Bestyckning PHBG-förgasare, hur mkt mer kan jag gå ner? S. 2
Bestyckning PHBG-förgasare, hur mkt mer kan jag gå ner? S. 2
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter en 21mm PHBG-dellortokopia på min KTM-knarr.. Iallafall... Kall går den rätt hyfsat men varvar inte helt ur, blir den varm börjar bekymren... dör på full kareta, får fira ner mig på halv gas för att den ska gå bra igen. Huvudmunstycke 92 sitter nu, gick lite bättre på det än med original som var 86-ish nåt? Blir så jävla fundersam över detta då en kompis fick bestycka NER sin från 90 nåt till 84 (zundapp supertherm med samme förgasare)
Det jag kör med i övrigt är metra 65 kubik samt jamarcol avgas och kokusan förtändning inte fullt 2 mm före öd <!-- </EdIndex> --></div>
Det jag kör med i övrigt är metra 65 kubik samt jamarcol avgas och kokusan förtändning inte fullt 2 mm före öd <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter som den får för mycket,92 känns stort.
Hur ser stiftet ut efter fullgasrepor
På en av mina Sachsar med 80 Athena körde jag med samma förgasare som du,80 i huvudmunstycke.
Det går inte att jämföra så rätt av,men det känns som du ska minska ner lite.
Har du bra flöde genom luftburken <!-- </EdIndex> --></div>
Hur ser stiftet ut efter fullgasrepor
På en av mina Sachsar med 80 Athena körde jag med samma förgasare som du,80 i huvudmunstycke.
Det går inte att jämföra så rätt av,men det känns som du ska minska ner lite.
Har du bra flöde genom luftburken <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är därför jag blir så fundersam. Varför började den gå bättre med större munstycke? Fyrtaktar inte ens när jag drar fullt med kall motor.
Efter en fullgasrepa (då den börjar tappa motivationen, känns precis som att tändningen försvinner eller att den inte får åt sig nog soppa, men varför blev det bättre med större munstycke?) är stiftet ljusbrunt.
Kan börja frivarva av sig själv också när man nyper kopplingen efter en sån repa
Undrar om det kanske kan spela roll med tändkabel? Snöt en tändkabel (ny) från en bil jag har ställt undan och skruvade fast på spolen, eftersom den medföljande kabeln blev för kort.
Hursom haver så sitter luftfiltret inne i ramkåpan, med sidolocket på plats.
Eller har jag missat att plugga någon anslutning på förgasaren som ska pluggas?
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Efter en fullgasrepa (då den börjar tappa motivationen, känns precis som att tändningen försvinner eller att den inte får åt sig nog soppa, men varför blev det bättre med större munstycke?) är stiftet ljusbrunt.
Kan börja frivarva av sig själv också när man nyper kopplingen efter en sån repa
Undrar om det kanske kan spela roll med tändkabel? Snöt en tändkabel (ny) från en bil jag har ställt undan och skruvade fast på spolen, eftersom den medföljande kabeln blev för kort.
Hursom haver så sitter luftfiltret inne i ramkåpan, med sidolocket på plats.
Eller har jag missat att plugga någon anslutning på förgasaren som ska pluggas?
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm.. jaaa... hmmm
Vad ska man säga??
Jag är jävligt fundersam... förbryllad...
Smaskade dit ett 100:as munstycke... moppejäveln beter sig fortfarande som ett sviiiiin när varm, satt dit vanlig koppartändkabel ingen skillnad, bytt soppakran, bytt slang, bytt soppan. Iiiiingen skillnad, förgasaren sitter som berget på insugsröret, insuget ligger helt an mot tätning. <!-- </EdIndex> --></div>
Vad ska man säga??
Jag är jävligt fundersam... förbryllad...
Smaskade dit ett 100:as munstycke... moppejäveln beter sig fortfarande som ett sviiiiin när varm, satt dit vanlig koppartändkabel ingen skillnad, bytt soppakran, bytt slang, bytt soppan. Iiiiingen skillnad, förgasaren sitter som berget på insugsröret, insuget ligger helt an mot tätning. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Detta e stiftet efter en fullgasrepa oavsett med eller utan filter.
Motorn beter sig likadant utan filtret...
Uploaded with ImageSpunk.us <!-- </EdIndex> --></div>
Motorn beter sig likadant utan filtret...
Uploaded with ImageSpunk.us <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dessutom kan motorn vara "tät" när den är kall och dra tjuvluft när den blivit varm,då blir beteendet ännu mer mysko då inget fel blir konstant.
Handla dig en flaska startgas och spraya lite försiktigt runt skarvar på insugningsrör och cylinderfotpacking toppen osv,glöm inte att spraya lite vid packboxen på svänghjulssidan det kan läcka där med. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag skulle tro tjuvluft när jag läser det du skrev,då det drar tjuvluft kan man byta munstycken upp och ner men inget påverkas nämnbart i motorgången.Puchen skrev:Kan börja frivarva av sig själv också när man nyper kopplingen efter en sån repa
Dessutom kan motorn vara "tät" när den är kall och dra tjuvluft när den blivit varm,då blir beteendet ännu mer mysko då inget fel blir konstant.
Handla dig en flaska startgas och spraya lite försiktigt runt skarvar på insugningsrör och cylinderfotpacking toppen osv,glöm inte att spraya lite vid packboxen på svänghjulssidan det kan läcka där med. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men samtidigt... Metall utvidgas när det blir varmare, detta borde väl då innebära att ev. läckor "växer igen" om jag inte sovit på tekniktimmarna i skolan
Liten notis... Packboxen på motorn till dakotan var oval efter en kastande vevaxel, den gick som ett skott ändå hela sommaren (nåja jag fick spola rent tändningen då och då från bensin/oljekladdet mha bräkleen)
Å nej Jossan, jag kör på kokusan. Där är en extern spole, ingen konding. Bara en spole och en trigger på tändplattan f.ö. Men återigen... Om tändningen strejkar blir stiftet blött pga oförbränt bränsle eller tänker jag fel? Mitt stift är torrt. <!-- </EdIndex> --></div>
Nya packboxar i motorn. Men jag har faktiskt tänkt lite på det där med startgasen, bara inte blivit av...robban30+ skrev:Jag skulle tro tjuvluft när jag läser det du skrev,då det drar tjuvluft kan man byta munstycken upp och ner men inget påverkas nämnbart i motorgången.Puchen skrev:Kan börja frivarva av sig själv också när man nyper kopplingen efter en sån repa
Dessutom kan motorn vara "tät" när den är kall och dra tjuvluft när den blivit varm,då blir beteendet ännu mer mysko då inget fel blir konstant.
Handla dig en flaska startgas och spraya lite försiktigt runt skarvar på insugningsrör och cylinderfotpacking toppen osv,glöm inte att spraya lite vid packboxen på svänghjulssidan det kan läcka där med.
Men samtidigt... Metall utvidgas när det blir varmare, detta borde väl då innebära att ev. läckor "växer igen" om jag inte sovit på tekniktimmarna i skolan
Liten notis... Packboxen på motorn till dakotan var oval efter en kastande vevaxel, den gick som ett skott ändå hela sommaren (nåja jag fick spola rent tändningen då och då från bensin/oljekladdet mha bräkleen)
Å nej Jossan, jag kör på kokusan. Där är en extern spole, ingen konding. Bara en spole och en trigger på tändplattan f.ö. Men återigen... Om tändningen strejkar blir stiftet blött pga oförbränt bränsle eller tänker jag fel? Mitt stift är torrt. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Metallen utvidgas inte så pass att den tätar tjuvluft, kolla cylinderfot, topplock och förgasaranslutningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag undrade eftersom du skrev att problemet uppstod då motorn var varm. Om det är så att problemet är bestående oavsett om motorn är varm eller kall, så har det nog med tjuvlufta att göra. Är spolen dålig men ej slut så uppstår problem när motorn blivit varm, detta behöver inte innebära blött tändstift.Puchen skrev:
Å nej Jossan, jag kör på kokusan. Där är en extern spole, ingen konding. Bara en spole och en trigger på tändplattan f.ö. Men återigen... Om tändningen strejkar blir stiftet blött pga oförbränt bränsle eller tänker jag fel? Mitt stift är torrt.
Metallen utvidgas inte så pass att den tätar tjuvluft, kolla cylinderfot, topplock och förgasaranslutningen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstaterat... Inga tjuvläckor, startgas is da shiet.
Hinner tömma flottörkoppen innan den hinner få mer vid fullt pådrag. Flödesbekymmer...
Tjuvstannandet berodde på en felaktigt inställd flottörnivå, flödade över. <!-- </EdIndex> --></div>
Hinner tömma flottörkoppen innan den hinner få mer vid fullt pådrag. Flödesbekymmer...
Tjuvstannandet berodde på en felaktigt inställd flottörnivå, flödade över. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du provat att byta tändhatt? Det var problemet med MTn som jag frågade om i veckan. <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Problemet är bränslerelaterat. <!-- </EdIndex> --></div>
Jo, har provat ett par olika som jag vet är nya och fungerar fint, samma fenomen.Johan Lat skrev:Har du provat att byta tändhatt? Det var problemet med MTn som jag frågade om i veckan.
Problemet är bränslerelaterat. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län