Kontroll av kondensator
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Hur många A som laddaren kan leverera är nog av underordnad betydelse i detta fallet. Strömmen genom tändspolens primärlindning bestäms av U/R. Alltså, spänningen dividerat med resistansen.
Sätt CTEK-laddaren i Supplyläge och "dutta"* med anslutningarna.
* En dutt är ett mycket kortvarigt skeende. <!-- </EdIndex> --></div>
Hur många A som laddaren kan leverera är nog av underordnad betydelse i detta fallet. Strömmen genom tändspolens primärlindning bestäms av U/R. Alltså, spänningen dividerat med resistansen.
Sätt CTEK-laddaren i Supplyläge och "dutta"* med anslutningarna.
* En dutt är ett mycket kortvarigt skeende. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Resistansen i primärlindningen var c:a 2 ohm på JLO tändspolen. 6/2 = 3 Strömmen blir alltså 3 ampere om man lägger på 6 volt, 12 volt blir då det dubbla 6 ampere men det verkar på tok för mycket så rätt provspänning borde vara 6 volt.
OBS! Detta gäller endast likspänning. Lägger man 6 volt växelspänning över spolen kommer strömmen bli betydligt mindre eftersom spolen i sig är ett induktivt motstånd. För att förtydliga är drosseln "järnklumpen" i en lysrörsarmatur ett induktivt motstånd och har till uppgift att begränsa strömmen.
Summa summarum borde då spänningen i tändningens primärkrets på en gammal moped vara betydligt högre än 6 volt eftersom det är en växelström.
I morrn ska jag ta mej f-n mäta... <!-- </EdIndex> --></div>
OBS! Detta gäller endast likspänning. Lägger man 6 volt växelspänning över spolen kommer strömmen bli betydligt mindre eftersom spolen i sig är ett induktivt motstånd. För att förtydliga är drosseln "järnklumpen" i en lysrörsarmatur ett induktivt motstånd och har till uppgift att begränsa strömmen.
Summa summarum borde då spänningen i tändningens primärkrets på en gammal moped vara betydligt högre än 6 volt eftersom det är en växelström.
I morrn ska jag ta mej f-n mäta... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Eftersom den är obelastad (& oreglerad) så länge brytaren är öppen kan man vänta sig betydligt högre spänning på högvarv, plus att spänningspulsen när brytaren öppnar kan mycket väl vara tresiffrig. <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:Summa summarum borde då spänningen i tändningens primärkrets på en gammal moped vara betydligt högre än 6 volt eftersom det är en växelström.
I morrn ska jag ta mej f-n mäta...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag tänker efter så är det nog någon form av växelström där för jag minns den typiska pulserande känslan när man fick en stöt från den kretsen p.g.a. felkopplad dödarknapp.
Här är jag lite skeptiskt vad man ska använda för instrument men jag börjar nog med ett gammalt analogt som jag inte är så jätterädd om. <!-- </EdIndex> --></div>
Här är jag lite skeptiskt vad man ska använda för instrument men jag börjar nog med ett gammalt analogt som jag inte är så jätterädd om. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Växelström stämmer.
Ett oscilloskop är nog det enda som kan ge en någorlunda korrekt bild (no pun intended) av den pulserande röra som spänningen lär vara där.
(Undrar hur många här som förstår sig på den ordvitsen, hade nog gjort sig bättre på något elektronikforum misstänker jag... ) <!-- </EdIndex> --></div>
Ett oscilloskop är nog det enda som kan ge en någorlunda korrekt bild (no pun intended) av den pulserande röra som spänningen lär vara där.
(Undrar hur många här som förstår sig på den ordvitsen, hade nog gjort sig bättre på något elektronikforum misstänker jag... ) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I min tidiga karriär jobbade jag på en bilelektriskverkstad, vi hade en kondensatorprovare bestående av en trafo och en glimmlampa.
När man testade kondingen så tändes lampan och fejdade ut och slocknade och förblev slocknad, om kondingen var pajj fejdade den ut lite för att tändas upp på nytt å nytt å nytt.
Hur den exakt var uppbyggd vet jag inte bara att det fungerade.
Ska försöka springa förbi på semestern å se om grunkan finns kvar och om man kan luska ut hur den är uppbyggd. <!-- </EdIndex> --></div>
När man testade kondingen så tändes lampan och fejdade ut och slocknade och förblev slocknad, om kondingen var pajj fejdade den ut lite för att tändas upp på nytt å nytt å nytt.
Hur den exakt var uppbyggd vet jag inte bara att det fungerade.
Ska försöka springa förbi på semestern å se om grunkan finns kvar och om man kan luska ut hur den är uppbyggd. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag har Stefas tändsopleprovare och den har glimmlampa på samma vis, som du beskrev. <!-- </EdIndex> --></div>Svartsjö skrev:I min tidiga karriär jobbade jag på en bilelektriskverkstad, vi hade en kondensatorprovare bestående av en trafo och en glimmlampa.
När man testade kondingen så tändes lampan och fejdade ut och slocknade och förblev slocknad, om kondingen var pajj fejdade den ut lite för att tändas upp på nytt å nytt å nytt.
Hur den exakt var uppbyggd vet jag inte bara att det fungerade.
Ska försöka springa förbi på semestern å se om grunkan finns kvar och om man kan luska ut hur den är uppbyggd.