Aset går åt fel håll!
Aset går åt fel håll!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! Pinnfärsk här på forumet och har en önskan om att få hjälp med ett stort problem.
Jag försöker få ordning på en gammal flaka, en carrier med en tvåväxlad sachs 505motor. Det var inget komp i den förut och det visade sig att en kolvring hade gått av och slagit sönder cylindern. Jag bytte därför cylinder och kolv mot original (det satt en större athenacylinder med 45 mm kolv på förut).
När jag fått på allt och åkte iväg och provkörde så gick den nästan klockrent, lite ryckig gång på fullgas. Däremot när jag skulle köra den igen så misstände den såpass att den började gå bakåt. Detta har fortsatt men inte kontinuerligt utan enbart efter en stund när man stått still och växlar. Ungefär 1/10 ggr (vid växling) går den bakåt istället för framåt, det börjar hugga i pedalerna och den driver bakåt.
Varför gör den så? Jag misstänkte att förtändningen skulle vara felinställd pga att det satt en större cylinder än original på förut och jag provade att vrida tändplattan i alla lägen som gick utan förändring. Svänghjulet kan ju inte heller det vara felmonterat då moppen gick bra innan kolven gick sönder.
Jag hoppas att någon här har en aning för jag är en aning trött på detta nu.
Tack på förhand! <!-- </EdIndex> --></div>
Jag försöker få ordning på en gammal flaka, en carrier med en tvåväxlad sachs 505motor. Det var inget komp i den förut och det visade sig att en kolvring hade gått av och slagit sönder cylindern. Jag bytte därför cylinder och kolv mot original (det satt en större athenacylinder med 45 mm kolv på förut).
När jag fått på allt och åkte iväg och provkörde så gick den nästan klockrent, lite ryckig gång på fullgas. Däremot när jag skulle köra den igen så misstände den såpass att den började gå bakåt. Detta har fortsatt men inte kontinuerligt utan enbart efter en stund när man stått still och växlar. Ungefär 1/10 ggr (vid växling) går den bakåt istället för framåt, det börjar hugga i pedalerna och den driver bakåt.
Varför gör den så? Jag misstänkte att förtändningen skulle vara felinställd pga att det satt en större cylinder än original på förut och jag provade att vrida tändplattan i alla lägen som gick utan förändring. Svänghjulet kan ju inte heller det vara felmonterat då moppen gick bra innan kolven gick sönder.
Jag hoppas att någon här har en aning för jag är en aning trött på detta nu.
Tack på förhand! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror du, då borde den väl gå trögt (veven alltså)? Jag kan ju alltså köra med moppen och den går ungefär som den ska så länge jag inte stannar och växlar, då blir det lotto varje gång. Om veven vore sne hade den nog gått riktigt illa va?
Ingen som varit med om något liknande innan? <!-- </EdIndex> --></div>
Ingen som varit med om något liknande innan? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det tog inte tvärstopp, den bara tappade all komp så den nästan inte orkade iväg på ettan. jag har ju provat varenda mm som tändplattan kan sitta på utan förändring (alltså gällande backproblemet). men får väl skruva av svänghjulet och kika antar jag, slut på ideer nu =( <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vrid motorn i rotationsriktningen och kolla när brytaren börjar öppna. Kolla med en skrumejsel i tändstiftshålet var kolven befinner sig. Brytaren skall börja öppna srax innan kolven vänder. Är det elektoniskt system går det åt en stroboskåplampa, om det inte fins fasta punkter i svänghjul och tändplatta. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jag tycker ju de bör va veven efter som att den vänder så ofta
visst det kan va tändningen som sker alldelsdes för tidigt !! men borde inte moppen vara väldigt slö på låga varv åå gå något bättre på höga??
pröva å köra ner en skruvmäjsen ist för tändstift så du känneer hur kolven går upp å ner
sen vrider du på svänghjulet och brytarn ska öppna straks innan kolven är i ÖD (övredödläge) om det ex öppnar när kolven är 3/4 på väg upp så har nog svänghjulet hoppat som erlan säger <!-- </EdIndex> --></div>
njaa det är inte säkert den kan va sne innan för lagrena??jontee skrev:Tror du, då borde den väl gå trögt (veven alltså)? Jag kan ju alltså köra med moppen och den går ungefär som den ska så länge jag inte stannar och växlar, då blir det lotto varje gång. Om veven vore sne hade den nog gått riktigt illa va?
Ingen som varit med om något liknande innan?
jag tycker ju de bör va veven efter som att den vänder så ofta
visst det kan va tändningen som sker alldelsdes för tidigt !! men borde inte moppen vara väldigt slö på låga varv åå gå något bättre på höga??
pröva å köra ner en skruvmäjsen ist för tändstift så du känneer hur kolven går upp å ner
sen vrider du på svänghjulet och brytarn ska öppna straks innan kolven är i ÖD (övredödläge) om det ex öppnar när kolven är 3/4 på väg upp så har nog svänghjulet hoppat som erlan säger <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är elektroniskt tändsystem på den så det blev värre att hitta någon lösning där då jag saknar lampan =( antar att jag får lämna in den för felsökning. Jag provade för övrigt att köra den igen och den gick utan att "slänga in backen" i ca en kvart. Jag blir tokig på detta! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ett av mina svänghjul snurader inte riktigt med axen pga att det satt löst <!-- </EdIndex> --></div>
ne tror jag väll intejontee skrev:japp det blir nästa grej, måste bara införskaffa en svänghjulsavdragare till den först. Men är det inte extremt sällsynt att svänghjulet ger sig på den viset?
ett av mina svänghjul snurader inte riktigt med axen pga att det satt löst <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha! Det där har jag varit med om när jag tävlade i motocross.
Stod och skulle ställa upp mig vid startgrinden när hojen började gå dåligt, sprang ner och hämtade ett nytt stift och skruvade i, men den gick fortfarande dåligt och när jag släppte upp kopplingen åkte jag bakåt!
Killen brevid såg ut som ett frågetecken och frågade om jag hade back på min hoj
Tur att den inte gick rent, hade kunnat bli spännande med 40hk baklänges när startgrinden ramlade
OnT: Gillar inte dom där Sachsmotorerna alls, just tändningen verkar strula ofta och det är svårt att hitta delar.
Därför monterade jag en 50cc fyrtaktsmotor (kina) på min Carrier...
Har inte ångrat mig än iallafall <!-- </EdIndex> --></div>
Stod och skulle ställa upp mig vid startgrinden när hojen började gå dåligt, sprang ner och hämtade ett nytt stift och skruvade i, men den gick fortfarande dåligt och när jag släppte upp kopplingen åkte jag bakåt!
Killen brevid såg ut som ett frågetecken och frågade om jag hade back på min hoj
Tur att den inte gick rent, hade kunnat bli spännande med 40hk baklänges när startgrinden ramlade
OnT: Gillar inte dom där Sachsmotorerna alls, just tändningen verkar strula ofta och det är svårt att hitta delar.
Därför monterade jag en 50cc fyrtaktsmotor (kina) på min Carrier...
Har inte ångrat mig än iallafall <!-- </EdIndex> --></div>