Fynd på tippen!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I mitten av 80-talet hade jag en Belos med 250cc JLO 2-takts diesel.

Jag har vare sig förr eller senare hört en mindre kolvmotor som åstadkommit ett sådant fruktansvärt oväsen. :x

Luftkylda dieslar kan dåna och slamra men den var hemsk.....


Nu långt senare har jag läst i gammalt material att JLO Motoren Werke var föregångare och låg långt framme i utvecklingen av små 2-takts dieslar i början av femtiotalet.

Jag har fått för mig att stationärmotorerna var JLO fabrikens volymprodukt och mopedmotorerna var nog en mindre eller marginell del av den totala produktionen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://home.arcor.de/motorenbau/herstell/ilo/ilo.htm <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket bra sida, jag ska läsa texten i sin helhet senare. Dieselmotorn jag hade på Bolens traktorn var tydligen 325cc istället för 250cc som jag i en hast trodde. <!-- </EdIndex> --></div>
PipaZ
Inlägg: 1060
Blev medlem: 16 jan 2011, 00:00
Ort: Mölltorp

Inlägg av PipaZ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som är intresserad av att inhandla denna motor? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag bjuder 10 kronor mer än det du gav själv! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar