Kontroll av kondensator

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NickStone
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2012, 23:00
Kontakt:

Kontroll av kondensator

Inlägg av NickStone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det något bra sätt att kontrollera om kondensatorn fungerar som den ska ? Jag har en fuchs fm 40 motor som jag håller på att felsöka varför jag inte har någon gnista.... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På med 6 volt och därefter kortslut den. Om det blir en gnista vid kortslutningen är den hel. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte 12 volt det borde dom väll palla för?? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja den pallar för 12 volt. När man kör är det ca 200 volt över kondingen.
Det kan man känna när det är fel på kortisknappen och man får spänningen i fingret. :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
NickStone
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 jun 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av NickStone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo jag läste om det när jag googlade lite och att man skulle lägga nått mellan brytarspetsarna stämmer det ? aldrig gjort nått sånt förrut <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Ja den pallar för 12 volt. När man kör är det ca 200 volt över kondingen.
Det kan man känna när det är fel på kortisknappen och man får spänningen i fingret. :cry:
Mycket bra klokskap där Conrad! thumb_up

Jag lyssnar och tar åt mej....

För länge sedan fanns inte alltid kortisknapp på alla ljusomkopplare och på någon crossmoppe kunde man ibland koppla dödarkabeln på signalhornknappen istället... Men si... det gick inte alls för var det minsta fuktigt ute kunde man få en rejäl stöt i fingern när man skulle stoppa motorn och jag undrade då varför men nu förstår jag orsaken. Jag hade nämligen ingen aning om att spänningen kunde bli så hög som upp till 200 Volt på primärsidan.

Tack för det du Conrad... thankyou_blue <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NickStone skrev:Jo jag läste om det när jag googlade lite och att man skulle lägga nått mellan brytarspetsarna stämmer det ? aldrig gjort nått sånt förrut
Kondingen måste vara fri från brytare och spole.. <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns ju kapastansmätare i dom fästa mutimätare det ska vara 150-250nf <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Ett tillägg, jag vill påstå att det är mycket svårt att kontrollera att kondensatorn är felfri. Det är lättare konstatera att den är defekt. Problemet är att felet kan vara (är inte sällan) både temperatur och eller spänningsberoende.
En kontroll med lågspänning kan sortera ut de grova felen, men är ingen garanti för att den är felfri.

Att mäta kapacitansen med en billig multimeter, eller som i mitt fall med en "riktig" Marconibrygga ger inte heller en tydlig bild av hurvida kondingen är OK eller NOK. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
f50glx skrev:det finns ju kapastansmätare i dom fästa mutimätare det ska vara 150-250nf
Menar du nanofarad???

Jag hittade snabbt en omvandlare....

http://www.convertworld.com/sv/kapacitans/Microfarad.html


Intressant alltihop skulle gärna vilja ha fler synpunkter om kapacitansen hos brytartändningskondensatorer gäller liknande värden överlag, jag menar mopeder, gräsklippare, bilar etc. :?: <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag menar nanofarad
det är sant att det inte är någon exakt vetenskap att mäta kondigen men om du mäter 10st och det felar en gång så har du ju 90% rätt och det underlätar 9av 10 gånger och det är ju inte dåligt :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

En pekpinne...

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Inte för att jag vill vara dum, men att mäta/kontrollera en konding är en tämligen exakt vetenskap. Har man bara rätt utrustning så blir det rätt och tillförlitligt. Har man det inte så kan det bli mest snömos...

Misstänker att det är ungefär så du menar, för gemene man så ter det sig som lite flummigt o suspekt, det däringa med att kolla kondingar.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det jag menade är att om du mäter 10st som visar att dom är ok så felar fortfarande 1st vid belastnig elle värme
säger som conrad det är inte lätt att skriva när man är dyslektiker
man behöver inte det bästa av instrument bara det funkar så ser man avikelser :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 691
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jo, den delen förstod jag. Det var bara biten om vetenskap jag hängde upp mig på. Men, nu kanske vi förstår varandra? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->undrar om Nickstone blev klokare av det där... :whistel: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar