Kontroll av kondensator

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Ja, det skall väl inte vara omöjligt att han blir mycket klokare?
Jag tycker att saker framställs ganska tydligt.

Man kan genomföra enkla tester som föreslagits i tråden, men man måste komma ihåg att dessa tester inte är helt tillförlitliga när det gäller att fastslå kondensatorns exakta skick och därmed användbarhet. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Ja, det skall väl inte vara omöjligt att han blir mycket klokare?
Jag tycker att saker framställs ganska tydligt.

Man kan genomföra enkla tester som föreslagits i tråden, men man måste komma ihåg att dessa tester inte är helt tillförlitliga när det gäller att fastslå kondensatorns exakta skick och därmed användbarhet.
Därför byter man bara vid minsta tvivel.
Men hur ofta är det värkligen kondingen som har fel?
Från 1961 tills nu har jag bytt 2 kondingar, som varit trasiga. Alltså motorn har startat efter bytet.
Däremot har jag bytt kondingar när jag bytt brytaspetsar. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med dig där Conrad... :)

Kondensatorn blir lätt utpekad som syndabock när mopeden inte startar eller går illa av en eller annan orsak :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm håller med där......har nog byt 4 - 6st på ca. 30år.... 8)
Fast några var skadade utvändigt....kan ha funkat ändå ju.. :roll:
Visst har gnistan varit olika men motorerna har alltid gått att köra.. :)

Nu pratar jag om Bosch kondingar prirat copior vet jag inget om,
jag monterar helst Bosch konding + T-spolen om jag har & kan.. :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har lite mystiska misständningar på Stockholmaren
Den går bra tills den blir varm

Jag bytte kondingen mot en ny "kina-konding"
Då försvann gnistan helt, den gamla blev förstörd när jag plockade ur den
men jag hittade en tändplatta med boschkonding i en låda i garaget

Jag lödde dit den och då fick jag gnistan tillbaka :lol: :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
NickStone
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av NickStone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok jag låter den sitta kvar och monterar tillbaka allt och kollar om jag fått någon gnista..... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett vanligt fel är, Avstörd tändhatt. Putsa av brytaren med en fin putsduk och torka med en liten trasa blött i förtunning. Kolla så det inte sitter en trådstump kvar mellan brytarna. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:ett vanligt fel är, Avstörd tändhatt....
Bra, det där bör man vara uppmärksam på. Gubbens andra moped missar på tändningen kall och det är som vanligt kondensatorn som är boven men jag tycker tändhatten ser misstänkt ut och sedan bör man prova med minst två andra tändstift för att se om det blir någon skillnad. <!-- </EdIndex> --></div>
NickStone
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av NickStone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får passa på att tacka alla som kommer med tips och ideer det känns tryggt för en "amatör" som mig :D ! Ska börja grejja med moppen nu <!-- </EdIndex> --></div>
mattesut
Inlägg: 30
Blev medlem: 08 jul 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av mattesut »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man mata på ström från en 12v batteriladdare avsedd för bil eller ger den för hög strömstyrka? (A) <!-- </EdIndex> --></div>
bigge
Inlägg: 1183
Blev medlem: 09 jan 2011, 00:00
Ort: kungälv

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NickStone skrev:Får passa på att tacka alla som kommer med tips och ideer det känns tryggt för en "amatör" som mig :D ! Ska börja grejja med moppen nu
inte bara du som tackar! :D
jag sitter å läser å snappar upp <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mattesut skrev:Kan man mata på ström från en 12v batteriladdare avsedd för bil eller ger den för hög strömstyrka? (A)
Dagens elektroniskt styrda batteriladdare vågar jag inget annat än att ladda batterier med, d.v.s. det som tillverkaren rekommenderar. :idea:

Vad händer annars? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 689
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
mattesut skrev:Kan man mata på ström från en 12v batteriladdare avsedd för bil eller ger den för hög strömstyrka? (A)
Dagens elektroniskt styrda batteriladdare vågar jag inget annat än att ladda batterier med, d.v.s. det som tillverkaren rekommenderar. :idea:

Vad händer annars? :roll:
Hej!

Jag hajjar inte riktigt exakt vad batteriladdaren skall användas till, men följande kan sägas:

Vissa laddare funkar utmärkt som spänningsaggregat, andra inte.Enklare typer av "elektroniska" funkar ofta prima, de släpper på kräm tills utgångsspänningen överstiger ett tröskelvärde. (fulladdat batteri)
Några bättre, pulsande laddare, kan ställa till det, läs: oanvändbara, såvida de inte har "Supply" läge. <!-- </EdIndex> --></div>
mattesut
Inlägg: 30
Blev medlem: 08 jul 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av mattesut »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har både modern CTEK-laddare och äldre mindre avancerade laddare, tänkte om det gick att använda den äldre modellen.
Det jag ville veta var väl mest om en kondensator klarar av så starka strömmar som en 12v-laddare kan ge :)

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kondensatorn tål minst ett par hundra volt enligt Conrad men frågan är vad tändspolen tål.

Utan vidare vågar jag släppa på 6 volt över primärlindningen men osäker på 12 volt. Men man kanske kan prova ett kort ögonblick.

Hur som helst vet jag att en 6 volts biltändspole tål 12 volt kortare stund men biltändspolar är betydligt större än en mopedtändspole så där bör finnas mycket större marginaler än på den lilla mopedtändspolen. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar