Bestyckning PHBG-förgasare, hur mkt mer kan jag gå ner? S. 2

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Bestyckning PHBG-förgasare, hur mkt mer kan jag gå ner? S. 2

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter en 21mm PHBG-dellortokopia på min KTM-knarr.. Iallafall... Kall går den rätt hyfsat men varvar inte helt ur, blir den varm börjar bekymren... dör på full kareta, får fira ner mig på halv gas för att den ska gå bra igen. Huvudmunstycke 92 sitter nu, gick lite bättre på det än med original som var 86-ish nåt? Blir så jävla fundersam över detta då en kompis fick bestycka NER sin från 90 nåt till 84 (zundapp supertherm med samme förgasare)


Det jag kör med i övrigt är metra 65 kubik samt jamarcol avgas och kokusan förtändning inte fullt 2 mm före öd <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter som den får för mycket,92 känns stort.
Hur ser stiftet ut efter fullgasrepor :?:
På en av mina Sachsar med 80 Athena körde jag med samma förgasare som du,80 i huvudmunstycke.
Det går inte att jämföra så rätt av,men det känns som du ska minska ner lite.
Har du bra flöde genom luftburken :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är därför jag blir så fundersam. Varför började den gå bättre med större munstycke? Fyrtaktar inte ens när jag drar fullt med kall motor.

Efter en fullgasrepa (då den börjar tappa motivationen, känns precis som att tändningen försvinner eller att den inte får åt sig nog soppa, men varför blev det bättre med större munstycke?) är stiftet ljusbrunt.

Kan börja frivarva av sig själv också när man nyper kopplingen efter en sån repa

Undrar om det kanske kan spela roll med tändkabel? Snöt en tändkabel (ny) från en bil jag har ställt undan och skruvade fast på spolen, eftersom den medföljande kabeln blev för kort.

Hursom haver så sitter luftfiltret inne i ramkåpan, med sidolocket på plats.

Eller har jag missat att plugga någon anslutning på förgasaren som ska pluggas?

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm.. jaaa... hmmm


Vad ska man säga??

Jag är jävligt fundersam... förbryllad...

Smaskade dit ett 100:as munstycke... moppejäveln beter sig fortfarande som ett sviiiiin när varm, satt dit vanlig koppartändkabel ingen skillnad, bytt soppakran, bytt slang, bytt soppan. Iiiiingen skillnad, förgasaren sitter som berget på insugsröret, insuget ligger helt an mot tätning. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tag bort det där luftfiltret, eller byt till ett större. Dom filtren kleggar igen med olja från bakpulen i förgasaren. När man gjort rent filtret går den fint ett tag och sedan blir den konstig. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Slangen mellan filter och förgasare, skall ha mycket större area än insuget. Om man har en slang lika gaffelbälg skall den vara ännu mera större. Pulsen i en sådan bälg störs av den knaggliga ytan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta e stiftet efter en fullgasrepa oavsett med eller utan filter.

Motorn beter sig likadant utan filtret...

Bild

Uploaded with ImageSpunk.us <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
robban30+
Inlägg: 20
Blev medlem: 04 jun 2010, 23:00

Inlägg av robban30+ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:Kan börja frivarva av sig själv också när man nyper kopplingen efter en sån repa
Jag skulle tro tjuvluft när jag läser det du skrev,då det drar tjuvluft kan man byta munstycken upp och ner men inget påverkas nämnbart i motorgången.
Dessutom kan motorn vara "tät" när den är kall och dra tjuvluft när den blivit varm,då blir beteendet ännu mer mysko då inget fel blir konstant.

Handla dig en flaska startgas och spraya lite försiktigt runt skarvar på insugningsrör och cylinderfotpacking toppen osv,glöm inte att spraya lite vid packboxen på svänghjulssidan det kan läcka där med. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:moppejäveln beter sig fortfarande som ett sviiiiin när varm
Är det bara när den blivit varm?
Värmerelaterade problem visar på dålig tändspole och konding. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
robban30+ skrev:
Puchen skrev:Kan börja frivarva av sig själv också när man nyper kopplingen efter en sån repa
Jag skulle tro tjuvluft när jag läser det du skrev,då det drar tjuvluft kan man byta munstycken upp och ner men inget påverkas nämnbart i motorgången.
Dessutom kan motorn vara "tät" när den är kall och dra tjuvluft när den blivit varm,då blir beteendet ännu mer mysko då inget fel blir konstant.

Handla dig en flaska startgas och spraya lite försiktigt runt skarvar på insugningsrör och cylinderfotpacking toppen osv,glöm inte att spraya lite vid packboxen på svänghjulssidan det kan läcka där med.
Nya packboxar i motorn. Men jag har faktiskt tänkt lite på det där med startgasen, bara inte blivit av...

Men samtidigt... Metall utvidgas när det blir varmare, detta borde väl då innebära att ev. läckor "växer igen" om jag inte sovit på tekniktimmarna i skolan :wink:

Liten notis... Packboxen på motorn till dakotan var oval efter en kastande vevaxel, den gick som ett skott ändå hela sommaren :wink: (nåja jag fick spola rent tändningen då och då från bensin/oljekladdet mha bräkleen)



Å nej Jossan, jag kör på kokusan. Där är en extern spole, ingen konding. Bara en spole och en trigger på tändplattan f.ö. Men återigen... Om tändningen strejkar blir stiftet blött pga oförbränt bränsle eller tänker jag fel? :wink: Mitt stift är torrt. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Puchen skrev:
Å nej Jossan, jag kör på kokusan. Där är en extern spole, ingen konding. Bara en spole och en trigger på tändplattan f.ö. Men återigen... Om tändningen strejkar blir stiftet blött pga oförbränt bränsle eller tänker jag fel? :wink: Mitt stift är torrt.
Jag undrade eftersom du skrev att problemet uppstod då motorn var varm. Om det är så att problemet är bestående oavsett om motorn är varm eller kall, så har det nog med tjuvlufta att göra. Är spolen dålig men ej slut så uppstår problem när motorn blivit varm, detta behöver inte innebära blött tändstift.

Metallen utvidgas inte så pass att den tätar tjuvluft, kolla cylinderfot, topplock och förgasaranslutningen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstaterat... Inga tjuvläckor, startgas is da shiet.

Hinner tömma flottörkoppen innan den hinner få mer vid fullt pådrag. Flödesbekymmer...
Tjuvstannandet berodde på en felaktigt inställd flottörnivå, flödade över. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1191
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du provat att byta tändhatt? Det var problemet med MTn som jag frågade om i veckan. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Johan Lat skrev:Har du provat att byta tändhatt? Det var problemet med MTn som jag frågade om i veckan.
Jo, har provat ett par olika som jag vet är nya och fungerar fint, samma fenomen.
Problemet är bränslerelaterat. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Blir det membranförgasare nu? 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar