Kontroll av kondensator
Kontroll av kondensator
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Finns det något bra sätt att kontrollera om kondensatorn fungerar som den ska ? Jag har en fuchs fm 40 motor som jag håller på att felsöka varför jag inte har någon gnista.... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag lyssnar och tar åt mej....
För länge sedan fanns inte alltid kortisknapp på alla ljusomkopplare och på någon crossmoppe kunde man ibland koppla dödarkabeln på signalhornknappen istället... Men si... det gick inte alls för var det minsta fuktigt ute kunde man få en rejäl stöt i fingern när man skulle stoppa motorn och jag undrade då varför men nu förstår jag orsaken. Jag hade nämligen ingen aning om att spänningen kunde bli så hög som upp till 200 Volt på primärsidan.
Tack för det du Conrad... <!-- </EdIndex> --></div>
Mycket bra klokskap där Conrad!Conrad Engström skrev:Ja den pallar för 12 volt. När man kör är det ca 200 volt över kondingen.
Det kan man känna när det är fel på kortisknappen och man får spänningen i fingret.
Jag lyssnar och tar åt mej....
För länge sedan fanns inte alltid kortisknapp på alla ljusomkopplare och på någon crossmoppe kunde man ibland koppla dödarkabeln på signalhornknappen istället... Men si... det gick inte alls för var det minsta fuktigt ute kunde man få en rejäl stöt i fingern när man skulle stoppa motorn och jag undrade då varför men nu förstår jag orsaken. Jag hade nämligen ingen aning om att spänningen kunde bli så hög som upp till 200 Volt på primärsidan.
Tack för det du Conrad... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Ett tillägg, jag vill påstå att det är mycket svårt att kontrollera att kondensatorn är felfri. Det är lättare konstatera att den är defekt. Problemet är att felet kan vara (är inte sällan) både temperatur och eller spänningsberoende.
En kontroll med lågspänning kan sortera ut de grova felen, men är ingen garanti för att den är felfri.
Att mäta kapacitansen med en billig multimeter, eller som i mitt fall med en "riktig" Marconibrygga ger inte heller en tydlig bild av hurvida kondingen är OK eller NOK. <!-- </EdIndex> --></div>
Ett tillägg, jag vill påstå att det är mycket svårt att kontrollera att kondensatorn är felfri. Det är lättare konstatera att den är defekt. Problemet är att felet kan vara (är inte sällan) både temperatur och eller spänningsberoende.
En kontroll med lågspänning kan sortera ut de grova felen, men är ingen garanti för att den är felfri.
Att mäta kapacitansen med en billig multimeter, eller som i mitt fall med en "riktig" Marconibrygga ger inte heller en tydlig bild av hurvida kondingen är OK eller NOK. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag hittade snabbt en omvandlare....
http://www.convertworld.com/sv/kapacitans/Microfarad.html
Intressant alltihop skulle gärna vilja ha fler synpunkter om kapacitansen hos brytartändningskondensatorer gäller liknande värden överlag, jag menar mopeder, gräsklippare, bilar etc. <!-- </EdIndex> --></div>
Menar du nanofarad???f50glx skrev:det finns ju kapastansmätare i dom fästa mutimätare det ska vara 150-250nf
Jag hittade snabbt en omvandlare....
http://www.convertworld.com/sv/kapacitans/Microfarad.html
Intressant alltihop skulle gärna vilja ha fler synpunkter om kapacitansen hos brytartändningskondensatorer gäller liknande värden överlag, jag menar mopeder, gräsklippare, bilar etc. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag menar nanofarad
det är sant att det inte är någon exakt vetenskap att mäta kondigen men om du mäter 10st och det felar en gång så har du ju 90% rätt och det underlätar 9av 10 gånger och det är ju inte dåligt <!-- </EdIndex> --></div>
det är sant att det inte är någon exakt vetenskap att mäta kondigen men om du mäter 10st och det felar en gång så har du ju 90% rätt och det underlätar 9av 10 gånger och det är ju inte dåligt <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan
En pekpinne...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Inte för att jag vill vara dum, men att mäta/kontrollera en konding är en tämligen exakt vetenskap. Har man bara rätt utrustning så blir det rätt och tillförlitligt. Har man det inte så kan det bli mest snömos...
Misstänker att det är ungefär så du menar, för gemene man så ter det sig som lite flummigt o suspekt, det däringa med att kolla kondingar.
<!-- </EdIndex> --></div>
Inte för att jag vill vara dum, men att mäta/kontrollera en konding är en tämligen exakt vetenskap. Har man bara rätt utrustning så blir det rätt och tillförlitligt. Har man det inte så kan det bli mest snömos...
Misstänker att det är ungefär så du menar, för gemene man så ter det sig som lite flummigt o suspekt, det däringa med att kolla kondingar.
<!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det jag menade är att om du mäter 10st som visar att dom är ok så felar fortfarande 1st vid belastnig elle värme
säger som conrad det är inte lätt att skriva när man är dyslektiker
man behöver inte det bästa av instrument bara det funkar så ser man avikelser <!-- </EdIndex> --></div>
säger som conrad det är inte lätt att skriva när man är dyslektiker
man behöver inte det bästa av instrument bara det funkar så ser man avikelser <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 691
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan