Baktänder/ljudknallar från förgasaren, hjälp!
Baktänder/ljudknallar från förgasaren, hjälp!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla mopedmänniskor!
Så här är det nu, jag var ute och körde min moppe en MCB 1185, den gick precis som vanligt dit jag skulle, inga konstigheter.
Sen när jag skulle åka hemmåt igen så startade jag den men den gick inte alls som den skulle, den bara bluddrade, vart väldigt svag och gick inte alls rent, sen efter nån minut böjde den typ baktända eller nått liknande i förgasaren, när man gasar så är den inge pigg alls, bara bööööö böööö bööööö sen smäller det i förgasaren, vad kan detta bero på??
Den hade stått i ca 2 timmar kanske innan jag startade den och den började bete sig på detta vis.
Det jag trodde det var va att det inte var tätt nånstans, att den tar tjuvluft nånstans, jag har kollat runt förgasaren, inget där vad jag kan se, har nu även bytt topplockspackning då jag visste den var lite provisorisk sen tidigare, startade den idag efter det men inge bättre.
Nu kan jag endast tänka min att det är tändningen som lär ställas rätt, vad tror ni kunniga folk??
Mvh
Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
Så här är det nu, jag var ute och körde min moppe en MCB 1185, den gick precis som vanligt dit jag skulle, inga konstigheter.
Sen när jag skulle åka hemmåt igen så startade jag den men den gick inte alls som den skulle, den bara bluddrade, vart väldigt svag och gick inte alls rent, sen efter nån minut böjde den typ baktända eller nått liknande i förgasaren, när man gasar så är den inge pigg alls, bara bööööö böööö bööööö sen smäller det i förgasaren, vad kan detta bero på??
Den hade stått i ca 2 timmar kanske innan jag startade den och den började bete sig på detta vis.
Det jag trodde det var va att det inte var tätt nånstans, att den tar tjuvluft nånstans, jag har kollat runt förgasaren, inget där vad jag kan se, har nu även bytt topplockspackning då jag visste den var lite provisorisk sen tidigare, startade den idag efter det men inge bättre.
Nu kan jag endast tänka min att det är tändningen som lär ställas rätt, vad tror ni kunniga folk??
Mvh
Kalle <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, tack för svaren, glömde skriva det också att jag redan gjort rent förgasaren, men den va inge skitig alls i stort sett.
Det som är så konstigt tycker jag är att den gick så bra dit men sen när man sen startar den så går den väldigt dåligt helt plötsligt.
Och det har inte med tändningen att göra tror ni? <!-- </EdIndex> --></div>
Det som är så konstigt tycker jag är att den gick så bra dit men sen när man sen startar den så går den väldigt dåligt helt plötsligt.
Och det har inte med tändningen att göra tror ni? <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla även tank och bränslekran.
Men är det rent där får du nog titta på tändsystemet. Kan vara så att brytarna hänger sig också.
Du kan även kolla om den drar tjuvluft genom att spraya startgas vid cylinderfot, topplock och förgasaranslutningen då motorn är igång. Du hör direkt om varvtalet förändras om den läker in startgas, vilket tyder på tjuvluft. <!-- </EdIndex> --></div>
Men är det rent där får du nog titta på tändsystemet. Kan vara så att brytarna hänger sig också.
Du kan även kolla om den drar tjuvluft genom att spraya startgas vid cylinderfot, topplock och förgasaranslutningen då motorn är igång. Du hör direkt om varvtalet förändras om den läker in startgas, vilket tyder på tjuvluft. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog bort bensinkranen idag och den var väldigt skitig inuti, det satt en liten skumgummibit i den, antar som ett litet filter, där var det smockat med färgrester och grus.
Jag fick sen se efter lite sökande att det finns vinklade kranar, jag har nu en rak, det är en sak jag tänkt på för jag har inte haft plats för ett bensinfilter då slangen har kommit för långt ner och fått en märklig dragning till förgasaren, har beställt en ny vinklad kran och det måste bli mycket bättre och jag får då även dit ett soppafilter!
Ett problem till som vart av den raka kranen var att slangen kom så nära toppen att den vart så varm att slangen drog ihop sig lite och vart väldigt ful, det borde jag slippa med nya kranen, YAY!
När jag ändå hade tanken lös så hällde jag i lite skruv och mutter och skakade om för att få rent i tanken, det kom ut lite smått och gott när jag sköljde rent med soppa!
Nu är det bara vänta på nya kranen så får vi se hur det blir! <!-- </EdIndex> --></div>
Jag fick sen se efter lite sökande att det finns vinklade kranar, jag har nu en rak, det är en sak jag tänkt på för jag har inte haft plats för ett bensinfilter då slangen har kommit för långt ner och fått en märklig dragning till förgasaren, har beställt en ny vinklad kran och det måste bli mycket bättre och jag får då även dit ett soppafilter!
Ett problem till som vart av den raka kranen var att slangen kom så nära toppen att den vart så varm att slangen drog ihop sig lite och vart väldigt ful, det borde jag slippa med nya kranen, YAY!
När jag ändå hade tanken lös så hällde jag i lite skruv och mutter och skakade om för att få rent i tanken, det kom ut lite smått och gott när jag sköljde rent med soppa!
Nu är det bara vänta på nya kranen så får vi se hur det blir! <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nån som har något bra tips vid sotning av ljuddämparen? Vad inte göra och vad man bör göra.
Tack för all hjälp alla! <!-- </EdIndex> --></div>
Ja det kanske är dags att sota ljuddämparen också, säkert inte gjort på länge! tack för påminnelsen!nissebro1 skrev:Hade också konstigt ljud från förgasaren och moppen gick taskigt. Gjorde rent i ljuddämparen, då blev det fart på Sachsen.
Nån som har något bra tips vid sotning av ljuddämparen? Vad inte göra och vad man bör göra.
Tack för all hjälp alla! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tog isär ljuddämparen idag på lunchen och den var inte vacker inuti, väldigt mycket sot och svart sörja!
Kanske att det har vart tungt att trycka ut avgaserna och det har blivit förgasarsmällar av det?
Hur som helst så beställde jag en ny ljuddämpare då min är lite bulig, otät och har några andra fula blemor, tänkte sota ur den och sätta ut den på Tradera och se om nån vill ha den.
Testade att sota ur slutstycket på ljuddämparen i kaustiksoda och det gick jätte bra, bara att torka av allt sot så vart det fin fint, ska lägga hela ljuddämparen i soda över natten så får den sig en omgång!
Det lär ju bli som dag och natt med ny och ren ljuddämpare, + att tanken är rengjord och ny soppakran, jäklar om den håller på att toka sig efter detta!
En bild på utblåset, det satt en sotbit eller sten i utblåset, det kan inte heller vart bra!
[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
Kanske att det har vart tungt att trycka ut avgaserna och det har blivit förgasarsmällar av det?
Hur som helst så beställde jag en ny ljuddämpare då min är lite bulig, otät och har några andra fula blemor, tänkte sota ur den och sätta ut den på Tradera och se om nån vill ha den.
Testade att sota ur slutstycket på ljuddämparen i kaustiksoda och det gick jätte bra, bara att torka av allt sot så vart det fin fint, ska lägga hela ljuddämparen i soda över natten så får den sig en omgång!
Det lär ju bli som dag och natt med ny och ren ljuddämpare, + att tanken är rengjord och ny soppakran, jäklar om den håller på att toka sig efter detta!
En bild på utblåset, det satt en sotbit eller sten i utblåset, det kan inte heller vart bra!
[/img] <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skit moppe!!
Idag satte jag ihop den igen...men det är fortfarande likadant!
Jag fattar inte vad det kan vara, det enda jag kan tänka mig är väl tändningen, men varför skulle den gå fint först och sen 2 timmar senare gå som skit??
Den ger inget svar alls på gasen i stort sett, vill inte hålla tomgång, det är till och med svårt att hålla igång den med mer gas.
Den tänder hur bra som helst, startar på första kicken hela tiden.
Jag har en utanpåliggande kondensator, kan den ha med saken att göra?
Vad kan orsaka detta?? HJÄLP! <!-- </EdIndex> --></div>
Idag satte jag ihop den igen...men det är fortfarande likadant!
Jag fattar inte vad det kan vara, det enda jag kan tänka mig är väl tändningen, men varför skulle den gå fint först och sen 2 timmar senare gå som skit??
Den ger inget svar alls på gasen i stort sett, vill inte hålla tomgång, det är till och med svårt att hålla igång den med mer gas.
Den tänder hur bra som helst, startar på första kicken hela tiden.
Jag har en utanpåliggande kondensator, kan den ha med saken att göra?
Vad kan orsaka detta?? HJÄLP! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle nog sätta en peng på tändningen.Gå igenom allt,kolla brytarna,kolla så allt sitter som det ska,att inte tändplattan rört sig.att spolen är hel.att svänghjulet sitter där det ska.Börjar det blöddra och baktända så låter det i mina öron som ett tändfel.Kanske överslag i tändkabel eller spole. <!-- </EdIndex> --></div>