Större förgasare till ILO

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
jesperakesson
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
Ort: Göteborg

Större förgasare till ILO

Inlägg av jesperakesson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Försöker få lite mer styrka och fart på svärfars monarped, den är rätt slö i uppförsbackar. Har fixat en cylinder som jag kan slipa i, har tagit upp insuget lite och höjt avgasporten lite. Det som jag fastnar på är förgasare. Jag fixade en 10mm bing som är till flintamotorn, bra ide tänkte jag, inte så dyr och jag vågar mig nog på att pilla lite med slipmaskin i den förgasaren. Men den passar inte för flottörhuset tar emot plasten där tändkabeln går in i blocket.
Vilka förgasare kan jag roa mig med på ilo?
Det är klart att det hade varit trevligt men en ny 12 eller 15 mm som går att köpa direkt men det är inte lika spännande, men jag kanske måste det.

/Jesper <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5006
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sådan här Bing 15mm sitter som en smäck på Ilo: Bild /P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
jesperakesson
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
Ort: Göteborg

Inlägg av jesperakesson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där verkar ju fint. Vad hittar man en sån? Tradera? Tyska ebay? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->modellen med den luftburken är det beg som gäller. nytillverkad med lite modernare luftrenere finns på norscand.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
jesperakesson
Inlägg: 43
Blev medlem: 21 jun 2009, 23:00
Ort: Göteborg

Inlägg av jesperakesson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra, då blir nästa fråga vad svärfar är beredd att betala :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle avråda från experiment med slipning av förgasaren. Ombestyckning, ställbart munstycke annat trottelnålsläge...ja, men inte ändra på "förgasargeometrin" genom att slipa upp förgasarhalsen. Det finns då en risk att förgasarens funktion försämras.

Förgasarens princip är att reglera och förgasa bensinen samt att förse motorn med rätt luftmängd.

Med hjälp av venturieffekten dvs att förgasarhalsen smalnar av med en midja på mitten, ökas lufthastigheten men trycket minskar medförande att bensin kan sugas upp till insuget. Där blandas den finfördelade bensinen med rätt mängd luft, förgasas och sugs in i cylindern.

Med så lite trim som du har räcker det med ställbart skulle jag tro. Höj kompressionen istället. Det ger mer styrka.

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Neifelheim
Inlägg: 2793
Blev medlem: 16 mar 2010, 00:00
Ort: Småland.

Inlägg av Neifelheim »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tryck dit en crossförgasare! haha <!-- </EdIndex> --></div>
Skiter i vilket numer, jobba-äta-sova
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Neifelheim skrev:tryck dit en crossförgasare! haha
Weber 45:a :headbang:


(Jo jag har smuttat på wiskeyn :lol: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hansleopold skrev:Skulle avråda från experiment med slipning av förgasaren. Ombestyckning, ställbart munstycke annat trottelnålsläge...ja, men inte ändra på "förgasargeometrin" genom att slipa upp förgasarhalsen. Det finns då en risk att förgasarens funktion försämras.

Förgasarens princip är att reglera och förgasa bensinen samt att förse motorn med rätt luftmängd.

Med hjälp av venturieffekten dvs att förgasarhalsen smalnar av med en midja på mitten, ökas lufthastigheten men trycket minskar medförande att bensin kan sugas upp till insuget. Där blandas den finfördelade bensinen med rätt mängd luft, förgasas och sugs in i cylindern.

Med så lite trim som du har räcker det med ställbart skulle jag tro. Höj kompressionen istället. Det ger mer styrka.

:wink:
att teori och praktik inte alltid ger samma svar bevisas av att 15-åringar av alla åldrar har förstorat mopedförgasare i snart 60 års tid. vissa har fungerat jättebra och andra mindre bra.

vad gäller orginalförgasaren till flintamotorn så brukar dom betalas med rätt hyfsade pengar på tradera. så mellanskilnaden till en 15mm är inte så stor.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:
Neifelheim skrev:tryck dit en crossförgasare! haha
Weber 45:a :headbang:


(Jo jag har smuttat på wiskeyn :lol: :wink:
Smuttat? :roll: :roll:


Puch 12mm förgasaren funkar bra!! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med bakåtlut, nej tack! <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hansleopold skrev:Skulle avråda från experiment med slipning av förgasaren. Ombestyckning, ställbart munstycke annat trottelnålsläge...ja, men inte ändra på "förgasargeometrin" genom att slipa upp förgasarhalsen. Det finns då en risk att förgasarens funktion försämras.

Förgasarens princip är att reglera och förgasa bensinen samt att förse motorn med rätt luftmängd.

Med hjälp av venturieffekten dvs att förgasarhalsen smalnar av med en midja på mitten, ökas lufthastigheten men trycket minskar medförande att bensin kan sugas upp till insuget. Där blandas den finfördelade bensinen med rätt mängd luft, förgasas och sugs in i cylindern.

Med så lite trim som du har räcker det med ställbart skulle jag tro. Höj kompressionen istället. Det ger mer styrka.

:wink:
Var har du läst allt detta svammel
Här pratar vi moppeförgasare... stort hål = mycke effekt
Fila på...
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Inlägg av hansleopold »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svamlet har jag läst på KTH när vi läste om förbränningsmotorer för många år sedan....

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hansleopold skrev:Svamlet har jag läst på KTH när vi läste om förbränningsmotorer för många år sedan....

:wink:
Ja du ser ... tror inte ens min tolvåring skulle få moppen att gå sämre om han fick gå lös på en originalförgasare med borren <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 774
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man kan ju alltid göra ett eget insugningsrör,då kan man i princip få vilken förgasare som helst att passa.Förgasare med klämfäste eller slanganslutning finns ju ett antal att välja på. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar