Större förgasare till ILO
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
- Ort: Göteborg
Större förgasare till ILO
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Försöker få lite mer styrka och fart på svärfars monarped, den är rätt slö i uppförsbackar. Har fixat en cylinder som jag kan slipa i, har tagit upp insuget lite och höjt avgasporten lite. Det som jag fastnar på är förgasare. Jag fixade en 10mm bing som är till flintamotorn, bra ide tänkte jag, inte så dyr och jag vågar mig nog på att pilla lite med slipmaskin i den förgasaren. Men den passar inte för flottörhuset tar emot plasten där tändkabeln går in i blocket.
Vilka förgasare kan jag roa mig med på ilo?
Det är klart att det hade varit trevligt men en ny 12 eller 15 mm som går att köpa direkt men det är inte lika spännande, men jag kanske måste det.
/Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
Försöker få lite mer styrka och fart på svärfars monarped, den är rätt slö i uppförsbackar. Har fixat en cylinder som jag kan slipa i, har tagit upp insuget lite och höjt avgasporten lite. Det som jag fastnar på är förgasare. Jag fixade en 10mm bing som är till flintamotorn, bra ide tänkte jag, inte så dyr och jag vågar mig nog på att pilla lite med slipmaskin i den förgasaren. Men den passar inte för flottörhuset tar emot plasten där tändkabeln går in i blocket.
Vilka förgasare kan jag roa mig med på ilo?
Det är klart att det hade varit trevligt men en ny 12 eller 15 mm som går att köpa direkt men det är inte lika spännande, men jag kanske måste det.
/Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
- Ort: Göteborg
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
- Ort: Göteborg
- hansleopold
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
- Ort: Råsunda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle avråda från experiment med slipning av förgasaren. Ombestyckning, ställbart munstycke annat trottelnålsläge...ja, men inte ändra på "förgasargeometrin" genom att slipa upp förgasarhalsen. Det finns då en risk att förgasarens funktion försämras.
Förgasarens princip är att reglera och förgasa bensinen samt att förse motorn med rätt luftmängd.
Med hjälp av venturieffekten dvs att förgasarhalsen smalnar av med en midja på mitten, ökas lufthastigheten men trycket minskar medförande att bensin kan sugas upp till insuget. Där blandas den finfördelade bensinen med rätt mängd luft, förgasas och sugs in i cylindern.
Med så lite trim som du har räcker det med ställbart skulle jag tro. Höj kompressionen istället. Det ger mer styrka.
<!-- </EdIndex> --></div>
Förgasarens princip är att reglera och förgasa bensinen samt att förse motorn med rätt luftmängd.
Med hjälp av venturieffekten dvs att förgasarhalsen smalnar av med en midja på mitten, ökas lufthastigheten men trycket minskar medförande att bensin kan sugas upp till insuget. Där blandas den finfördelade bensinen med rätt mängd luft, förgasas och sugs in i cylindern.
Med så lite trim som du har räcker det med ställbart skulle jag tro. Höj kompressionen istället. Det ger mer styrka.
<!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
- Ort: Småland.
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
vad gäller orginalförgasaren till flintamotorn så brukar dom betalas med rätt hyfsade pengar på tradera. så mellanskilnaden till en 15mm är inte så stor.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
att teori och praktik inte alltid ger samma svar bevisas av att 15-åringar av alla åldrar har förstorat mopedförgasare i snart 60 års tid. vissa har fungerat jättebra och andra mindre bra.hansleopold skrev:Skulle avråda från experiment med slipning av förgasaren. Ombestyckning, ställbart munstycke annat trottelnålsläge...ja, men inte ändra på "förgasargeometrin" genom att slipa upp förgasarhalsen. Det finns då en risk att förgasarens funktion försämras.
Förgasarens princip är att reglera och förgasa bensinen samt att förse motorn med rätt luftmängd.
Med hjälp av venturieffekten dvs att förgasarhalsen smalnar av med en midja på mitten, ökas lufthastigheten men trycket minskar medförande att bensin kan sugas upp till insuget. Där blandas den finfördelade bensinen med rätt mängd luft, förgasas och sugs in i cylindern.
Med så lite trim som du har räcker det med ställbart skulle jag tro. Höj kompressionen istället. Det ger mer styrka.
vad gäller orginalförgasaren till flintamotorn så brukar dom betalas med rätt hyfsade pengar på tradera. så mellanskilnaden till en 15mm är inte så stor.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Här pratar vi moppeförgasare... stort hål = mycke effekt
Fila på...
<!-- </EdIndex> --></div>
Var har du läst allt detta svammelhansleopold skrev:Skulle avråda från experiment med slipning av förgasaren. Ombestyckning, ställbart munstycke annat trottelnålsläge...ja, men inte ändra på "förgasargeometrin" genom att slipa upp förgasarhalsen. Det finns då en risk att förgasarens funktion försämras.
Förgasarens princip är att reglera och förgasa bensinen samt att förse motorn med rätt luftmängd.
Med hjälp av venturieffekten dvs att förgasarhalsen smalnar av med en midja på mitten, ökas lufthastigheten men trycket minskar medförande att bensin kan sugas upp till insuget. Där blandas den finfördelade bensinen med rätt mängd luft, förgasas och sugs in i cylindern.
Med så lite trim som du har räcker det med ställbart skulle jag tro. Höj kompressionen istället. Det ger mer styrka.
Här pratar vi moppeförgasare... stort hål = mycke effekt
Fila på...
<!-- </EdIndex> --></div>
- hansleopold
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
- Ort: Råsunda