Kontroll av kondensator
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Ja, det skall väl inte vara omöjligt att han blir mycket klokare?
Jag tycker att saker framställs ganska tydligt.
Man kan genomföra enkla tester som föreslagits i tråden, men man måste komma ihåg att dessa tester inte är helt tillförlitliga när det gäller att fastslå kondensatorns exakta skick och därmed användbarhet. <!-- </EdIndex> --></div>
Ja, det skall väl inte vara omöjligt att han blir mycket klokare?
Jag tycker att saker framställs ganska tydligt.
Man kan genomföra enkla tester som föreslagits i tråden, men man måste komma ihåg att dessa tester inte är helt tillförlitliga när det gäller att fastslå kondensatorns exakta skick och därmed användbarhet. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men hur ofta är det värkligen kondingen som har fel?
Från 1961 tills nu har jag bytt 2 kondingar, som varit trasiga. Alltså motorn har startat efter bytet.
Däremot har jag bytt kondingar när jag bytt brytaspetsar. <!-- </EdIndex> --></div>
Därför byter man bara vid minsta tvivel.ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Ja, det skall väl inte vara omöjligt att han blir mycket klokare?
Jag tycker att saker framställs ganska tydligt.
Man kan genomföra enkla tester som föreslagits i tråden, men man måste komma ihåg att dessa tester inte är helt tillförlitliga när det gäller att fastslå kondensatorns exakta skick och därmed användbarhet.
Men hur ofta är det värkligen kondingen som har fel?
Från 1961 tills nu har jag bytt 2 kondingar, som varit trasiga. Alltså motorn har startat efter bytet.
Däremot har jag bytt kondingar när jag bytt brytaspetsar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm håller med där......har nog byt 4 - 6st på ca. 30år....
Fast några var skadade utvändigt....kan ha funkat ändå ju..
Visst har gnistan varit olika men motorerna har alltid gått att köra..
Nu pratar jag om Bosch kondingar prirat copior vet jag inget om,
jag monterar helst Bosch konding + T-spolen om jag har & kan.. <!-- </EdIndex> --></div>
Fast några var skadade utvändigt....kan ha funkat ändå ju..
Visst har gnistan varit olika men motorerna har alltid gått att köra..
Nu pratar jag om Bosch kondingar prirat copior vet jag inget om,
jag monterar helst Bosch konding + T-spolen om jag har & kan.. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lite mystiska misständningar på Stockholmaren
Den går bra tills den blir varm
Jag bytte kondingen mot en ny "kina-konding"
Då försvann gnistan helt, den gamla blev förstörd när jag plockade ur den
men jag hittade en tändplatta med boschkonding i en låda i garaget
Jag lödde dit den och då fick jag gnistan tillbaka <!-- </EdIndex> --></div>
Den går bra tills den blir varm
Jag bytte kondingen mot en ny "kina-konding"
Då försvann gnistan helt, den gamla blev förstörd när jag plockade ur den
men jag hittade en tändplatta med boschkonding i en låda i garaget
Jag lödde dit den och då fick jag gnistan tillbaka <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Bra, det där bör man vara uppmärksam på. Gubbens andra moped missar på tändningen kall och det är som vanligt kondensatorn som är boven men jag tycker tändhatten ser misstänkt ut och sedan bör man prova med minst två andra tändstift för att se om det blir någon skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>Conrad Engström skrev:ett vanligt fel är, Avstörd tändhatt....
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vad händer annars? <!-- </EdIndex> --></div>
Dagens elektroniskt styrda batteriladdare vågar jag inget annat än att ladda batterier med, d.v.s. det som tillverkaren rekommenderar.mattesut skrev:Kan man mata på ström från en 12v batteriladdare avsedd för bil eller ger den för hög strömstyrka? (A)
Vad händer annars? <!-- </EdIndex> --></div>
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag hajjar inte riktigt exakt vad batteriladdaren skall användas till, men följande kan sägas:
Vissa laddare funkar utmärkt som spänningsaggregat, andra inte.Enklare typer av "elektroniska" funkar ofta prima, de släpper på kräm tills utgångsspänningen överstiger ett tröskelvärde. (fulladdat batteri)
Några bättre, pulsande laddare, kan ställa till det, läs: oanvändbara, såvida de inte har "Supply" läge. <!-- </EdIndex> --></div>
Hej!56:an skrev:Dagens elektroniskt styrda batteriladdare vågar jag inget annat än att ladda batterier med, d.v.s. det som tillverkaren rekommenderar.mattesut skrev:Kan man mata på ström från en 12v batteriladdare avsedd för bil eller ger den för hög strömstyrka? (A)
Vad händer annars?
Jag hajjar inte riktigt exakt vad batteriladdaren skall användas till, men följande kan sägas:
Vissa laddare funkar utmärkt som spänningsaggregat, andra inte.Enklare typer av "elektroniska" funkar ofta prima, de släpper på kräm tills utgångsspänningen överstiger ett tröskelvärde. (fulladdat batteri)
Några bättre, pulsande laddare, kan ställa till det, läs: oanvändbara, såvida de inte har "Supply" läge. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kondensatorn tål minst ett par hundra volt enligt Conrad men frågan är vad tändspolen tål.
Utan vidare vågar jag släppa på 6 volt över primärlindningen men osäker på 12 volt. Men man kanske kan prova ett kort ögonblick.
Hur som helst vet jag att en 6 volts biltändspole tål 12 volt kortare stund men biltändspolar är betydligt större än en mopedtändspole så där bör finnas mycket större marginaler än på den lilla mopedtändspolen. <!-- </EdIndex> --></div>
Utan vidare vågar jag släppa på 6 volt över primärlindningen men osäker på 12 volt. Men man kanske kan prova ett kort ögonblick.
Hur som helst vet jag att en 6 volts biltändspole tål 12 volt kortare stund men biltändspolar är betydligt större än en mopedtändspole så där bör finnas mycket större marginaler än på den lilla mopedtändspolen. <!-- </EdIndex> --></div>