Hjälp att identifiera Sachs-motor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
martinhedstrom
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jun 2012, 23:00
Kontakt:

Hjälp att identifiera Sachs-motor

Inlägg av martinhedstrom »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hallå, premiär för mig här på forumet.
När jag var 12 köpte jag min första moped, en DBS Panter med Sachs-motor. Den har stått hos mina föräldrar i en massa år och nu tänkte jag försöka få fart i den till mina egna barn.
Den har en lite udda motor, fyrväxlad på runt 3 hk med drift på höger sida. 14 mm kolvbult vill jag också minnas att den har, det var ett jäkla problem med kolvar.
Jag skulle vilja ha hjälp av någon kunnig att identifiera motorn, känns den igen?
Stora bilder och kass kvalité, jag ber om ursäkt!
Martin
Bilder här!
Kåpor och kick är avtagna. Lamellerna är slut och ska bytas, om jag bara hittar några som passar. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->VRM i Uppsala har kolvar, eller en vanlig sachskolv och en insats i kolvbultslagret. Insatser fins också hos VRM. Lameller fins eller fans hos Norskand, Duells. mm
Eller om du monterar en Athenacylinder och topp, på 80 cc. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
vodka
Inlägg: 245
Blev medlem: 07 mar 2009, 00:00
Ort: Skellefteå

Inlägg av vodka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har fått en Norsk moped den modellen finns inte på den här sidan gränsen.
Motorn heter 50/4 Akf/bkf vet inte säkert betäckningen borde stå på motorn eller tändkåpan. sitter en 2,9 hk cylle med vev 44 slag troligen 39mm kolv med 14mm kolvbult bing 12 boch tändsysten plattan är samma som till svenska sachs/Puch/surdappe men inte svänghjulet
Motor delar hittar du enklast i Tyskland eller norge http://www.kjell-berg.no/ <!-- </EdIndex> --></div>
martinhedstrom
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 jun 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av martinhedstrom »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar!
Jag tor det blev så till slut att vi tillverkade en insats för att kunna använda vanliga kolvbultar.
Athena-tipset var läbbigt intressant. Det kanske blir jag själv och inte grabben som ska ha hojjen...
Jag skulle behöva få tag på en reservdelsmaskin, saknar originalframgaffel, alla kåpor osv. Vad kan man tänkas få ge för en DBS Panter i bitar? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nils i östersund har en del DBS skrot :roll:
Om du vill ha tel no tar vi pm <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar