Fila Sachs original cylinder

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sueco
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:00

Fila Sachs original cylinder

Inlägg av sueco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni som har "bonntrimmat" Sachs cylinder och förgasare, vad har ni fått för fart i dom? Vilken drevning kör ni med? Tycker det är rätt kul att se hur bra snurr det går att få i Svenska originalprylar!

M.v.h Thomas <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->sachs är inte det tyskt :D <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:sachs är inte det tyskt :D
nej det är tyskt :shock: :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
alf-johan skrev:
volvomannen skrev:sachs är inte det tyskt :D
nej det är tyskt :shock: :D
Jaha jag som trodde det var tyskt <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:
alf-johan skrev:
volvomannen skrev:sachs är inte det tyskt :D
nej det är tyskt :shock: :D
Jaha jag som trodde det var tyskt
Det är tyckt! <!-- </EdIndex> --></div>
sueco
Inlägg: 22
Blev medlem: 18 sep 2010, 23:00

Inlägg av sueco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaja, Sachs är Tyskt! Mätte upp toppfatren med GPS:en, 52km/h! Rätt okey för en Crescent flakmoppe! Det enda jag har bytt ut är framdrevet till 13 kuggar och en ljudämpare med större volym än original. Hmm, lite sugen på en 60cc... :P <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har filat lite :roll: Men bonntrimmat tror jag inte. Det fins bilder på Hallsta moppers .se Forumet under moppar 1126
Den har cylinder som var orginal 1 hp på Cresent F 50 glx och Champion.
Numera åker jag 90 km /tim med den. Motorn treväxlar samma som flakamotorn men utan fläckt.
Kolvdiameter 41 mm slaglängd 42. Topplock från Sachs EKF med hemmbyggt förbränningsrum och extra kylfläns, förgasare Tillottson, tändsystem Kokusan, avgas en vanlig Jamarcoldämpare 32 mm Som annpassats mor 28 mm röret. Varvar 11500 på trean. Porttidetna slipade för det varvet. <!-- </EdIndex> --></div>
nissebro1
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 nov 2009, 00:00

Inlägg av nissebro1 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag har filat lite :roll: Men bonntrimmat tror jag inte. Det fins bilder på Hallsta moppers .se Forumet under moppar 1126
Den har cylinder som var orginal 1 hp på Cresent F 50 glx och Champion.
Numera åker jag 90 km /tim med den. Motorn treväxlar samma som flakamotorn men utan fläckt.
Kolvdiameter 41 mm slaglängd 42. Topplock från Sachs EKF med hemmbyggt förbränningsrum och extra kylfläns, förgasare Tillottson, tändsystem Kokusan, avgas en vanlig Jamarcoldämpare 32 mm Som annpassats mor 28 mm röret. Varvar 11500 på trean. Porttidetna slipade för det varvet.
Varför? Måste vara bättre att köpa motorcykel. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7308
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vissa saker är omöjliga att förklara för dom som inte redan fattar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nissebro1 skrev:
Conrad Engström skrev:Jag har filat lite :roll: Men bonntrimmat tror jag inte. Det fins bilder på Hallsta moppers .se Forumet under moppar 1126
Den har cylinder som var orginal 1 hp på Cresent F 50 glx och Champion.
Numera åker jag 90 km /tim med den. Motorn treväxlar samma som flakamotorn men utan fläckt.
Kolvdiameter 41 mm slaglängd 42. Topplock från Sachs EKF med hemmbyggt förbränningsrum och extra kylfläns, förgasare Tillottson, tändsystem Kokusan, avgas en vanlig Jamarcoldämpare 32 mm Som annpassats mor 28 mm röret. Varvar 11500 på trean. Porttidetna slipade för det varvet.
Varför? Måste vara bättre att köpa motorcykel.
staff_gemini-1.gif Att ställa den frågan till en av dom skickligaste sachstrimmarna är det samma som att fråga te.x en bergsbestigare:
Varför köper du inte en helikopter? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En bil går iofs MYCKET fortare än en motorcykel trots allt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nissebro1 skrev:Varför? Måste vara bättre att köpa motorcykel.

Han har redan en motorcykel. :wink: men ändå trimmar han och kör moppe! :D <!-- </EdIndex> --></div>
<50_cc

Inlägg av <50_cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni är för roliga.......... :lol:
jag blev mycket nyfiken på Conrads setup någon skrev här att inte ens Conrad fick fart på en sådan cylle och så sägar han själv att han åker 90 km med den......... :?
Undrar hur en cylle som han får fart på går då :shock: :) :D <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det roliga är inte att köra i 90 utan vägen dit :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du kolla lite på operationen av cylindern, så ser du hur jag gjorde. Dessutom är det 2 till här på forumet som har var cylinder som jag "kollat" på. Hur dom går vet jag inte. Dom är inte lika extremt filade.
Hur min går vet jag. Den går att köra i 30 på trean, men inte vrida på. Då är man tvungen att peta i tvåan och då sticker den iväg riktigt bra. Jag brukar växle vid ca 10000 varv och då ligger pipan kvar och hjälper till när belastningen kommer. :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar