Re: Läckande packbox Zündapp

Inlägg av Pejsper »

Tack HSE,

Med alla era tips och guidning blir beslutet att plocka av motorn och försiktigt försöka demontera och montera en ny packbox utan att klyva.
Packbox beställd och det blir till att försiktigt försöka knacka den åt sidan och komma åt med tång. tänkte även köpa in detta verktyg som komplement: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000042079

Förhoppningsvis går det fint att försiktigt först med handkraft och sedan knacka in den med en hylsa vid montering, eller har ni råd hur man bäst går tillväga? dessa packboxar är beställda: https://www.mopedrenovering.se/veteranm ... t-dmp.html

Smörja in tätningsytan med fett - inget speciellt fett, något i denna stil? https://www.mopedrenovering.se/allt-ann ... 20-ml.html . Med tätningsytan, menas det ytan direkt mot veven? "insida kortsida"?

Stort tack igen, ovärdeligt för en rookie, detta blir min första packbox! thankyou_blue

Ang valet av olika skruv - jag kan bara hålla med dig :?:
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Läckande packbox Zündapp

Inlägg av HSE »

Går bra att olja in med vanlig olja, inte så petigt. Här är lite tips. https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... la-motorn/.
Pejsper
Inlägg: 9
Blev medlem: 10 sep 2021, 10:58

Re: Läckande packbox Zündapp

Inlägg av Pejsper »

HSE,
Jag blir skyldig dig en dryck av valfri sort. Tack! [cheers]

Är lite nervig över att påverka lagret och axeln vid bytet, men någon gång måste vara den första :D
Mopeden förtjänar ju att få rulla. tack igen till alla som har svarat och hjälpt mig. :cool2:
Bilagor
IMG_0938.jpg
HSE
Inlägg: 5521
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Läckande packbox Zündapp

Inlägg av HSE »

Den är ju riktigt snygg! Håller med om att den förtjänar att få rulla. Jag tycker personligen att rundmotorn är snyggare än kantmotorn :D
Skriv svar